С музиканти от Украйна Джошуа Бел възроди рядка цигулкова творба 

22 февруари 2024 г.

Цигуларят Джошуа Бел, диригентката Далия Стасевска и Академичният симфоничен оркестър „INSO-Лвов“ на Лвовската филхармония записаха една доста рядко представяна творба – Концерта за цигулка и оркестър на украинския композитор Томас де Хартман (1884–1956). Още в края на миналата година, когато музикантите се насочиха към тази идея, новината се превърна в събитие, защото произведението се изпълнява много рядко. Преоткритият Концерт за цигулка на Хартман вече стана част от репертоара на Джошуа Бел, за когото по-непознатата музика винаги е била добре дошла. През януари 2024 г. той го изпълни на благотворителен концерт във Варшава, заедно с финландско-украинската диригентка Далия Стасевска и Оркестър INSO-Лвов (Международен симфоничен оркестър на Лвовската филхармония, създаден през 1998), а също и направи запис на творбата, смятан за първи в историята. В интервю за „Гардиън“, под заглавие „Нашата музика не може да бъде унищожена“, световноизвестният американски цигулар споделя: „Това е една от великите творби на ХХ век“, която много би искал да изпълни и с Нюйоркската филхармония и отново под диригентството на Стасевска. А за нея, този концерт „представлява откритие и утвърждаване на украинското наследство в класическата музика, което едва сега, в лицето на пълномащабната руска инвазия в страната, започва да се реализира изцяло“. Родена в Киев, но впоследствие установила се във Финландия, Далия Стасевска е позната като главния гост-диригент на Симфоничния оркестър на BBC, а у дома ръководи Симфоничния оркестър на Лахти.

Приходите от благотворителния концерт, състоял се във Варшавската филхармония, бяха насочени специално към украински музиканти, като хуманитарна помощ за тях. Затова и програмата беше изцяло полско-украинска: не само Хартман, но и Шопен, както и музика от композиторите Мирослав Скорик, Гражина Бацевич, Евхен Станкович и Михайло Вербицки. Концертът от Варшава с Джошуа Бел беше излъчен премиерно на живо по водещия канал за класическа музика medici.tv, а записът от вечерта влезе в програмата на стрийминг платформата Netflix.


„Рядкост са онези, които имат истински талант, но още по-рядко се срещат тези, които се осмеляват да бъдат себе си“, е написал легендарният челист Пабло Казалс в свое писмо до Томас де Хартман в края на 1947 г. Казалс е бил първият изпълнител на Концерта за виолончело на композитора от 1935 г., като го представя премиерно с Бостънския симфоничен оркестър три години след това. Цигулковият концерт е по-късен: Violin Concerto, op. 66 е композиран през 1943 г., като отзвук от нацистката окупация на родината на композитора, а премиерата му е била в Париж през 1947 г. В началото на ХХ век Хартман е често споменавано име в пределите на Руската империя, той се радва на успешна музикална кариера и във Франция през 30-те и 40-те години на миналия век. Роден в Сумска област, Украйна, учил е при Антон Аренски, Сергей Танеев и Николай Римски-Корсаков, дипломирал се в Консерваторията на Санкт Петербург, бил е близък на балетния импресарио Сергей Дягилев, както и с художника Василий Кандински и философа-мистик и композитор Георгий Гурджиев. След 1921 г. живее и преподава в Париж в Руската консерватория, оглавявана от Николай Черепнин, а през 1950 г. се премества в САЩ, където шест години по-късно умира в Ню Йорк. „Неговият уникален глас обедини много стилове, за да създаде пъстър и жизнен каталог. След смъртта му обаче, музиката му е в неизвестност“, четем в сайта thomasdehartmannproject.com – „Проекта Хартман“, специално създаден да покрие информационните липси около наследството на украинския композитор и пианист.


„За мен е чест да съм част от продължаващите усилия да съживим творбите на Томас де Хартман. Когато за първи път попаднах на неговия Концерт за цигулка – произведение, вдъхновено от трудностите на войната, бях дълбоко поразен от прочувствената красота – и шокиран, че такава творба е получила толкова малко признание. Концертът е едновременно сърцераздирателен и възвисяващ, и е точно толкова вълнуващ и актуален днес, колкото е бил и когато е написан през 1943 г.“, казва Джошуа Бел, специално за Лвовската филхармония. „Особено съм благодарен за факта, че записвам и изпълнявам това произведение с такива талантливи и отдадени творчески партньори като Далия Стасевска и Оркестър INSO-Lviv. Благодарение на този проект музиката на Томас де Хартман може да докосне сърцата на много хора, както в родината му Украйна, така и по света“, допълва той. А Далия Стасевска, която многократно е изразявала подкрепата си към украинската кауза, отбелязва: „Когато една страна се бори за своята свобода, за запазване и защита на изкуството и културата, определящи нейната идентичност, това става жизненоважно!… За мен е голяма чест да участвам в световната звукозаписна премиера на богатия и вдъхновяващ Концерт за цигулка на Томас де Хартман, за да го чуят слушателите по целия свят. Докато войната продължава, ние продължаваме да защитаваме Украйна в сърцата си“.