Даниел Хоуп: „Великото на танца е, че всички чувстват ритъма едновременно“
От 11 март новият албум на цигуларя „Dance!“ звучи премиерно по радио Класик А
11 март 2024 г.
В новия си албум „Dance!“ („Танцувай!“) Даниел Хоуп представя своя колекция, подчинена на движението и танца, за което подсказва и самото заглавие. Цигуларят е избрал репертоар, обхващащ музика от седем века, а това обуславя и голямото разнообразие от композиторски имена: Пърсел, Моцарт, Брамс, Сен-Санс, Чайковски, Бизе, Пиацола, Барток, Прокофиев, Шостакович, Таркуинио Мерула, Равел, Хендел, Флорънс Прайс, дори Дюк Елингтън и още много, много други. Даниел Хоуп се интересува от ритмите, които са задвижвали телата на хората през всички времена и са предизвиквали емоции открай време. Той добре знае, че всеки любител на музиката поне веднъж някъде е чувал класически пиеси, като Валс № 2 от Втората джаз сюита на Шостакович или прочутия „Танц на рицарите“ от балета „Ромео и Жулиета“ на Прокофиев, безкрайно познатия Унгарски танц No. 5 на Брамс или „Pas de deux“ из балета „Лебедово езеро“ на Чайковски, защо не и популярния „Кан-кан“ на Офенбах. Към всичко това той добавя и Карлос Гардел с неговото прочуто танго „Por una cabeza“, музика на Пиацола и „Румънските танци“ на Барток.
Но танцът далеч не е задължително да бъде само върху лесно разпознаваема мелодия, което провокира Хоуп да включи и по-стари или по-неизвестни примери, сред които танцувални творби на италианския органист, цигулар и композитор Таркуинио Мерула (1595–1665) или американската композиторка Флорънс Прайс (1887–1953), останала в историята като първата афроамериканка, чиято музика е била изпълнена от голям симфоничен оркестър. Пиесите в албума са представени в нови аранжименти и с такива музикални инструменти, които придават максимална автентичност на жанра, към който принадлежат.
Това са записи за Deutsche Grammophon, които звукозаписната компания описва като „музика, предназначена за забавление на монарси или с ритуални елементи за прогонване на зли духове, свързана чрез ритъма, който от край време кара хората да танцуват“. Едно от най-любопитните изпълнения тук е на много известната клезмер мелодия „Odessa Bulgar“, датираща вероятно от края на 19 век. Традиционна тема с темпераментен характер и „българско“ звучене дотолкова, доколкото представлява символ на европейската еврейска музика от Бесарабия, обвързана с културната история на мултиетническия украински град Одеса (може да я чуете във видеото).
„Великото на танца е, че ако се съберете с други в една стая, то най-вероятно всички ще почувствате ритъма едновременно и в крайна сметка ще започнете да танцувате заедно. Има много какво да се каже за това в днешния свят“, подчертава Даниел Хоуп. Новите записи излязоха в началото на февруари 2024 г. и са част от студийната работа на световноизвестния цигулар с Цюрихския камерен оркестър, които не за първи път записват заедно с него. Тук са и други приятели на цигуларя, като изпълнители на бандонеон или цимбал, без чийто специфичен звук не би бил постижим автентичния облик на албума, записан в комплект от два компактдиска.
- Тази седмица се потапяме в света на танца с Даниел Хоуп, слушайки новите му записи всеки следобед между 14 и 15 ч. в програмата на радио Класик А!