Диригентът Боян Виденов за Сергей Бабаян: „Много са малко пианистите от този калибър“
12 април 2024 г.
Младият и многообещаващ Боян Виденов, със стремителен възход в кариерата на диригент, е роден в България в семейството на цигуларката Дора Бръчкова и оперния певец Любомир Виденов. Израства първоначално в Италия, а по-късно и в Германия, където се преместват родителите му и винаги е казвал, че се усеща както италианец, така и германец, но по душа – българин. Живее и работи в Германия, като преди почти 15 г. създаде Манхаймската филхармония, на която е артистичен директор. Въпреки че не е живял в България, за него е удоволствие всяко представяне пред публиката тук. А тя вече го познава от срещите му със Софийската филхармония и Софийската опера, където по-рано тази година се завърна отново, за да дирижира спектакли на „Бохеми“ от Пучини с оперната ни прима Соня Йончева. Съвсем скоро – на 29 април му предстои дебют и с Оркестър „Кантус Фирмус“, а солист ще бъде големият съвременен пианист Сергей Бабаян, когото познава от доста години.

„Някой ми беше казал: „Трябва да чуеш Сергей Бабаян, той е фантастичен!“ е първопричината Боян Виденов да се заинтригува от името на пианиста, за когото вече се е говорило като за учителят на прочулия се Даниил Трифонов. „Чух записи в YouTube и просто се влюбих!“, спомня си диригентът, който бързо установява връзка с Бабаян и започва едно добро колегиално приятелство. „Поканих го в Манхайм при моя оркестър и вече няколко пъти е гостувал с нас – с Рахманинов, Бетовен, Моцарт концерти и се радвам, че сега и в България ще свирим също!“
Боян Виденов е убеден, че е „много важно българската публика да се запознае с него“. И ни го представя така: „Сергей е един от големите виртуози на нашето време, фантастичен артист и много дълбок музикант. Винаги е откритие, когато се слушат неговите концерти! Също и соловите му концерти – той, например, свири по най-големите фестивали в света, с най-важните оркестри, във Verbier Festival вече от много години го викат и е централен протагонист във фестивала. Общо взето, хората от цял свят пътуват, за да го чуят, а „Голдберг вариациите“, например, са много известни в неговата интерпретация. Изобщо, той е пианист с едно туше, което е много впечатляващо и мисля, че това се вижда и в начина, по който преподава – защото ето, Даниил Трифонов също подобно на него е такъв вид музикант, дълбок“.

Роден през 1987 г. и прекарал детството си в Италия и Германия, Боян Виденов получава отлично европейско музикално образование. Изучавал цигулка, пиано, обой и пеене, преди да се насочи към дирижирането – специалност, в която негови учители са прочутите Йорма Панула и Джанлуиджи Джелмети. Дебютира едва на 18 години, а с основаването на Манхаймската филхармония развива амбицията ансамбълът да бъде платформа за подготовка на млади професионалисти от цяла Европа. Печели международно признание със своите оригинални изпълнителски проекти и си сътрудничи с големи европейски оркестри и прочути солисти. Сред тях са: Марта Аргерич, Миша Майски, Пинкас Цукерман, Мария Жоао Пиреш, Сергей Бабаян, Игор Левит, Сергей Накаряков или Соня Йончева, която познава от 2017 г. С Бабаян „беше любов от пръв поглед“, спомня си той за първата им обща работа върху Третия клавирен концерт на Рахманинов и „оттогава винаги е било много приятно да се работи, нямаме нужда от много думи“, споделя впечатленията си диригентът.
За програмата на концерта в София: „Сергей ще свири Първия концерт на Бетовен, а пък ние ще го „обградим“ с Менделсон – първо увертюрата „Хебриди“, след това и „Италианска“ симфония… Тя е специална за мен, защото аз съм отрасъл в Италия“, признава Боян Виденов. „За мен има много опера в нея, особено във втората част“, казва той и определя творбата като „блестяща с много енергия“, а авторът й като немец, който е „уцелил този дух – италианския“.

В края на февруари тази година диригентът бе поканен от Софийската опера за втори път, след като през 2023 г. дирижира „Травиата“ на Верди на същата сцена. „За мен беше много емоционално, защото татко ми беше над десет години първи баритон в операта в София, преди аз да се родя и семейството ми да отиде в Италия… Влизам в операта и хората ме спират: „А, ти си син на Любчо!“ и почват да ми разправят за него истории и виждам с каква обич хората го помнят“. От работата си тук със Софийската опера остава с отлични впечатления: „Съставът е фантастичен, сработихме се много добре – както винаги е било в България, просто оперната традиция винаги е била много добра и оперните певци са били винаги на световно ниво“. За Соня Йончева, с която са добри приятели, и нейното първо участие тук в роля от цялостен оперен спектакъл, той казва: „Тя с голямо удоволствие се съгласи и ето – имаме голям празник! За България, за София, за нас всички“.

За Манхаймската филхармония и изминалия сезон: „Имахме фантастични гости: Мария Жоао Пиреш, Пинкас Цукерман, Миша Майски, Марта Аргерич сега пак. Просто винаги е празник за мен в Манхайм – от гледната точка, че идват вече такива артисти, които свирят на световните сцени и затова музиката, която се прави в Манхайм, е на много високо ниво. Оркестърът свири винаги с голямо желание, отворени са за нови интерпретации и може да се работи без никакво его, което на мен много ми харесва“. В състава има над 40 националности на млади хора от цяла Европа, включително и от България, а за Боян Виденов да работи с тях е „винаги една ваканция“. Диригентът разказва, че неговият частен оркестър вече се ползва и с допълнителна финансова помощ – получава известна субсидия от местната власт (федералната провинция Баден-Вюртемберг), разчита и на спонсорство от над 600 000 евро от частни дарители. Възхитен е от факта, че „в Германия още има желание от богатите хора да подкрепят културата“, докато от видяното тук в София остава с впечатлението, че „градът е пълен с архитектура, красиво е, но се вижда, че липсва желание да се дадат пари, за да бъде още по-красиво…“ Защото, подчертава той, е „важно да се инвестира, за да се възвръща и нещо за духа, за душата“.

Боян Виденов беше гост на предаването „Съботно кафе“ с Радостина Узунова, излъчено на 2 март. В този период той дирижираше спектаклите на „Бохеми“ в Софийската опера. „Много са малко пианистите от този калибър!“, ни каза той за Сергей Бабаян на финала на разговора, а цялото интервю с диригента може да си припомните в звуковия файл!
Интервю с диригента Боян Виденов:
