Бах за любители и професионалисти
22 март 2024 г.
339 години след рождението на Йохан Себастиан Бах (21 март 1685 – 28 юли 1750), които се навършиха вчера, неговите композиции все още представляват предизвикателство за всеки музикант. Редом с възхитата от тази величествена музика, за никой изпълнител не е тайна, че Бах действително е безкрайна вселена, която разгадаваш докато си жив. В дните около рождената дата на композитора в негова чест в Берлин (квартал Карлсхорст) ще бъде отрит нов музикален фестивал, зад който застава протестантската общност в града. Без да има претенцията на едно високо професионално изпълнение, „Първият фестивал на Бах в Карлсхорст“ подготвя целодневна програма на 24 март, когато в Германия ще празнуват Цветница или Палмова неделя. Водеща ще бъде фигурата на Корнелия Евалд, хоров диригент и специалист по църковна музика, под чието ръководство ще участват хористи, солисти, духови инструменталисти и ансамбли, изпълнявайки откъси от „Йоханес Пасион”, хорали и инструментални творби от творчество на Бах.
„Каним ви на „Първия Бахов фестивал Карлсхорст“ по случай първото изпълнение на „Йоханес пасион“ от Йохан Себастиан Бах точно преди 300 години!“, гласи призивът на фестивала, който напомня, че първият сред пасионите на композитора е бил изпълнен публично за първи път в началото на април 1724 г.
Фестивалът е поканил като специален гост проф. Михаел Маул, артистичен директор на известния Бахов фестивал в Лайпциг, който казва: „Гръбнакът на световния ентусиазъм по отношение на Бах са музиканти като Корнелия Евалд, които успяват да съберат любители, полупрофесионалисти и професионалисти да пеят заедно Бах. Фактът, че Бах вдъхновява хората по цялата планета днес, не се дължи само на Джон Елиът Гардинър, Тон Коопман или Ланг Ланг, а именно на тези посредници на музиката му навсякъде“.
Известен изследовател на Бах, автор на трудове за композитора и артистичен директор на Баховия фестивал в Лайпциг от 2018 г., проф. Михаел Маул наскоро пое ръководството и на лайпцигския Международен конкурс „Бах“. По този повод беше съобщено, че конкурсът ще претърпи някои структурни промени и през 2025 г. изданието ще бъде посветено на клавирната музика. Като сътрудници са привлечени прочутата фабрика за пиана Julius Blüthner Pianofortefabrik, централно-германското обществено радио MDR (Mitteldeutscher Rundfunk) и Гевандхаус в Лайпциг. Конкурсът за догодина вече е така планиран, че да обхване дните около рождението на композитора и да завърши точно на рождената му дата 21 март.