Моцарт и кларинета – една специална комбинация

От 25 март радио Класик А излъчва премиерно албума „Mozart 1791“ на Пиер Женисон

25 март 2024 г.

В първия си албум като артист на звукозаписната компания Erato, френският кларинетист Пиер Женисон избира Моцарт или „най-вдъхновеният защитник на своя инструмент от 18-ти век“, по описанието на издателя. В центъра на тези нови записи е безспорният връх в цялата литература за дървения духов инструмент – Концерта за кларинет и оркестър в ла мажор на Моцарт. След толкова много интерпретации, които звукозаписната история познава, да изпълниш точно този концерт винаги е предизвикателство – това е последната инструментална творба на композитора, написана е за известния австрийски кларинетист Антон Щадлер, и то само няколко седмици преди смъртта на композитора през 1791 г. Затова и съдбовната година е изведена в заглавието на албума – „Mozart 1791“.

„Духовният и символичен размах на този концерт е огромен“, казва Женисон. „Всеки път, когато се връщам към този шедьовър, изпитвам същото вълнение, както когато откривам произведение за първи път… Моцарт и кларинета – каква специална комбинация!“, възкликва музикантът. Освен прочутия концерт, програмата е допълнена с няколко по-кратки пиеси, които изискват и още изпълнители. В две арии от операта „Милосърдието на Тит“ Пиер Женисон си партнира с мецосопраното Карин Дейе, но неговият кларинет също „изпява“ някои от вокалните линии – в обработки на откъси от „Така правят всички жени“ и „Сватбата на Фигаро“. Албумът завършва с нов прочит на „Lacrimosa“ от Моцартовия Реквием, аранжимент на пианиста и аранжор Бруно Фонтен за кларинет, орган и електрическо пиано.


Албумът „Mozart 1791“ на Пиер Женисон е записан с известния ансамбъл Concerto Köln, възраждащ практиката на изпълнение с исторически музикални инструменти, под ръководството на диригента Якоб Леман. За да бъде максимално правдиво изпълнението, солистът също използва съответните автентични за епохата кларинети – копия на инструменти от времето на Моцарт, както и съвременни кларинети, специално изработени за записа.

Пиер Женисон е утвърдено име сред водещите френски духови инструменталисти на днешния ден. Солист и чест гост на оркестри от цял свят, той е получил образованието си в Парижката консерватория, както и в Университета на Южна Калифорния в Лос Анджелис. В неговия репертоар не влиза само класика, той свири също джаз и фолклорна музика, а заради живия си интерес към нови произведения си сътрудничи с редица видни съвременни композитори.

„Възможно ли е кларинетът да е инструментът с мистичния звук, който успокоява душата, когато тя се приближава към преминаването си в отвъдното?“ Това е въпрос, който си задава самият кларинетист и който го води към избора на музика в този албум – музика от залеза на Моцартовия живот.


  • Новите записи от албума „Mozart 1791“ на френския кларинетист Пиер Женисон звучат премиерно тази седмица в програмата на радио Класик А. Слушайте ги всеки следобед между 14 и 15 ч.!