Легендите около Моцарт и Салиери привличат повече публика в Залцбург
14 февруари 2024 г.
След като вече приключи „Седмицата на Моцарт“ в Залцбург, организаторите правят обичайната си равносметка. Но тази година се оказва, че фестивалът е спечелил нови почитатели и очевидно е привлякъл още по-голям интерес. 26 000 посетители на музикалните събития в Залцбург за времето между 24 януари и 4 февруари – това сочат данните за посещаемостта след току-що изминалото издание. „Първият фестивал за годината“, както понякога наричат „Моцартовата седмица“ (големият летен Залцбургски фестивал предстои по-късно), е успял да увеличи миналогодишния си успех и отново да доведе до ръст в туризма.
Вероятно заради вечната, но и все още интригуваща тема „Моцарт и Салиери“ тази година организаторите са отчели рекорден интерес от страна на публиката. Беше показан филма „Амадеус“ на Милош Форман от 1984 г., както и постановка на известния Залцбургски марионетен театър на операта „Моцарт и Салиери“ от Римски-Корсаков. Освен тази сюжетна линия, на фокус в програмата бе и тематичната връзка между Моцарт и други композитори. Може би притегателната сила за меломаните се крие именно в подобна тематика, но така или иначе резултатите са категорични: гостите на фестивала идват от общо 55 страни, а ангажираността им към събитията е цели 91%, съобщава Фондацията „Моцартеум Залцбург“.

Откъде идва публиката на фестивала тази година? Най-вече от САЩ, Нова Зеландия, Австралия, Япония, Корея, Швейцария, Великобритания, Франция, Турция, Италия, но все пак основно от Германия и Австрия, наред с други страни от света. Разбира се, почитателите на Моцарт от региона включващ Германия, Австрия и Швейцария продължават да оформят най-голямата група посетители на Mozartwoche, следвани от гостите от Великобритания, Франция, Турция и Италия. За 12-те фестивални дни програмата предложи около 60 събития, които бяха представени на единадесет места из цял Залцбург.
„Хората на улицата разговарят с мен и ми казват колко им харесва атмосферата в града, на площадките и особено в Моцартеум. Това е като едно голямо Моцартово семество, Моцарт събира хора от цял свят и всички го празнуват!… Моцарт е жив – и Салиери също, макар и по-малко!“, обобщава интендантът Роландо Вийязон, чиято дума е определяща в програмирането на фестивала. Като артистичен директор, той прави следната оценка: „Седмицата на Моцарт“ 2024 оживи легендите и митовете около Моцарт и Салиери в театъра, в киното и най-вече, разбира се, на концертната сцена. Сигурен съм, че мнозина от публиката за първи път чуваха творбите на Салиери. Това беше вълнуващо откритие за всички нас и всички ние усетихме как произведенията на Моцарт могат да блестят още повече, когато ги обвързваме с Бетовен, Шуберт, Хайдн или Хумел“.

Връзката на италианския композитор Антонио Салиери (1750 –1825) с Волфганг Амадеус Моцарт (1756–1791) е обект на много спекулации. Има обаче малко доказателства за предполагаемите интриги и зловредни забележки, отправени от Салиери спрямо Моцарт. Няма основания и за вярването, че Салиери се е опитал да отрови Моцарт – легенда, която е в основата на операта на Николай Римски-Корсаков „Моцарт и Салиери“ (1898), базирана на трагедията на Пушкин от 1830 г. Връзката между двамата композитори получава допълнителна спекулативна обработка в пиесата на Питър Шафър „Амадеус“ (1980; филмирана през 1984). За съжаление, легендата представяща Салиери като злодей, изиграва лоша роля за неговия образ и много от най-добрите му композиции остават малко известни и до днес.
