Антон Брукнер
(4 септември 1824 – 11 октомври 1896)
Композитор на месец септември
„В края на една симфония на Брукнер изпитваме усещане за съвършенство – усещането, че сме преминали през всичко“
Серджу Челибидаке
4 септември 2024 г.
В живота на Брукнер е трябвало да измине твърде много време, докато самият той поеме същинския си път на композитор. Затова и почти всичко, което днес чуваме да се изпълнява сред творбите му, е създавано след като е навършил 40-те си години. Но зрелостта и дълбоките води, към които ни понася неговата музика, имат и друг корен – религиозната преданост на композитора и затова битува израза, че симфониите на Брукнер са „катедрали от звук“. Тази година светът се обръща с особено внимание и почит към скромната фигура на един монументален симфоник – навършват се 200 години от рождението на австрийския органист-виртуоз, музикален педагог и един късно признат, но повлиял силно музикалния свят на идния ХХ век композитор – Антон Брукнер.
Брукнер се ражда в селището Ансфелден в близост до град Линц на 4 септември 1824 г. След смъртта на баща му, който го въвежда в музиката, 12-годишият Антон е заведен в близкия манастир „Свети Флориан“ от своята майка, за да получи добро образование. Така старото абатство се оказва не само мястото, което му дава музикални познания, но и се превръща в неговия скъп духовен дом, към който често ще се завръща в по-късните си години. Първият му учител по музика е собственият му баща, първият, който окуражава таланта му в детството е неговият братовчед – органистът и църковен композитор Йохан Баптист Вайс (1813–1850), а първите му занимания с музика са свързани с цигулката, органа и пеенето.
В навечерието на четвъртото десетилетие от живота си, Антон Брукнер най-сетне стъпва уверено в композиторския път – добре образован и вече свободен да пише музиката, която иска. Запознава се с визионерския оперен почерк на Вагнер, с революционната Девета „хорова“ симфония на Бетовен и остава поразен от тяхната сила и мощ! Толкова впечатлен е от Вагнер, че го превръща в свой идол, от когото търпи огромно влияние върху собствените си симфонични партитури. Но и не само – всеки, надзърнал в композициите на Брукнер, би открил и влиянието на великите Бах, Хайдн и Моцарт с техните духовни творби, та дори и Палестрина. От своя страна, самият Вагнер е виждал в лицето на Брукнер най-великият симфоник след Бетовен.
Моментът, в който вече 40-годишният Брукнер получава признание за първото си голямо произведение, идва през 60-те години на века – за неговата Меса в ре минор (№ 1), която има истински успех на премиерата в Линц през 1864 г. Окрилен, той започва работа върху Симфония № 1 (както днес я познаваме) през следващата година. Но творческият ентусиазъм отстъпва на тежка психическа криза, което често се е случвало в кариерата му, и това налага композиторът да бъде приет в санаториум в Линц. През 1867 г. започва партитурата на Меса във фа минор (№ 3), за която с радост споделя на свой близък, че композирането й му действа оздравяващо. На следващата година Брукнер получава важно предложение – да заеме професорското място на вече покойния Симон Зехтер във Виенската консерватория. Така музикантът се премества във Виена, където не само преподава, но и усилено пише, макар симфониите му често да са посрещани с определението „безсмислени“…
Когато в музикалните среди се разгаря бурно противопоставяне между привържениците на Вагнер и Брамс, Брукнер – като един ревностен почитател на оперния гений, губи позиции. Това е така, заради влиятелния критик Едуард Ханслик (1825–1904), който твърдо стои на страната на Брамс. Консервативната музикална преса не зачита творбите на Брукнер, а след премиерата на Трета симфония от 1877 г., преминала катастрофално, съчиненията му все повече отсъстват от концертните зали. Но въпреки унижението и самотата, той продължава да пише симфонии, чувствайки именно този жанр като свое основно призвание.
