„Това е моето обяснение в любов към колегите ми от моето поколение“
Еделина Кънева за новия мюзикъл по песните на Стефан Диомов
4 април 2024 г.
Музикалният театър „Стефан Македонски“ репетира за най-новия си спектакъл, който ще покаже съвсем скоро – мюзикъла „Здравей! Как си, приятелю?“ Той се създава по песните на композитора Стефан Диомов и още самото заглавие припомня една от най-разпознаваемите негови мелодии. С този мюзикъл театърът продължава добрата традиция да работи върху музикално-сценични произведения, които специално са написани за неговата трупа.
Самата идея е на Еделина Кънева, новият директор на театъра, а либретото е на Юрий Дачев. Музиката, аранжиментите и оркестрацията по песните на Стефан Диомов са поверени на Георги Милтиядов, който е и диригент – постановчик. На диригентския пулт застава Дориан Молхов, а режисьор е Камен Воденичаров. Сценографията и костюмите са дело на Николина Костова – Богданова, хореограф е Йоанна Стоянова, а координатор на проекта – Пеньо Пирозов.
„Сюжетната линия на мюзикъла ще върне приятни спомени, ще стопли сърцата на зрителите, а със сигурност и ще разчувства. Защото героите са сякаш вечните: Примерната, Самоувереният, Нетърпеливата, Суетната, Закъснелият, вечният бунтар – Клошарят, двама влюбени младежи и разбира се, една вече пораснала „малка“ дъщеря Мария“, научаваме от Музикалния театър. А колкото до сюжетната линия, накратко тя е описана така: „В една очертаваща се като уж скучна лятна вечер, героите на мюзикъла ще разкрият дълго стаени тайни и пазени откровения…“ Вплетени са и затрогващите текстове на песните, изпълнени от Тони Димитрова, Пламен Ставрев, Тоника, Тоника СВ, Домино и Фамилия Тоника. За създателите това е „една лична история за приятелство и любов“, в която става дума „за първата и за старата любов, за възходите и паденията, за прошката и обидата, за разделите и събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено приятелство“. Солистите, оркестърът, хорът и балетът на Националния музикален театър ще разкажат заедно тази емоционална и носталгична история.

„Музикалният театър трябва да бъде продуцент на български произведения и първото, което решихме да бъде, е мюзикъл по музиката на Стефан Диомов, защото смятам, че това е един изключително популярен български композитор и всеки знае неговите песни“, категорична е Еделина Кънева, която отдавна обмисля осъществяването на тази своя идея. В интервю за радио Класик А тя разказа как се изгражда стъпка по стъпка новият спектакъл, чиято музикална основа има силно сантиментална стойност за не едно поколение у нас. Въпреки че песните на Стефан Диомов са отлично познати и на съвременните млади, за Еделина Кънева този мюзикъл е нещо по-лично: „Това е моето обяснение в любов към колегите ми от моето поколение!“, казва тя.
„Юрий Дачев е изключително ценен от мен драматург, сценарист и режисьор, затова и се обърнах към него, а режисьорът Камен Воденичаров е дългогодишен мой приятел също и смятам, че той има много голям опит в тази музика, познава я абсолютно перфектно“. И за да звучи всичко по-реално, театърът е получил уверението, че „наесен или към края на сезона при нас ще се включи и Тончо Токмакчиев, който е бургазлия“. Освен това, Еделина Кънева се надява, че след София мюзикълът ще може да бъде игран и в Летния театър на Бургас. Георги Милтиядов, „един от любимците на Стефан Диомов“, пише увертюра по музиката от песните, оркестрира и прави всички аранжименти.
„Аз много харесвам нейната работа“, признава Еделина Кънева за Николина Костова – Богданова, която е работила и преди в Музикалния театър, а сега е поканена за художник на мюзикъла. Действието се развива в Морската градина на Бургас и атмосферата, която ще бъде пресъздадена на сцена, ще трябва да е и реална, и магична. „Целият екип са съавтори на това произведение, което ние сега създаваме и се надявам, че ще успеем да постигнем нещо завладяващо!“ Притеснението й е голямо, защото и залогът е голям – да се реализира успешно една подобна сценична творба, което не се случва често. И въпреки все по-налагащото се самохвалство напоследък, както отбелязва самата тя, когато „всеки отива някъде и започва да хвали себе си“, надделява убеждението, че единствено публиката е тази, която „трябва да направи своята оценка и да разбере дали едно произведение ще живее или не“.
Цялото интервю на Радостина Узунова с Еделина Кънева, гостувала в предаването „Съботно кафе“ на 16 март, може да си припомните в звуковия файл!
