Сега Залцбург е Моцарт

26 януари 2024 г.

„Когато срещнеш Моцарт, ти наистина намираш приятел за остатъка от своя живот“ – Роландо Вийязон, артистичен директор на Моцартовия фестивал в Залцбург


Всяка година около 27 януари, рождения ден на музикалния гений, започва фестивалът Моцартова седмица (Mozartwoche) в Залцбург. В родния град на Волфганг Амадеус Моцарт (1756–1791) има концерти и събития със специално подбрана програма и изпълнители, а градът буквално заживява в духа на своя любим композитор. Виенската филхармония, сър Андраш Шиф, Ане-Софи Мутер, струнният квартет Хаген са само част от поканените тази година в Залцбург. Операта „Милосърдието на Тит“ ще бъде представена в полусценично изпълнение от ансамбъл „Le Concert des Nations“, с участието на артистичния директор – тенорът Роландо Вийязон и под ръководството на Жорди Савал.

„След пет години на „чист Моцарт“, Mozartwoche 2024 се впуска в нова ера. Освен Моцарт, през следващите години ще бъдат представени и други велики композитори, което ще направи възможно изследването на живота и творчеството на Моцарт от други гледни точки“, съобщават от Фондация „Моцартеум Залцбург“, която стои зад фестивала. Ето и тематичната линия, избрана за тазгодишното издание: „През 2024 г. програмата ще се фокусира върху Антонио Салиери (1750-1825). Пиесата „Амадеус“ на Питър Шафър ще бъде представена премиерно в Landestheater, нова постановка на операта „Моцарт и Салиери“ от Николай Римски-Корсаков ще се играе в Marionette Theater, а филмовата адаптация на Милош Форман „Амадеус“, наградена с „Оскар“, също е в програмата. Този програмен фокус се допълва от полусценично оперно представление на „Милосърдието на Тит“, оркестрови концерти, камерна музика, филми, обиколки с екскурзовод, беседи и много други“.


Точно на 27 януари, когато светът празнува 268-мия рожден ден на Волфганг Амадеус Моцарт ще има събитие, в което главна фигура е известният унгарски пианист сър Андраш Шиф, от години работещ във Великобритания. Едновременно солист и диригент на своя ансамбъл Cappella Andrea Barca, неговата програма ще бъде изцяло Моцартова: два клавирни концерта – № 23 и № 27, както и Симфония № 40. Мястото на подобна програма е тъкмо тук и по това време на годината, защото Cappella Andrea Barca беше създадена от Шиф именно за изпълнението на клавирните концерти на композитора. Още от сформирането си през 1999 г. този състав е редовен гост на Моцартовия фестивал в Залцбург.

Интересен е разказа на сър Андраш Шиф за името на неговия ансамбъл, което пък напълно подкрепя темата на тазгодишното издание – поглед към Моцарт от други гледни точки: „Знаем много малко за живота на Андреа Барка, въпреки най-ревностните усилия на съвременната музикология. Вероятно е роден между 1730 и 1735 г. близо до Флоренция, а неговите родители и предци са били селяни. Имал е тясна връзка с Моцарт, за чийто частен концерт от 2 април 1770 г. във Вила Поджио Империале във Флоренция е известно, че е обръщал нотните листове, докато композиторът свири на пианото. И точно в този ден той решава да посвети живота си преди всичко на изпълнението на клавишните произведения на Моцарт. Ентусиазмът му дори го отвежда в Залцбург… Смъртта на Андреа Барка – кога, къде и при какви обстоятелства е починал (или дали изобщо е умрял) – остава мистериозна енигма“ (от програмата на Фестивала в Люцерн, lucernefestival.ch).


На най-важния ден от фестивала 27 януари свири и Виенската филхармония с диригент Йоана Малвиц, в първия от общо трите концерта на оркестъра в Залцбург. Във втория ще дирижира Лахав Шани, а солисти ще са: Ане-Софи Мутер – цигулка и Михаел Баренбойм – виола, в изпълнението на Sinfonia Concertante за цигулка, виола и оркестър на Моцарт.


  • Седмицата на Моцарт в Залцбург се провежда от 1956 г. насам. Във всяко издание обикновено има различен тематичен фокус. Мексиканският тенор Роландо Вийязон, като един от най-умелите и вече признати интерпретатори на Моцартовата вокална музика, пое художественото ръководство на фестивала през 2017 г. В интервю от 2019 г., когато Mozartwoche гостуваше на фестивала „Енеску“, той каза: „Моцарт не беше революционер, визионер или човек, който се опитваше да промени света на музиката. Всъщност той откри повече в миналото, отколкото в бъдещето – взе от Бах, от Хендел, фугата, контрапункта и добави всичко това към собствения си начин на композиране. Моцарт беше човек на ежедневния живот, не се опитваше да изобрети нова вселена или музиката на утрешния ден, той просто създаваше най-прекрасната вселена на онова време. И по този начин създаде перфектната музикална вселена на утрешния ден“.