Моцарт, Карл Филип Емануел Бах и рядко изпълнявания Хайнрих Бибер –

тази вечер в зала „България“

Гостува цигуларката Софи Хайнрих, а диригент е Виталий Алексеенок

13 юни 2024 г.

Софи Хайнрих, която е първи концертмайстор на Виенските симфоници, излиза като солист на Софийската филхармония тази вечер в зала „България“ от 19 ч. Ще я чуем с Концерта за цигулка и оркестър № 5 на Моцарт в ла мажор, под палката на гостуващия белоруски диригент Виталий Алексеенок, избрал за вечерта и още една Моцартова творбаСимфония № 29, също ла мажор. Програмата включва и творби на двама по-рядко изпълнявани композитори: Карл Филип Емануел Бах – Симфония в си бемол мажор и Хайнрих Игнац Франц фон Бибер – „Баталия“ в ре мажор.

Софи Хайнрих заема мястото на първи концертмайстор на Виенския симфоничен оркестър от 2019 г., а преди това има същата позиция и в „Комише Опер“ – Берлин. Била е концертмайстор и на Симфоничния оркестър на Баварското радио, Баварската държавна опера, Дрезденската Щатскапеле, Щатскапеле – Берлин и др. Възпитаничка на Музикалната академия „Ханс Айслер“ в Берлин, тя се усъвършенства и при една легендарна фигура от историята на Берлинската филхармония – проф. Томас Брандис (1935–2017), концертмайсторът-ветеран на оркестъра, служил на този пост повече от 20 години между 1962 и 1983 г. Именитият цигулар я обучава следдипломното в солистичния си клас на Музикалната академия в Любек, където тя остава негов асистент до края на живота му. Специализирала е и при прочути музиканти и състави, като Гидон Кремер, Мидори, Райнхард Гьобел, Лотар Щраус и Квартет „Артемис“. Една от цигулките, на които Софи Хайнрих има честта да свири, е инструмент „Джовани Батиста Гуаданини“, Милано, 1753 г., предоставен й от Асоциацията на Виенските симфоници.

По-рядко изпълнявани автори също влизат в програмата на концерта тази вечер: вторият син от петте деца на Йохан Себастиян Бах – Карл Филип Емануел Бах (1714–1788), творил на границата между барока и класицизма, и големият бароков майстор Хайнрих Игнац Франц фон Бибер (1644–1704), бохемско-австрийски цигулар и композитор, на когото самият Йохан Себастиян Бах се е възхищавал. Днес той все още е недостатъчно познат, но някога е смятан за най-великият виртуоз на цигулката и композитор на революционна за времето си музика, както за соло цигулка, така и за оркестър.

Неговата „Баталия“ (Battalia à 10) от 1673 г. за струнни и басо континуо е също такъв пример, в който са използвани редица необичайни инструментални техники със звукоподражателен ефект, за да бъдат изобразени различни батални сцени – имитиране на топовни гърмежи, малък барабан и пр. Една от тези техники при Бибер е „col legno“, при която изпълнителите ползват дървената част на своите лъкове, за да удрят върху струните на инструментите си.

Концертът отбелязва 145 години дипломатически отношения между Австрия и България и е под почетния патронаж на Н. Пр. Андреа Икич-Бьом, посланик на Република Австрия у нас.