Новооткрити творби на Изаи очакват скоро своята премиера

8 януари 2024 г.

Две новооткрити цигулкови произведения на Йожен Изаи (1858–1931) ще имат шанс за втори живот чрез световната си звукозаписна премиера. Заслугата за тяхното възраждане е на известния френски цигулар Филип Графен, който не само открива нотите, но и ги реконструира. Той е първият, който ги изпълнява и записва, а зад него застава британския независим лейбър AVIE Records. За Филип Графен музиката на знаменития белгийски цигулар и композитор е нещо много специално, а и той вече се е натъквал на непознати за аудиторията негови творби, които е успял да възкреси. Сега предлага две големи световни звукозаписни премиери – на концертни творби, смятани до момента за изгубени, но вече възстановени по техни чернови. Изпълненията са с Кралската филхармония на Ливърпул, под диригентството на Жан-Жак Канторов (също цигулар, освен диригент), а официално албумът трябва да излезе на 9 февруари 2024 г.

Както при всяко музикално откритие, било то на загубени, изчезнали или повредени ноти, историята тук също буди интерес. Остават загадка причините, поради които през 1885 г. Йожен Изаи е изоставил своя Концерт за цигулка и оркестър в ми минор. От тази творба най-напред е била намерена I-та част, а след това излизат наяве и още чернови – един ръкопис с пълна оркестрация и други само за цигулка и пиано. Благодарение на тези материали, открити от двете страни на Атлантическия океан, както поясняват издателите, нотният текст е бил завършен. За целта Филип Графен влиза във връзка с музиколога и изследовател на композитора Ксавие Фалкес, с чиято помощ анализират нотите страница по страница, за да ги възстановят максимално достоверно, като тричастен концерт. Според AVIE Records, резултатът показва „запазената марка на Изаи: плам, интензивност и самобитност“.


Втората звукозаписна премиера е свързана с творба, която Йожен Изаи е започнал да пише няколко години след концерта си от 1885 г. – Концертна поема за цигулка и оркестър. Нейните ноти също наскоро са били открити във вид на чернова, затова и тук се е наложила известна намеса – Концертната поема е представена в оркестрацията на Ерика Вега, мексиканска композиторка живееща във Великобритания. За тази поема четем интересни подробности в бележките към изданието, като например, че тя е „пропита със страстта и любовта, които композиторът е изпитвал към своя ученичка“. Става дума за цигуларката Ирма Сет (1876–1958), учила при Изаи в Кралската консерватория в Брюксел, за която се знае, че е имала любовна връзка с Изаи, а художникът Тео ван Рейселберге я рисува в своя известен портрет. „Любовта им е била взаимна, но връзката им не е могла да издържи, вероятно запечатвайки по този начин и съдбата на Концертната поема. Така тя остава непокътната повече от век, но сега е открита и върната към живот чрез този първи запис в света“.

Двете световни премиери (Violin Concerto in E minor • Poème concertant), които прави Филип Графен, са придружени от още три негови записа, но на отдавна познати и често свирени пиеси за цигулка и пиано. Под акомпанимента на пианистката Мариса Гупта, той изпълнява: Две Салонни мазурки, оp.10, с които самият Изаи се е представял често през целия си живот, печелейки популярност в Европа и Русия, и Rêve d’enfant („Сънят на детето“), оp.14, посветена на неговия най-малък син Антоан.

Дълбоко запленен от музиката на Йожен Изаи, през 2017 г. цигуларят Филип Графен успя да извърши друго откритие – в Брюкселската консерватория той се натъкна на Шеста соната за цигулка, която обаче, не съвпада с досега познатата сонатна творба с тази номерация. Музикантът открива, че става дума за изцяло нова зряла композиция, създадена около 1923 г. Това също доведе до негов нов албум малко по-късно, като резултат от задълбочената му работа върху незавършения материал на т. нар. Седма солова соната на Изаи. Тогава Филип Графен възкликна с удовлетворение: „Рядко се намира произведение, което е написано в зрелостта на един композитор!“