Влиятелните фигури, които изиграват важна роля ситуацията около Брукнер да се промени в негова полза, са диригентите Артур Никиш (1855–1922) и Ханс Рихтер (1843–1916). Те представят не една от неговите премиери, но голямата промяна идва с първото изпълнение на Седмата симфония през 1884 г. Тя се състои в Германия, където публиката в Лайпциг я чува за първи път, а изпълнението, дарило Антон Брукнер с най-голямото признание и успех в живота му, се дължи на Гевандхаус оркестър под палката на Артур Никиш. Ханс Рихтер, който през 1881 г. е дирижирал Четвъртата симфония, се заема и с представянето на хорово-оркестровата творба „Te Deum“ от 1885 г., а по-късно дирижира и Осмата симфония през 1892 г., отново във Виена. Най-сетне композиторът има по-влиятелни последователи в столицата, а репутацията му в чужбина продължава да расте.
През последните месеци от живота си Брукнер се връща към манастира „Свети Флориан“, за да свири отново на тамошния орган (наричан днес „Органът на Брукнер“), както е правил години наред. Опитва и да възобнови лекциите си във Виенския университет, където е преподавал след периода на Виенската консерватория, но вече е твърде слаб, за да продължи. Родната му Австрия засвидетелства едно закъсняло признание към своя творец – на 70-годишна възраст той получава Ордена за свобода на град Линц, а австрийският император го награждава с щедра субсидия, както и апартамент с прекрасна градина и гледка във виенския дворец Белведере. Композиторът умира във Виена през есента на 1896 г., на 11 октомври – денят, в който не успява да завърши обичайната си разходка из парка Белведере…
***
Множеството анекдоти и истории около Брукнер създават разнопосочни версии за неговия живот, което дълго затруднява биографите на композитора. Говори се за странен външен вид и не по-малко странно поведение, което е било характерно за него. Ханс фон Бюлов (1830–1894), първият главен диригент на Берлинската филхармония, дори го окачествява с жестоките думи „наполовина гений, наполовина идиот“… По-трудната социална адаптация на Брукнер във Виена вероятно е била продиктувана и от факта, че той пристига в големия град над 40-годишен и вече оформен от старомодната си среда. А Виена от 1868 г. е изключително динамичен и модерен център, в който точно тогава се изгражда съвременната австрийска архитектура и градът вече наброява почти милионно население. Но пътят, който извървява Брукнер, е достоен за уважение – от учител и църковен музикант (по онова време неразривно свързани в Австрия), до университетски преподавател и композитор, чиито симфонии оркестрите свирят в бляскавата зала на Музикферайн!
Духовната музика е съпътствала целия творчески живот на Брукнер. Завършвайки дните си на 72-годишна възраст, той оставя химни, псалми, мотети, кантати, реквием и няколко меси. Съчинявал е и светска хорова музика, вдъхновението за която води началото си още от детското му участие в момчешки хорове. Сред написаните около 20 песни, само няколко са издадени. А някои от нотите си, по своя собствена преценка, композиторът сам е завещал на Австрийската национална библиотека. Но най-представителния музикален портрет на неговия гений, без съмнение, рисуват мащабните му симфонични партитури.
Създател е на 11 симфонии – девет от които са номерирани, а една е останала недовършена. Четвъртата (всъщност шеста от поредицата, тъй като първите две никога не са били номерирани) е придобила особена известност и заедно със Седмата днес влиза в репертоара на почти всеки симфоничен оркестър. „Романтична“ е името, което самият Брукнер дава на творбата си от 1874 г. Повечето от симфониите му са претърпели ревизия в един или друг период, но промените в Четвъртата са по-радикални от всички останали. След финалната редакция, в новия си вид произведението е изпълнено във Виена през 1881 г., отново под ръководството на Карл Рихтер, а симфонията получава добър прием. Колкото до Седмата, то композиторът я пише през 60-те си години, когато най-накрая се чувства уверен в собствения си стил. Вероятно и затова, тази симфония от 1883 г. е била преработена само веднъж две години по-късно.
„Те искат да пиша по различен начин. Със сигурност бих могъл, но не трябва. От всички хора, Бог на мен ми е дал този талант. Пред Него трябва да се отчитам”, гласят думите на композитора. А когато Артур Никиш изнася премиерата на Седмата симфония, той казва: „От този момент считам за свой дълг да работя за признанието на Брукнер!“
Густав Малер и Вилхелм Фуртвенглер убедено прокламират симфонизма на Брукнер, но това, което казва Серджу Челибидаке сякаш напипва същината на тази музика: „В края на една симфония на Брукнер изпитваме усещане за съвършенство – усещането, че сме преминали през всичко.“
Юра Трошанова