„Роден на четвърти юли“ – 35 години от легендарната филмова музика на Джон Уилямс
Историята на една от великите композиции в киното
4 юли 2024 г.
Главната тема от филма „Роден на четвърти юли“ – за тромпет и струнни, има своя самостоятелен живот вече 35 години. Подобно на повечето филмови творби на Джон Уилямс, тя надхвърли границите на екранния си образ и остана в концертния репертоар. Макар да няма популярността на „Междузвездни войни“, „Индиана Джоунс“ или „Хари Потър“, тя намери място сред най-великите музикални теми на военното кино въобще. Джон Уилямс решава да напише музиката си така, че да противопостави гласа на тромпета с гласа на струнните – идея, която се заражда в съзнанието му още от самото начало.

Каква е историята около създаването на партитурата и кой е тромпетистът – вдъхновител?

Композиторът Джон Уилямс се съгласява да напише музиката за филма, след като вижда все още работната му версия и веднага „чува“ в съзнанието си този тип музика, от която се нуждае една подобна сурова военна драма. „Това е важен, болезнен, сериозен и ярък филм. Веднага разбрах, че бих искал струнен оркестър да звучи в опозиция на целия реализъм на екрана и тогава дойде идеята да имам соло тромпет – не военен тромпет, а американски тромпет, за да си припомним щастливата младост на това момче“, споделя композиторът в интервю от 2015 г., цитиран от уебсайта „Наследството на Джон Уилямс“ (The Legacy of John Williams), който припомня част от историята.*
Изборът му да използва соло тромпет се превръща в същинския фокус на партитурата, а може би и на самия филм. Но този ефект става възможен, благодарение на убедителното изпълнение на един музикант – тромпетистът Тим Морисън. Това е солистът в записа, който по това време е първи тромпет на Boston Pops orchestra (от 1987 до 1997 г.), когато оркестъра се ръководи от самия Уилямс. „Знаех, че искам Тим – той има американски звук и свиренето му е много затрогващо, много красиво. В неговия начин на изпълнение има истинско спокойствие“, описва качествата на изпълнителя композиторът. Като музикален директор на оркестъра, през този период Джон Уилямс извежда Boston Pops orchestra до невероятни нови висоти – концерти, записи и издаване на поне един нов албум годишно.

Саундтракът към „Роден на четвърти юли“ всъщност бележи първия от многото филмови проекти, по които Уилямс и Морисън работят заедно. Тромпетистът по-късно става солов глас и в „JFK“ (1991), „Никсън“ (1995), „Амистад“ (1997) и „Спасяването на редник Райън“ (1998). Тим Морисън също е бил солист и в записа и на „Summon the Heroes“, официалната тема на Олимпийските игри в Атланта през 1996 г., която е композирана от Джон Уилямс.
*След създаването си през 2018 г., проектът „Наследството на Джон Уилямс“ се разрасна значително. Макар че платформата е създадена с некомерсиална цел и не представлява официално композитора, тя постоянно се обогатява. От 2024 г. уебсайтът включи и изчерпателната си нова секция „Произведения“, посветена на творчеството на Джон Уилямс за киното, телевизията и концертната зала, с конкретна информация за всяка творба.
Юра Трошанова