Прощаване със Сейджи Озава (1935–2024)

12 февруари 2024 г.

„За Сейджи музиката започваше с тишина – празно платно. После той рисуваше и илюстрираше една цяла вселена по начин, който светът не бе виждал преди, а и рядко след това. Трудно е да си пионер, а той го направи с изящество – за мен, особено като азиатско-американски човек на изкуството, беше източник на надежда и вдъхновение. Да си сътруднича с него означаваше да обменям интуиция и емоция на най-дълбоко ниво, но най-вече помня Сейджи като едно радостно, мило и грижовно човешко същество“ – Йо-Йо Ма.

„Светът загуби велик артист, а аз загубих ценен приятел. Сейджи беше нашият музикален директор (на Бостънския симфоничен оркестър) в продължение на двадесет и девет прекрасни години… години, в които той обогати нашия брилянтен оркестър с разширен репертоар и по-висока степен на технически блясък… Ние винаги ще се наслаждаваме на спомена за този необикновен човек, който донесе толкова много красота и светлина в нашия свят“Джон Уилямс.

„По време на моя собствен път като диригент и млад музикант, израснал в Латвия, съм намирал страхотно вдъхновение в изпълненията на Сейджи, както на симфонични и оперни произведения, така и като музикален лидер. Забележителните му записи с Бостънския симфоничен оркестър, обхващащи векове музикални стилове и жанрове, бяха сред тези, които са ме впечатлявали най-дълбоко. По-късно, когато започнах мандата си като музикален директор на Бостънския симфоничен оркестър, ясно осъзнах изключителното влияние, което той има върху тази велика институция… А отвъд дирижирането, безкомпромисната любов на Сейджи към музиката и искреното му уважение към музикантите, с които работеше, беше един огромен пример за лидерство в оркестъра“Андрис Нелсонс.

Тези три световни имена в музиката – виолончелистът Йо-Йо Ма, композиторът Джон Уилямс и диригентът Андрис Нелсонс (настоящ музикален директор на БСО) са пряко свързани с покойния маестро – обединява ги Бостънският симфоничен оркестър. А в най-новата история на този 143-годишен американски ансамбъл името на японския маестро Сейджи Озава заема почти 30 значими години. Той е диригентът с най-дългогодишна служба към оркестъра, заемащ титлата Музикален директор в продължение на 29 години (1973–2002). Озава почина на 6 февруари 2024 г. в Токио на 88-годишна възраст, а в изявлението на оркестъра от 9 февруари музикантите го наричат „нашият обичан музикален директор – лауреат“.


Фигура с огромен принос към цивилизацията на ХХ век, чието значение за музиката остава наистина неизмеримо. На 16-годишна възраст, след получени наранявания на ръцете си, се насочва към дирижирането и учи в Токио, а през 1959 г. заминава за Европа и спечелва  Международния конкурс на диригенти в Безансон, Франция. После се насочва към САЩ, за да учи при прочутия Шарл Мюнш в Berkshire Music Center (сега Tanglewood Music Center), където  печели значимата награда „Кусевицки“. Сейджи Озава бе музикален директор на фестивала Равиния в Чикаго от 1964 до 1968 г., на Симфоничния оркестър на Торонто от 1965 до 1969 г. и на Симфоничния оркестър на Сан Франциско от 1970 до 1976 г. Освен извънредно дългия му мандат с Бостънските симфоници до началото на 21 век, той създаде и Saito Kinen Orchestra през 1984 г., а няколко години по-късно стана и съосновател на фестивала Saito Kinen в Мацумото, Япония. През 2005 г. създаде и Seiji Ozawa International Academy Switzerland, за да обучава европейски студенти в музикалното изкуство. В началото на 2010 г., когато все още бе главен диригент на Виенската държавна опера (2002–2010), претърпя операция от рак на хранопровода, което го принуди да се оттегли от сцената. Завръщането му към публични изпълнения бе на фестивала Saito Kinen (преименуван на Seiji Ozawa Matsumoto Festival по-късно в негова чест) през септември същата година, но продължаващите здравословни проблеми сериозно ограничиха работата му. В края на 2022 г. маестрото се появи, за да дирижира Бетовеновата Увертюра „Егмонт“ пред своя Saito Kinen Orchestra в едно специално историческо излъчване на живо, организирано съвместно с Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA).


Вероятно светът на музиката ще запомни Сейджи Озава така, както Бостънският симфоничен оркестър го описа: „Един любезен и дълбокомислен човеколюбец, музикален гений, който съчетаваше на подиума балетна грация с удивителна памет“.