Музикален фестивал в Полша среща Бах с изкуствения интелект
30 август 2024 г.
Днес в Полша започва Silence Music Festival, който иска да потърси някои отговори на въпроси, вълнуващи все повече хора на изкуството – застрашена ли е музиката от изкуствения интелект и дали не е време за повече тишина в заобикалящия ни свят? След екстравагантното си откриване тази вечер, фестивалът продължава до 7 октомври и се провежда основно в град Краков. В последните десетина години той беше познат като Music in Stare Balice (Музика в Старе Балице), но сега идва с променено име, наложило се, заради променящата се среда около нас. „Опитваме се да отговорим на това, което реалността ни носи“, казват организаторите. Това е призив за тишина, време и бавно протичаща музика, а и възможност пред музикантите да опитат „сътрудничество“ с технологиите. Фестивалът е създаден от Матеуш Зубик, пианист и камерен музикант, преподавател в Краковската музикална академия „Пендерецки“ и Милош Хородиски, филмов и телевизионен режисьор, продуцент и журналист в местната телевизия TVP Kraków.
Тази вечер едновременно в две точки на Европа (в Полша и Германия) ще има две паралелни музикални събития. В полския град Краков във фоайето на Кино Kijów ще бъдат разположени „места за почивка“ за публиката и един роял, на който ще свирят пианисти от града. В същото време в Лайпциг, Германия, в известната църква „Св. Тома“, където почиват тленните останки на Йохан Себастиан Бах, ще има втори инструмент – Yamaha Disklavier, който ще пресъздаде свиренето на пианистите от Краков с всички художествени параметри. Първият подобен музикален инструмент беше създаден още в началото на 80-те години, а впоследствие бяха разработени нови поколения. Те възпроизвеждат звук не чрез човешки допир, а го генерират сами или накратко казано, това е самостоятелно свирещо пиано (или роял), чиято разработка отне десетилетия. Партнирайки си с компанията Yamaha, фестивалът може да прави интересни експерименти, като този при откриването.
Идеята е всъщност „Голдберг вариации“ на Бах да звучат от два клавишни инструмента – един в краковското кино, на който действително ще свирят пианисти, и втори в лайпцигската църква „Св. Тома“, който да възпроизведе Баховата музика чрез модерната технология – в реално време, но без реален пианист. Всъщност, фестивалът Silence ще използва технологията на световния производител на музикални инструменти като осъществи връзката между пианата на двете места чрез интернет, благодарение на линията инструменти Disklavier. Така, макар и без физическо присъствие на пианист, вторият инструмент ще свири точно както първия, и то в реално време.
За Милош Хородиски, AI е равностоен съ-творец и вдъхновение за артистите: „Ние не третираме изкуствения интелект като някаква джаджа, а сътрудничеството с него се вписва дълбоко в артистичната идея“, подчертава той пред полския Vogue. „Някъде сред вълната от разговори за това – дали изкуството ще умре под влиянието на AI, се зароди самата идея машината да бъде поставена в режим на сътрудничество с хората“, обяснява замисъла на събитието Хородиски в интервю за Полското радио. За обществената медия говори и Матеуш Зубик, който споделя: „Възлагаме на изкуствения интелект това, което са правели клавесинистите и другите инструменталисти в епохата на барока. Пианистите получиха нотния текст, който е резултат от тази работа. Осем пианисти ще бъдат натоварени да я изпълнят по най-добрия начин. Това е среща на човека с машината“.
Другата идея на фестивала, извън предизвикателството на изкуствения интелект, е призивът за повече тишина, както подсказва и името му. „Само един музикант може да спре времето със звук, но само един брилянтен музикант може да спре времето с липсата на звук – с тишина. Евангелистът казва: „В началото беше словото“. О, не! „В началото имаше тишина“, убеден е пианистът Матеуш Зубик, който е артистичният директор на Silence Music Festival.
ВИЖТЕ СЪЩО: