Да си камерен музикант, означава да разчупиш въображението си

Трио ASSAI дебютират в Европейския музикален фестивал на 27 февруари

23 февруари 2024 г.

Още първото събитие от Европейския музикален фестивал 2024 отдава почит на Годината на чешката музика. Сметана и Дворжак – две големи имена в чешката национална култура влизат в репертоара на Трио ASSAI, а техния концерт е на 27 февруари. Първата фестивална вечер ще премине под знака на камерната музика в залата на Чешкия център в София, с начало 19:30 ч. и вход свободен. Дебютът на триото е сега на Европейския музикален фестивал, след като миналата година то получи заслужено признание – специалната награда в категория „Камерни ансамбли“ от третия Национален конкурс за млади инструменталисти „Кантус Фирмус“.

Трио ASSAI е формация от млади инструменталисти, които се запознават в НМА „П. Владигеров“, където са студенти. Обединени от интереса си към камерната музика те се събират през лятото 2023 г. Всеки от тях има своите индивидуални постижения от различни конкурси, имената им често стоят и в концертните афиши на академията. След като цигуларят Георги Райчев, виолончелистът Тодор Иванов и пианистът Петър Дюлгеров сформират ансамбъл, само няколко месеца по-късно отбелязват и първия си успех. Печелят отличието от конкурса „Кантус Фирмус“, а след това изнасят и дебютния си концерт в столичната галерия „Прегърни ме“. Съвсем скоро, в началото на февруари 2024 г. съставът гостува на фестивала „Зимни музикални вечери“ в Пазарджик. Сега подготвят изцяло чешка програма – на 27 февруари ще ги чуем с две контрастни композиции на класиците Бедржих Сметана и Антонин Дворжак: Трио за пиано, цигулка и виолончело №1 в сол минор, оп. 15 от Сметана и Трио за пиано, цигулка и виолончело №4 в ми минор, оп. 90 „Думки“ от Дворжак. За тях това е среща със „славянския романтизъм“ и както сами казват, „можем да гарантираме, че музиката е много хубава!“

Думата, която най-точно ги описва, е „аssai“ – музикален термин, означаващ „много“ и който те съзнателно избират за собствено име на триото си. „Да бъдем много добри, да правим много добра музика, да сме много сплотени или просто думата „много“ – като една много хубава амбиция“.

А какво мисли всеки от тях за същността на камерната музика?

Пианистът Петър Дюлгеров: „В соловото свирене конкурсите могат да бъдат много голям стрес, но когато е свързано с камерна музика, като че ли го няма това огромно напрежение. Нещата са доста по-приятни и хората го правят много повече за музиката, отколкото за нещо друго“. Помни как един от неговите първи преподаватели му е казвал, че „камерната музика е най-висшата форма на музициране“, а той допълва със собствени думи: „Има една много голяма красота в това да седнеш на сцената, да се огледаш и да видиш свои приятели, колеги и да почнете да комуникирате не с думи, а с нещо много по-абстрактно, което може да докосне всеки един човек по различен начин, включително и вас самите. Това е едно много хубаво изживяване, което не може да се опише с думи и затова е Музика“.

За цигуларя Георги Райчев „камерната музика е нещо, което кара нас музикантите сами да направим нашата интерпретация заедно – не просто да си сам и да свириш, защото така ти е казал преподавателя или да гледаш диригента в оркестъра и да изпълняваш неговата интерпретация… Не, това е лично твоето и лично вашето усещане за произведението!“ Наскоро младият цигулар бе поканен да свири с КА „Софийски солисти“, които нарича „велики музиканти“ и „оркестър с велика история“, а да работи с тях – много голяма чест.

Виолончелистът Тодор Иванов признава, че именно ансамбловото свирене е „това, което много ме разви като музикант, не толкова като инструменталист“. То ти дава „една различна представа за музиката – че трябва да разчупиш въображението си“.


Концертът на Трио ASSAI отбелязва един специален повод у нас, символизиращ приятелството и културните връзки между два народа – 75-годишнината на Чешкия център в София. С този концерт се присъединяваме и към Годината на чешката музика – международната инициатива, която започва преди век с отдаването на първата почит към Бедржих Сметана (по повод 100 години от рождението му). След това тя се превръща в традиция и в наши дни вече се организира винаги, щом годината завършва на цифрата 4. С времето идеята се разраства и обхваща още редица кръгли годишнини на прочути чешки композитори: Бедржих Сметана (1824–1884), Антонин Дворжак (1841–1904), Леош Яначек (1854-1928), Йозеф Сук (1874–1935), Бохуслав Мартину (1890–1959) и др. В отбелязването й през 2024-та се включват чешките културни центрове, представени в 28 града на четири континента, а в София началото беше поставено с концерта на проф. Ангел Станков и Нона Кринчева.

