Елена Башкирова: „Обожавам Моцарт!“

Прочутата пианистка говори за композитора, чиято музика отново я води в България

14 юни 2024 г.

„Обожавам Моцарт! Вероятно го обичам повече, отколкото който и да е друг композитор изобщо. Може би човек обича този невероятно всеобхватен Моцарт, различните личности в него. Те се превъплъщават в симфоничните му произведения, в оперите му, клавирните концерти, соловите пиеси, камерната музика – всичко, до което той се е докоснал. Това, което прави във всеки жанр, подхранва останалите“. Така говори Елена Башкирова за Моцарт, чиято музика ще я доведе отново в България, за да изпълни съвсем скоро един от по-непознатите негови клавирни концерти – Концерт № 13 в до мажор. Заедно с Оркестър „Кантус Фирмус“ и под диригентството на маестро Георги Димитров, тя ще свири тази неделя в Пловдив – в Дома на културата „Борис Христов“ на 16 юни в концерт – матине с начален час 12:00.

„Не мога да си представя как изпълнявам клавирните концерти на Моцарт, без да познавам оперите му, защото самите концерти са много оперни. Също така, обичам да свиря и песните му. Камерната му музика е невероятна! Има нещо в Моцарт, което кара някои да се страхуват от него – да не направят нещо нередно. Музиката на Моцарт се нуждае от естествено дишане, от това да не се страхуваш. Както казваше и баща ми (Дмитрий Башкиров, бел. ред.), Моцарт не е някакъв сноб с напудрена перука и бели чорапи. Той е бил много дързък и забавен. И личността му е била невероятно богата, но не и догматична“.

Винаги е интересно за узнаем какво стои зад една интерпретация – как разсъждава музикантът, кое е важното за него, как конкретно работи над нотите и какво е цялостното му усещане за композитора, чиято музика свири. Ето защо, преди концерта в неделя, ви предлагаме да си припомним още от думите на световноизвестната Елена Башкирова за В. А. Моцарт, споделени в интервюто, което тя даде за радио Класик А.

„Някои наистина велики музиканти изпитват трудности да се докоснат до музиката на Моцарт, може би защото се опитват да я анализират отново и отново, но всъщност няма нищо за разбиране. При Моцарт всичко е много ясно. Всичко е описано. Ако знаеш как се пее една Моцартова опера, ще знаеш и как да я изсвириш, как да я представиш пред публика. Така че по принцип съм голяма късметлийка, заради баща ми и заради Даниел (съпругът й Даниел Баренбойм, бел. ред.). От самото начало с Моцарт сме в добри отношения. За мен това означава много“.

В Пловдив ще звучи изпълнението й на по-рядко свирения Концерт № 13 за пиано и оркестър – избор, който тя обосновава така: „Както знаете, Моцарт има много клавирни концерти. Последните осем са онези, които се свирят най-често и затова те са добре познати. Някои от тях са се превърнали в основен клавирен репертоар. Има и концерти, композирани сравнително късно, които не са толкова известни, а сред тях има някои абсолютни бижута. Концерт №13, KV 415, е един от онези по-малко известни концерти, който се числи към най-оригиналните Моцартови творби. На първо място, това е единственият концерт, който завършва в абсолютно пианисимо. Той просто завършва изчезвайки – един наистина прекрасен ефект. В тази творба има красиви каденци в мажор, както и епизоди в минор в последната част. Произведението е много специално. В първата му част характерът е на оркестрово маестозо. Тутитата и солото са много, много различни. Концертът е оригинален и съдържа огромна красота. Смятам, че е много интересно, именно когато свирим програми с Моцарт, да поставим произведение, което не е добре познато. Моцарт винаги ни изненадва, дори и в известните си произведения, защото понякога внезапно появилите се хармонии проникват в душата ни, до мозъка на костите ни, и този концерт не е изключение“.

Когато през миналата 2023 г. компанията Proper Music издаде солов Моцартов албум на Елена Башкирова със записи от неин рецитал на живо от 2019 г., BBC Music Magazine написа: „Башкирова предизвиква ясни, красиво оформени звуци на своя Steinway“. Именно на роял Steinway ще слушаме знаменитата пианистка и сега на концерта й в Пловдив – в Дома на културата „Борис Христов“ вече е разположен нов инструмент с тази марка, собственост на Пловдивската опера.