Две от симфониите на Втората световна война
9 май 2024 г.
„Дух в търсене на успокоение насред цялото безпокойство, в което нашето настояще е“. Този коментар е толкова подходящ днес, колкото е бил и при премиерата на творбата, за която е написан. Думите са на белгийския музикален критик Артур Оере (1897-1986), а поводът е Симфония № 3 „Литургична“ на Артур Онегер (1892–1955), която прозвучава през първата следвоенна година – 1946-та.
Когато отбелязваме края на най-кръвопролитния военен апокалипсис от ХХ век – Втората световна война, обичайно забравяме за онези, които се опитаха да я опишат в звук. Докато пропагандните машини на Третия райх и Съветския съюз се разпореждат безскрупулно с класическата музика, се раждат великолепни образци на симфонизма. Някои са добре известни и често изпълнявани, а други все още остават „неизпяти“. Шостакович и неговата „Ленинградска“ симфония е най-често цитираният пример за тази епоха, но като че ли засенчва не по-малко въздействащите военни симфонии на Онегер. А всъщност, една от най-красноречивите реакции към тази война идва тъкмо от неговите Втора и Трета, но тях ще чуете по-рядко. Симфония № 2 за струнни и тромпет е композирана по време на нацистката окупация на Париж, писана е между 1941 и 1942 г. и има премиера в Цюрих през май 1942 г., а Симфония № 3 „Литургична“ е създадена три години по-късно и се изпълнява след края на войната.
Още от 20-те години на ХХ век името му стои редом до тези на Франсис Пуленк, Дариус Мийо, Жорж Орик, Люи Дюре и единствената жена сред тях – Жермен Тайфер от известното френско творческо обединение „Шесторката“. Но музиката на Онегер е по-самобитна, може би заради еднаквото му пристрастие към традициите и на Германия, и на Франция. „Отдавам голямо значение на музикалната архитектура“, казва той. „Аз не съм полифонист, нито атоналист, нито додекафонист. Йохан Себастиан Бах е моят пример…“ Ораторията „Цар Давид“ (1921) и особено Симфонично движение „Pacific 231“ (1923) му донасят международна известност, Онегер пътува из Европа и Америка и последните три десетилетия от живота си прекарва като деен лектор, диригент и пианист. Но когато войната избухва, композиторът е принуден да остане в Париж. Там е и когато през 1940 г. градът бива окупиран от Хитлер.
Есента и зимата на 1941 г. е времето, когато е създадена Втората му симфония. Париж е под немска окупация, Онегер пише в своя неотопляем апартамент и не е просто съвпадение, че симфонията е наречена „трагична“. Симфонията под № 2 е композирана за струнен оркестър и тромпет – гениално решение, което някои ще сравнят с „внушението за мрачността на черно-белите хроники“, а соло тромпетът във финала на третата част – хорал, наподобяващ „внезапен сноп светлина“ и „обещание за победата на опустошения от войната Париж“. Година по-късно Онегер написва и Chant de Libération (Песента на освобождението – за баритон, хор и оркестър) в очакване на края на войната, но тази музика няма да бъде чута до 22 октомври 1944 г., или два месеца след като Съюзниците и Съпротивата освобождават Париж през август същата година.
Швейцарският композитор, роден и живял основно във Франция, винаги е настоявал, че не пише „чиста музика“, сама за себе си. 53-годишен и вече преживял войната, той започва да композира Третата си симфония през 1945 г. Военните действия току-що са приключили, но тежкото усещане няма как да бъде лесно отмито и той казва: „Моята Симфония е драма, в която играят три персонажа – реални или символични: нещастието, щастието и човекът. Това е вечен проблем. И аз се опитах да се изправя отново пред него.”
Артур Онегер нарича композицията си Liturgique – Литургична и озаглавява всяка от нейните три части с названия от римокатолическата заупокойна литургия: „Dies irae“ („Денят на гнева“), „De profundis clamavi“ („От дълбините те зова“) и „Dona nobis pacem“ („Дай ни мир“). Той не цитира конкретно песнопенията, свързани с тези канонични слова, но се позовава на фразите от богослужението, за да посочи сърцевината на идеята си. „В това произведение исках да символизирам протеста на съвременния човек против нашествието на варварството…“. Когато говори за II-та част от симфонията, Онегер я описва като „скръбна медитация на изоставен от Бога човек – медитация, която вече е молитва“, а финалът нарича „възход на колективната глупост“…
•••