100 години „Рапсодия в синьо“
13 февруари 2024 г.
Вечерта на 12 февруари 1924 г. бележи ключов момент за американската музика, а впоследствие ще се окаже, че вдъхновява и поколения музиканти от цял свят. Преди сто години в тази февруарска нощ за първи път прозвучава „Рапсодия в синьо“ на Джордж Гершуин (1898–1937) в сърцето на Манхатън, в историческата Aeolian Hall на Ню Йорк, която помни не един от великите музиканти на онова време. Представена е от знаменития Пол Уайтман (1890–1967) който дирижира своя джаз оркестър, композиторът е на пианото, а изпълнението влиза в амбициозен концерт, озаглавен „Експеримент в модерната музика“. Когато публиката чува за първи път тази гениална сплав от класика и джаз, едва ли е могла да предположи на какво става свидетел, но пък за Уайтман, наричан от пресата „Кралят на джаза“, тя се превръща в емблема на неговия оркестър. Впрочем, друга разпознаваема пиеса от репертоара на Пол Уайтман става и сюитата „Големият каньон“ на Ферд Грофе (1892–1972), оркестрирал неколкократно „Рапсодия в синьо“, включително и за премиерата преди век.
Сега стогодишнината на тази емблематична композиция на Гершуин се отбелязва с нова 18-минутна творба. Тя е написана от композитора Питър Бойер и се изпълнява от пианиста Джефри Бийгъл, чиято е идеята. Заглавието е „Рапсодия в червено, бяло и синьо“, а написването й е финансирано от няколко организации и частни дарители, чрез Форума на американските композитори (American Composers Forum). Идеята е оркестри от всякакъв вид да могат да я свирят – като възможност да участват в проекта, но без обичайното изискване за заплащане на такси за изпълнението.
Проектът „Рапсодия в червено, бяло и синьо“ („Rhapsody in Red, White and Blue”) всъщност осигурява ангажименти за изпълнение на 54 оркестъра във всички 50 американски щата. Премиерата на новата Рапсодия се състоя на 30 юни 2023 г. със Симфоничния оркестър на Юта, на открито пред публика от над 3000 души. Първоначалният прием се оказва неочаквано добър и тази реакция на публиката се повтаря вече при всяко следващо изпълнение. Това окуражава музикантите и досега пиесата е представена от девет различни състава из Съединените щати. Но проектът е още по-амбициозен – за да излезе извън границите на САЩ, Питър Бойер и Джефри Бийгъл записват новата Рапсодия с Лондонския симфоничен оркестър. Записът е реализиран за Naxos и се очаква да излезе на 23 февруари 2024 г.