Албена Данаилова – специален гост на Фестивала Алегра
Под палката на Николас Паске тя ще свири Глазунов
19 юли 2024 г.
Тази вечер от 19:00 ч. в Централния военен клуб на сцената излиза Албена Данаилова, за да бъде солист на Фестивалния оркестър Алегра, под диригентството на Николас Паске. В нейно изпълнение ще звучи Концерта за цигулка в ла минор, оп. 82 от Александър Глазунов (1865–1936), а в останалата част от вечерта: Увертюра към операта „Крадливата сврака“ на Джоакино Росини (1792–1868) и Симфония No. 3 в ла минор, оп. 56 от Феликс Менделсон Бартолди (1809–1847).
Албена Данаилова е родена в София в семейство на цигуларя Боян Данаилов и пианистката Виолета Попова. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София при Нели Желева и проф. Дора Иванова. Носител е на награди от конкурсите „Светослав Обретенов“, „Млади музикални дарования“, „Ян Коциан“ и „Концертино Прага“ – Чехия, в Клостер Шьонтал – Германия, „Тибор Варга“ – Швейцария, „Виторио Гуи“ – Италия. През 2001 завършва Висшето училище за музика и театър в Рощок, Германия при проф. Петру Мунтеану и продължава образованието си в майсторските класове на Ида Хендел, Херман Креберс и др. Същата година е назначена на поста втори цигулар в Баварския държавен оркестър, където през 2003 става първи цигулар, а през 2006 – концертмайстор. През сезона 2003/2004 свири и в Лондонския филхармоничен оркестър.
Безспорен талант и изключителен професионалист, освен като концертмайстор Албена Данаилова има успешна кариера и като солист и камерен музикант. Свири редовно в България, Германия, Израел и САЩ. Има записи за немското радио „Kultur“, Северогерманското радио, Българското Национално Радио и Българската Национална телевизия. От 2011 е водач на „Ensemble Wien“ ( като наследник н Паул Гугенбергер и Райнер Хонек). Албена Данаилова е професор по цигулка във Виенския държавен университет. Свири на цигулка, предоставена й от Австрийската национална банка.
Какво открадна свраката? Заглавие като „Крадливата сврака“ вероятно предизвиква леко притеснение у заклетия опероман. Но пък музиката на този Росиниев шедьовр е тъй очарователна, богата и благородно лека, че опероманът охотно прощава. Още повече, че става дума за прелестна дама – героиня на мелодраматична история, с някои антиобществени прояви. За любов, чест, вярност, заплаха и избавление. А свраката, ще попитате вие? А свраката ще се чуе в самото начало на увертюрата с виртуозното и дръзко трещене на набедена героиня сред тревогата на случващото се и горделивия марш на – да речем – избавлението от недоразумения и беди.
Навярно и по времето, когато Менделсон композира своята Трета „Шотландска“ симфония, земята дала й име е сънувала своята независимост. Така симфонията, освен паметник на сериозната симфонична мисъл на Менделсон, е поклон към красотата, традициите на земята Шотландия; тук пейзажът става история, описанието – величествен спомен, а споменът – сурово видение. А всичко това е в очертанията на елегантен – както винаги при композитора – симфоничен релеф.
Професор Николас Паске е роден в Монтевидео, където учи цигулка и дирижиране в тамошната Музикална академия. След като допълва обучението си във Висшите училища за музика в Щутгарт и Нюрнберг, Паске двукратно – през 1984 и 1986 спечелва селекцията за млади диригенти, т. нар. Dirigentenforum, провеждан от Германския съвет за музика. През 1987 идва и победата на 37-то издание на престижния диригентски конкурс в Безасон, Франция. От тогава, диригентът работи с различни реномирани състави по цял свят. С тях той провежда редица концертни обиколки в Швейцария, Италия, Португалия, Южна Америка (Чили, Уругвай, Бразилия, Колумбия), САЩ, Австралия, Южна Корея, Намибия както и ред страни от югоизточна Азия.
През 1993 г. маестро Паске оглавява Симфоничния оркестър на Печ, Унгария. С този състав той също интензивно концертира в чужбина (Германия, Швейцария), разбира се, редом с концертните задължения към града и циклите, изнасяни в Будапеща. Под палката на Паске, симфониците на Печ записват интегрално оркестровите произведения на Ласло Лайта за фирмата “Марко Поло”. През 1998 заслугите на Н. Паске за изпълнение и популяризиране на унгарската музика са отбелязани с присъждане на наградите Béla Bartók/Ditta Pásztory и Lászlo-Lajtha Prize. След Печ, Паске става главен диригент на Филхармонията в Нойбранденбург, Германия. С този оркестър той също предприема ред гастроли, записва и множество компактдискове. Сътрудничи редовно и с националните радиостанции Deutschlandfunk – Кьолн и Deutschland Radio – Берлин. Николас Паске е бил и шеф-диригент на Оркестъра на Държавната опера в град Кобург, като и досега запазва тясна връзка с този баварски оркестър.
Диригентът има обширна и разширяваща се дискография за фирми като Marco Polo, Naxos и Beyer. Сред последните му записи са всички съчинения за цигулка и оркестър на Пиер Род с цигуларя Фридеман Айххорн и Филхармоничния оркестър на Йена. През 1994 Николас Паске е избран за професор по дирижиране в Университета за музика “Франц Лист” във Ваймар. Там той води международни диригентски класове и дирижира университетския оркестър. Води майсторски класове по дирижиране в Испания, Австрия, Бразилия, Великобритания и Чехия. Член е на редица национални и международни журита.
Проф. Паске активно работи с младежки и студентски оркестри сред тях: Младежкият оркестър на Баден-Вюртемберг, младежкият оркестър на Хесен, както и камерният оркестър “Белведере” от Ваймар, с който два пъти печели конкурса на немските младежки оркестри. Ръководи още Трансрегионалния младежки оркестър Баден-Вюртемберг/Оксенхаузенand the (IRO), който всяко лято събира млади музиканти от 10 страни. Диригент е и на South-East Asian Youth Chamber Orchestra, обединяващ млади инструменталисти от различни държави от региона с база Mahidol University, Salaya/Bangkok (Тайланд), също и на OJCA, Централноамерикански и Карибски младежки симфоничен оркестър. Понастоящем Маестро Паске е главен диригент на Младежкия симфоничен оркестър на провинция Хесен (LJSO Hessen).
Фестивал и Академия Алегра 2024
ВИЖТЕ ОЩЕ: