Албена Данаилова – отново в Новогодишния концерт на Виенската филхармония
28 декември 2023 г.
Албена Данаилова отново сяда на концертмайсторския пулт в предстоящия Новогодишен концерт на Виенската филхармония – на 1 януари 2024 г. с гордост ще я видим до диригента Кристиан Тилеман. Като първата жена-концертмайстор на първокласния оркестър, българката е записвала името си неведнъж в най-новата история на неговите Новогодишни концерти. След 2011 г., когато тя зае престижната позиция, Албена Данаилова участва на няколко пъти в тези прочути концерти със следните диригенти: на два пъти с Даниел Баренбойм, два пъти под палката на покойния Марис Янсонс (1943 – 2019), с Густаво Дудамел, Франц Велзер-Мьост, както и в първия концерт на Кристиан Тилеман от 2019 г. По традиция, четиримата концертмайстори на Виенската филхармония, сред които е и българската цигуларка, ежегодно се редуват по време на най-популярното музикално събитие от началото на всяка година. И съвсем скоро, в пищната и богато украсена с цветя Златна зала на Музикферайн във Виена, с нетърпение ще очакваме отново да разпознаем елегантната осанка на Албена Данаилова!
„Започна обратното броене за Новогодишния концерт през 2024 г. с маестро Кристиан Тилеман. Остават само няколко дни до посрещането на Новата година, която ще отпразнуваме с очарователната музика на династията Щраус и съвременници“, написа Виенската филхармония в профила си във фейсбук. Музикантите се готвят усилено за концерта, който за втори път ще бъде ръководен от Кристиян Тилеман, избран от самите тях преди година. А междувременно, The New York Times публикува пространно интервю с Албена Данаилова, което се оценява като първото й голямо медийно присъствие. За консервативен ансамбъл като Виенската филхармония, с история още от 1842 г. и традиционно доминиран от мъже, постижението на българката наистина се превърна в символ на промяна – тя стана концертмайстор преди 12 години, а днес в състава вече могат да се видят над 20 жени.
„Лидер и посредник, който помага да се съхрани специфичния звук на оркестъра“, пише The New York Times за Данаилова. Авторитетното издание акцентира не само върху факта, че в нейно лице Виенската филхармония за първи път в историята си е приела жена за концертмайстор, но и върху крайния ефект от този процес. Според Албена Данаилова, днес все по-нарастващото чувство за равенство е засилило конкуренцията: „Дори повече, отколкото в миналото, само постижението е това, което има значение. Защото, когато вратите са отворени за всички, въпросът е: кой е най-добрият?“, казва тя. The New York Times цитира и Даниел Фрошауер, председателят на Виенската филхармония, за когото най-ценното качество на българската цигуларка е нейният звук: „Това е най-важното за един концертмайстор – всичко друго може да се научи“, твърди той. А за да опише още по-конкретно начина й на изпълнение, Фрошауер добавя: „Нейното вибрато е много интензивно и идеално подхожда за опера. Често кратките сола са най-трудни, защото човек има много малко време, за да улови настроението.“
Кратката история на дамското попълнение във Виенската филхармония изглежда така: от 1997 г. оркестърът редовно разширява състава си с все повече оркестрантки, а сред най-скоро приетите са цигуларката Лара Кустрих (с която самата Албена Данаилова е гостувала у нас) и кларинетистката Андреа Гьоч. Към момента 24 от 145 музиканти в ансамбъла са жени. От друга страна, в академията на оркестъра – базата за обучение на млади изпълнители, дамите заемат осем от общо 13 места, припомня The New York Times.
Какво е да си концертмайстор в ансамбъл като Виенската филхармония? „Оркестърът научава много сам от себе си“, защото „по-възрастните ми колеги демонстрират нещата не като говорят, а с начина, по който свирят и интерпретират музиката“, признава Албена Данаилова. „Моята роля се състои в ръководене, но също и в координиране, да вдъхна увереност или да предизвикам – в зависимост от ситуацията. Като посредник между диригент и оркестър, човек трябва да държи вратите отворени за музиката, и то по най-добрия възможен начин“, допълва тя.
В края на интервюто си 48-годишната цигуларка, гостувала неведнъж в България, включително и като солист на Оркестър „Кантус Фирмус“, обобщава: „Има английски кралици от над 200 години. И те са били достатъчно авторитетни, за да ръководят с невероятен успех!“