Повече за музикантите:

Георги Райчев е роден през 2001 г. в София. Изучава цигулка в НМУ „Любомир Пипков“ в класа на Катя Драмалиева до IX клас, след което продължава обучението си при проф. Евелина Арабаджиева, с която учи и до момента, като студент в НМА „Проф. П. Владигеров“. Лауреат е на редица национални и международни конкурси, сред които Националния конкурс „Кантус Фирмус“ 2022 г. и VI-ти Международен конкурс, гр. Ниш. Участва в майсторски класове на Дмитрий Ситковецки, Юлиан Рахлин, Симеон Симеонов, Стефан Камиларов, Светлин Русев, Райнер Хонек, Итамар Зорман, Мила Георгиева. Дебютира като солист на Академичния симфоничен оркестър през 2021 г. в концерт по повод 100-годишнината на НМА „Проф. П. Владигеров“. Бил е солист също на Симфоничен оркестър – гр. Пазарджик, Филхармония „Пионер“, Оркестър „Кантус Фирмус“, Камерен оркестър „Орфей“. През 2022 година е солист в златната зала на Musikverein с оркестъра на Филхармония „Пионер“. По-късно същата година с Оркестър „Кантус Фирмус“ свири заедно с Веско Ешкенази в зала „България“. Георги Райчев се занимава активно и с камерна музика, член е на проспериращия квартет „Мотус“, а заедно с пианиста Петър Дюлгеров са носители на множество първи награди от конкурси. От 2019 до 2022 г. е концертмайстор на Филхармония „Пионер“, с която се изявява и като солист. Със същия оркестър участва в проекта „Side by side“ на Royal Concertgebouw Orchestra през 2018 г. в София.

Тодор Иванов завършва НУМСИ „Проф. Панчо Владигеров“ в Бургас, специалност виолончело, в класа на Жасмина Чернева. В момента е във II-ри курс на НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в София в класа на доц. д-р Атанас Кръстев. Носител е на награди от различни международни конкурси, сред които: Първа награда на Националния конкурс за изпълнение на българска творба „Върбан Върбанов“ 2018 г., Първа награда на Международния конкурс за изпълнение на немска и австрийска музика „MAGIC“ 2021 г. лауреатско звание от Националния конкурс за млади инструменталисти и певци „Св. Обретенов“ 2022 г. Участва в Националния конкурс и академия за оркестър „Кантус Фирмус“ 2022 г., както и във фестивалите „Art Academy“, Созопол, „CELLISSIMO“ и др. Посещава майсторски класове при проф. Денис Северин, Разван Сума, Александър Рам, Валентин Радуцио, Неманя Станкович и др.

Петър Дюлгеров е роден през 2002 г. в София. Учи в Националното музикално училище „Любомир Пипков”, в класа по пиано на Милена Павлова. Понастоящем е студент в НМА „Проф. П. Владигеров“ в класа на проф. д-р Илия Чернаев. Лауреат е на множество национални и международни музикални конкурси, сред които конкурсите в гр. Ниш и гр. Враня (Сърбия), „Орфеева дарба”, Национален конкурс ”Път към славата“, Международен конкурс „Златен ключ“ в Пловдив, Международен конкурс „Нови пианисти“ в София, Международен конкурс „Надежди, таланти, майстори“ в Добрич, Международен виртуален конкурс “Flying stage”, III Международен конкурс за камерна музика и индивидуални изпълнители – гр. Боровец, Национален конкурс за ученици-акомпанятори в гр. Плевен, конкурс „Охридски бисери” и др. Петър е част от талантливите деца на България за „Клуб 2012” и „Клуб 2014” на фондация „Димитър Бербатов”. Той посещава майсторски класове при проф. Людмил Ангелов, проф. Борислава Танева, дуо Аглика Генова и Любен Димитров, доц. Дмитри Рацер, проф. Катаржина Попова-Зидрон (Полша), проф. Ема Тахмизян и др. През 2018 г. осъществява записи в Първо студио на БНР. Година по-късно дебютира като солист с оркестъра на Симфониета – Враца. Участва в проекта “Импровизация и Токата”,  представен на фестивала „Софийски музикални седмици“.

„Европейски музикален фестивал“ 2024 се реализира от агенция „Кантус Фирмус“ с подкрепата на Министерството на културата и Столичната община.