Сергей Бабаян: „Каквото и друго да свирех, Рахманинов винаги си оставаше в сърцето ми“
29 март 2024 г.
„Рахманинов за двама“ с пианистите Сергей Бабаян и Даниил Трифонов е съвсем ново заглавие от каталога на Deutsche Grammophon, с премиера на 29 март. Двойният компактдиск събира оригинални съчинения на великия Рахманинов за клавирно дуо, редом с преработка на един от най-красивите моменти от неговия симфонизъм. Албумът съдържа: Сюита № 1 и Сюита № 2 за две пиана, Симфонични танци op. 45 във версията на композитора за две пиана, а Даниил Трифонов добавя своя транскрипция на Adagio, III-та част, из Симфония № 2 (също за две пиана).
От 29 март, денят на звукозаписната премиера, новият албум звучи в програмата на радио Класик А – първата радиостанция в България, която започна излъчването му в ефир. А на 29 април за първи път ще имаме удоволствието да слушаме на живо прочутия Сергей Бабаян, като солист на Оркестър „Кантус Фирмус“ и под диригентството на Боян Виденов.
Каква е историята на тези записи? Миналата година по случай 150-годишнината от рождението на Сергей Рахманинов (1873-1943) младият Даниил Трифонов, заедно със своя приятел и ментор Сергей Бабаян, изнесоха съвместен концерт във Виенския Концертхаус. Програмата представи точно същия музикален избор, който сега излиза в новото звукозаписно издание.
„Когато той пише за двама изпълнители и две пиана, ние, смъртните, имаме шанса да изпитаме как той е свирил само на едно пиано“, казва Сергей Бабаян, за когото Рахманинов е гений – и като композитор, и като пианист. Това е авторът, който винаги е бил сред най-обаятелните творци, към които Бабаян е изпитвал преклонение. Преди почти четири години, когато пианистът от арменски произход записа дебютния си албум за Deutsche Grammophon, той отново избра произведения на своя кумир. Компактдискът „Сергей Бабаян свири Сергей Рахманинов“ излезе през лятото на 2020 г. и съдържаше избрани солови клавирни пиеси, включително и някои транскрипции.
„Музиката се ражда само в сърцето и привлича само сърцето, това е любов! Сестрата на Музиката е Поезията, а нейната майка е Скръбта!“ – думи, принадлежащи на самия Сергей Рахманинов, за да опише дълбоко личното си усещане за музиката. А според Бабаян, известен с чувствителността в свиренето си, „възможността да говори с хората чрез музиката и да ги разчувства“ е най-голямата му мотивация.
Роденият в Армения през 1961 г. музикант има многостранна кариера: солист със силни интерпретации на широк репертоар, камерен музикант с богат опит, работил и с Марта Аргерич (с която записаха CD „Прокофиев за двама“ от 2018 г., за DG ) и не на последно място – високоуважаван педагог, включително и за пианиста Даниил Трифонов, който е негов ученик от Cleveland Institute of Music. Така и двамата се срещат, а след това свирят често заедно на сцена с различни програми. През 2013 г., когато Даниил Трифонов беше само на 21 години и вече беше известен с победата си на конкурса „Чайковски“ (2011 г.), той подписа договор с Deutsche Grammophon, докато за Сергей Бабаян този момент настъпи доста по-късно в кариерата му. Пианистът стана артист на „Жълтия лейбъл“ (както разговорно наричат звукозаписната компания) едва на 57 години, а през 2020 г. още с първия си солов проект „декларира“ любовта си точно към този автор.
Когато за първи път чува музиката на Рахманинов, Сергей Бабаян е на 13 години и слуша запис на Втория концерт за пиано. Остава смаян от неговите „мелодии, хармонии, сложните хроматични обрати“ и „неизразимата красота на вътрешните гласове“, по собствените му спомени. През годините именно Рахманинов продължава да заема специално място в сърцето на Бабаян и той казва: „Каквото и друго да свирех, за мен Рахманинов винаги си оставаше там“, в сърцето му. „Би било невъзможно да започнем да описваме каква лечебна сила има тя“, призна пианистът за емоционалните качества на тази музика, още когато записа първия си солов албум с Рахманинов. „Това е една пролетна градина на нови надежди и прераждане, на нови вдъхновения и нови начала за тези, които са загубили пътя и вярата си… И само композитор с най-висока дарба може да притежава такова майсторско ниво, че музиката да звучи като импровизация, родена спонтанно“. (Сергей Бабаян, 2020 г.)
Сега, няколко години по-късно, „Рахманинов за двама“ носи своя двоен удовлетворяващ заряд – Бабаян отново свири любимия си композитор, но вече редом до своя някогашен ученик.