В търсене на най-добрия симфоничен оркестър

Номинациите на Gramophone за Оркестър на годината 2024

31 юли 2024 г.

Наградата „Оркестър на годината“, ежегодно присъждана от авторитетното британско списание Gramophone, е по същество едно от най-големите отличия, което може да бъде дадено на симфоничен оркестър. Историята на Gramophone с известните класически музикални награди започва още от 1977 г., а категорията „Оркестър на годината“ е въведена доста по-късно – през 2018 г. и тази година ще бъде връчена за седми път. Съществен момент е, че това е единствената категория, в която последната дума има аудиторията чрез своя глас, с който подкрепя един от предложените състави. Подборът на предложените кандидатури се извършва от екип, състоящ се от музикалните критици на списанието, както и други влиятелни фигури от света на класическата музика.

„Тази престижна награда отличава ансамбли, които са създали изключителни записи през изминалата година“, напомня Gramophone, обявявайки, че гласуването вече е отворено. Желаещите са поканени да подкрепят най-добрия оркестър, според тях, а шестте номинации на „Оркестър на годината“ включват: Симфоничния оркестър на Баварското радио, Чешката филхармония, Les Talens Lyriques (Лиричните таланти), Филхармоничния оркестър на Радио Франс, Питсбъргския симфоничен оркестър и Sinfonia of London.

Това гласуване е за всички, които имат интерес към оркестрите, обичат оркестровата музика и се вълнуват от висотата, до която изобщо може да достигне едно оркестрово изпълнение. Осъществява се на уебсайта на медията, а крайният срок приключва в полунощ на 8 септември 2024 г. Селекцията на номинираните е направена на база конкретни скорошни интерпретации и записи, но въпреки това, всеки ансамбъл получава и точна формулировка на основните си достойнства. Ето как Gramophone вижда качествата на всеки един от шестте водещи симфонични състава:

Симфоничният оркестър на Баварското радио е „ансамбъл с удивителна форма“ и неговият „изключителен прочит на Симфония № 6 от Малер, под диригентството на сър Саймън Ратъл… вярваме, че ще заеме почетно място в каталога за години напред“, пише Gramophone. С Чешката филхармония „ще се озовете в компанията на чистокръвен оркестър от безупречна виртуозност“, като се има предвид рецитал на певицата Магдалена Кожена с чешки песни, цикъла „Моето отечество“ на Сметана, Първа симфония на Малер или новия албум „Chromosphere“ (Хромосфера) на Духовия ансамбъл на оркестъра.

За номинираните два френски състава: „Вечно търсещият музикален ум на основателя Кристоф Русе ни донесе изключителни записи на толкова разнообразни произведения…“, пише Gramophone, когато обявява номинацията на ансамбъл Les Talens Lyriques (Лиричните таланти), който „отдавна се отличава в приемането на познат и непознат репертоар и вдъхването на ярък живот в него, правейки музиката от барока и отвъд него толкова вълнуваща, колкото вероятно е била и за своята първа публика“. Споменават се записите на оперите „Фауст“ от френската композиторка Луиза Бертен (1805–1877), окачествен като „откритие“, и на „Тезей“ от Жан-Батист Люли (1632–1687). Филхармоничният оркестър на Радио Франс е описан като „отличен оркестър, който не е непознат за студиото“ и е номиниран за „Четири последни песни“ на Р. Щраус с литовското сопрано Асмик Григорян и музика на съвременната финландска композиторка Кая Саариахо (1952–2023).

За Симфоничния оркестър на Питсбърг с неговия музикален директор Манфред Хонек Gramophone пише, че записите им напоследък често „завладяват с вдъхновяващо въздействие, текстура и прецизност“, а по-конкретно номинацията е заради „тяхната сензационна Симфония № 5 на Чайковски, съчетана с Петте пиеси на Ервин Шулхоф“, както и издание на Седмата на Брукнер, което „само потвърждава настоящата репутация на този оркестър като безусловно първокласен“. И накрая, номинация получава и един от водещите лондонски оркестри – Sinfonia of London, който „блести ярко, албум след албум“. Сред значимите скорошни постижения на състава са няколко записа, включващи произведения на Равел, Бацевич, Енеску, Изаи и др. И тук Gramophone изрично припомня, че ансамбълът съществува сравнително от скоро (той бе възстановен през 2018 г.) и под „далновидното ръководство на диригента Джон Уилсън“ регулярно се събират „някои от най-добрите оркестрови музиканти“.

Постиженията на всички тези състави вече са попадали във фокуса на Gramophone в различни отличаващи ги рубрики (Албум на месеца, Избор на редактора), но сега те излизат като официалните номинации за голямата награда „Оркестър на годината“ за 2024. Да попадне в тази листа за всеки ансамбъл е безспорна привилегия и признание на работата му, а кой ще бъде избран, ще стане ясно след като гласуването приключи и победителят бъде обявен на 2 октомври на церемонията по връчването на Gramophone Classical Music Awards в Лондон.


Юра Трошанова