Възкресяват забравен балет на Адолф Адам
20 февруари 2024 г.
Позабравена творба на майстора на романтичния балет – френския композитор Адолф Адам (1803–1856) ще звучи на сцената на зала „България“. В концертно изпълнение Софийската филхармония ще представи балета „Гризелдис или Петте сетива“, под диригентството на Дарио Салви. Шотландско-италианският маестро, посветил много усилия за откриването на редки шедьоври, сега възвръща произведението на Адам към концертния подиум и отново избира националния ни оркестър. Балетът „Гризелдис или Петте сетива“ ще бъде изпълнен на 22 февруари за първи път след вековна забрава, а във вечерта участва и сопраното Мария Йелич, както и Националният филхармоничен хор.
Днес сред най-познатите балети на Адолф Адам са „Жизел“ (1841) и „Корсар (1856), а от комичните му опери най-изпълнявани са „Пощальонът от Лонжюмо“ (1836) и „Ако бях цар“ (1852). Той е авторът на популярната коледна песен „Cantique de Noël“, която често се пее и на английски „O Holy Night“ („О, свята нощ“). Композирал е около 50 музикално-сценични творби, включително 14 балета, от които пет все още липсват.
След миналогодишното издание на „Орфа“ (1852) за лейбъла Naxos, Софийската филхармония и Дарио Салви отново представят за първи път в съвременната история поредното бижу от творчеството на Адолф Адам – Балета-пантомима в три действия и пет картини „Гризелдис или Петте сетива“ („Griseldis, ou Les Cinq Sens“), една от най-големите негови композиции. В оркестрацията си Адам е добавил женски глас, тананикащ хор, хармониум и много ранна поява на бас кларинет. Световната премиера представя оригиналната ръкописна партитура, съхранявана в трезорите на Националната библиотека на Франция. Тя включва всичките сцени от първото й изпълнение на 16 февруари 1848 г. в Театъра на Кралската академия в Париж – хореограф е известният Джоузеф Мазилие, либретото е на Филип Франсоа Пинел Дюманоар, а сценографията е на ММ. Камбон и Тиери. В ролята на принц Елфрид танцува прочутият Петипа. В първите две години след създаването му балетът е бил изпълнен 13 пъти. В „Гризелдис или Петте сетива“ действието се развива в Бохемия и Молдова, а сюжетът представя копнежа на принц Елфрид по непозната любима.
Повече за диригента:
Дарио Салви се налага бързо и успешно като диригент на музикално-театралната сцена, в жанровете на операта, балета и оперетата. Специалист в реставрирането, звукозаписа и изпълнението на редки произведения не само от класиката, но и съвременни творби. Роден в Северна Италия, но пребиваващ предимно в Шотландия, той получава образованието си в Италия и Великобритания. Свирил е на саксофон, кларинет и бас-китара, познат с аранжиментите си, които са достъпни в Musica Mundana, DaVinci Publishing и Marcato Brass. Много от тези оркестрови, оперни и балетни транскрипции са направени по поръчки на Кралския филхармоничен оркестър, Великобритания, Московския държавен симфоничен оркестър, Дюселдорфски симфоници, Симфоничния оркестър на Лас Колинас, Оркестъра на Армията на спасението, Великобритания и оркестър C.M. Ziehrer. Заема длъжността музикален директор на Алпийските войски на италианската армия. Същевременно е офицер в Кралския полк на Шотландия. Завършва бакалавърска степен по приложна психология в Университета в Дерби, Великобритания (2011), магистърска степен по дирижиране от Университета на Източна Англия (2012). Паралелно работи като асистент-диригент и аранжор на камерния оркестър „Англия“ и основава Imperial Vienna Orchestra, специализиран в изпълнението на виенска музика.
За лейбъла Naxos той записва музика на Енгелберт Хумпердинк, Йохан Щраус, Ингеборг фон Бронсарт, Джакомо Майербер, Хайнрих Маршнер, Франц фон Супе, Ришар Жьоне, Даниел Еспри и Франсоа Обер. Салви силно вярва, че преоткриването на стари партитури е много важна стъпка в опазването на културното и музикално наследство и работи усилено през цялата година, реставрирайки и популяризирайки подобни музикални или театрални произведения. Сред неговите изпълнения са световните премиери на: „Африканката“ на Франц фон Супе и „Морският кадет“ на Франц Рихард Жене, както и записите на Щраус със Софийската филхармония. Дирижира продукция на Оперния фестивал на леда в Кралската опера в Маскат. Предстоят му световните премиери на операта „Едит Кавел“ на малтийския композитор Паолино Васало в Театру Риджиал (Малта), оперетата на идиш „Счупената цигулка“ на Йозеф Румшински във Филаделфия и „Моцарт“ на Супе в Белгия и Холандия.
Дарио Салви е главен гост-диригент на Зимната опера в Сейнт Луис (САЩ) и главен диригент на Камерния оркестър Metamorphosis в Ню Йорк. Има участия с Пражката филхармония, Чешкия камерен оркестър, Софийската филхармония, Оперния театър в Малмьо – Швеция, Моравската филхармония, Филхармоничния оркестър „Яначек“, Загребската филхармония, Neue Preußische Philharmonie, Оркестър Al Chiaro di Luna в Италия и Държавната опера – Русе. Хърватската преса от 2019 г. му дава следната оценка: „[Салви] със сигурност е най-удивителният феномен, който се появи напоследък при нас. Истински майстор на диригентската палка, много изразителен, с големи жестове, съпроводени понякога с театрална мимика в контакта с оркестъра и в пренасянето на идеите си към него“ (Jutarnji list, Хърватия, 2019 г.).