Марин Алсоп става главен гост-диригент на Филаделфийския оркестър

16 януари 2024 г.

Още един значим диригентски пост за американката Марин Алсоп – тя става главен гост-диригент на Филаделфийския оркестър от следващия концертен сезон. Ще изведе състава на предстоящо турне в Китай, ще ръководи оркестъра в абонаментни концерти и специални събития, както и по време на обичайните летни фестивали. Тригодишният й мандат беше обявен миналата седмица от оркестъра и неговия музикален директор Яник Незе-Сеген. „Добре дошла в семейството на Оркестъра на Филаделфия, Марин!“, написаха музикантите във фейсбук. Марин Алсоп и досега е дирижирала този оркестър, но вече влиза „през парадния вход“ с това ново назначение. В изявление за медиите тя неслучайно казва: „Оркестърът на Филаделфия се ангажира да промени бъдещето на класическата музика. Горда съм да стана част от тази изключителна организация!

Гордостта й е основателна, тъй като това е ансамбъл със славна история, който принадлежи към отдавна признатите най-добри американски симфонични оркестри – или както са известни – „Големите пет“. „Big Five“ е онази прочута петорка симфонични състави, своеобразна класация в оркестровия живот на Съединените щати и най-актуална приблизително до началото на ХХI век, която включва: Нюйоркската филхармония, Бостънския симфоничен оркестър, Чикагския симфоничен оркестър, Филаделфийския оркестър и Оркестъра на Кливланд. Макар че не е най-старият сред тях, Оркестърът на Филаделфия съществува от 1900 г. и с настъпването на технологичния ХХ век неговата дейност се свързва с най-напредничавите постижения в звукозаписа и радиоразпръскването. А понятието, което го описва най-точно е „Philadelphia sound“, заради специфичния му звук, разпознаваем сред другите американски оркестри. Това се дължи основно на една легендарна личност – диригентът Леополд Стоковски (1882-1977), заради когото музикантите не само оформят звуковия си образ, но и осъществяват първите по рода си стерео записи в историята на оркестровия звук.


67-годишната Алсоп има дълга история с Филаделфийския оркестър още от 1990 г. Зад гърба си тя има 32 концерта с ансамбъла, а през последните години получи възможност да застане пред състава в няколко открояващи се програми: „Пролетно тайнство“ на Стравински през миналия сезон в Карнеги хол, „Порги и Бес“ на Гершуин през 2020 г. (запис за Pentatone Records), а преди това заедно с прочутия цигулар Ицхак Пърлман и оркестъра представиха емблематична филмова музика на Джон Уилямс, Макс Щайнер, Джон Бари, Енио Мориконе и др.

„Изключително съм щастлива да се присъединя към Оркестъра на Филаделфия като главен гост-диригент. Връзката ми с този невероятен ансамбъл обхваща някои от моите любими спомени от кариерата“, сподели тя пред американската радиостанция WRTI във Филаделфия, Пенсилвания. Радиото цитира и концертмайстора на оркестъра Дейвид Ким, според когото Марин Алсоп е „един вдъхновяващ избор в служба на оркестъра“ и „приятел за цял живот на този световноизвестен ансамбъл“.

Алсоп има удивителна кариера на жена, успяла да се наложи в диригентската професия. Беше наречена „първа“ в много отношения: първата жена с диригентската награда „Кусевицки“ на Музикалния център Tanglewood за изключителен студент по дирижиране, което я среща и с Ленард Бърнстейн; първата жена, ръководила голям оркестър в Съединените щати, също и в Южна Америка, но дори в Австрия и Великобритания, където традициите на Стара Европа понякога са непреодолими. Тя беше първата дама, дирижирала заключителния концерт на ВВС Proms (Last Night of the Proms) в Лондон, събитие с особен престиж.


Сега тя заема отговорни постове, които й позволяват не само да дирижира, но и да определя репертоарната политика на водещи американски и европейски състави. В Европа вече пети сезон е главен диригент на Симфоничния оркестър на Виенското радио (пост, който за първи път в историята на оркестъра бе зает от жена), тече първият й като артистичен директор и главен диригент на Симфоничния оркестър на Полското национално радио, а в Лондонската филхармония е в началото на мандата си на главен гост-диригент. В Америка се прочу със своя изключителен 14-годишен мандат като музикален директор на Симфоничния оркестър на Балтимор, където основа и младежка образователна програма, работи с Чикагските симфоници на летния им фестивал в Равиния, в бразилския Държавен симфоничен оркестър на Сао Пауло бе главен диригент, а след това и музикален директор, оглави конкурса „Ван Клайбърн“ в Тексас и пр.

Марин Алсоп беше едно от големите имена в афиша на Софийската филхармония преди няколко години, когато тя за първи път гостува у нас за два концерта с изцяло Брамсова програма през май 2021 г.