Камий Сен-Санс

(9 октомври 1835 – 16 декември 1921)

Композитор на месец октомври

2 октомври 2024 г.

За Сен-Санс се твърди, че олицетворява френската музика от края на XIX век точно така, както Виктор Юго, неговият любим писател, въплъщава френската литература. „Моята цел, моята най-скъпа надежда винаги е била да добавя камък към зданието на френското изкуство“, са думи на композитора, доказвали смисъла си през целия му живот. Той не е само майстор в композицията, способен да съчини гениална миниатюра като „Лебедът“, внушителна партитура като „Органовата“ симфония или бравурна цигулкова пиеса като „Интродукция и Рондо капричиозо“. Подобно на големите личности от неговата епоха, той е всичко, което символизира самата музика – пианист, органист, диригент, писател, педагог, изследовател. Но и един безкрайно любопитен към чудесата на света ум, който в крайна сметка, избира музиката за свое поприще.

Шарл Камий Сен-Санс се ражда на 9 октомври 1835 г. в Париж и историята от ранните години на неговия живот говори за едно истинско дете-чудо. Син на майка парижанка, която го отглежда, и баща от Нормандия, който умира твърде рано, малкият музикант е въведен в тоновото изкуство от своята пралеля – пианистка. Тя поставя ръцете на детето върху клавиатурата едва на две години и половина и е трудно да си представим, как ученето на музика е вървяло едновременно с усвояването на речта, но все пак това се е случило. На пет години и половина малкият музикант изумява присъстващите, като разчита партитура на френския композитор Андре Гретри (1741–1813), и то без да направи ни най-малка грешка, свири и соната от Бетовен. Съчинява кратки мелодии с акомпанимент на пиано и скоро е записан за уроци при един от изтъкнатите учители по пиано по това време в Париж – Камий-Мари Стамати (1811–1870). Така се стига до първите му концерти пред публика, когато през 1846 г. излиза в парижката зала „Плейел“, за да свири клавирния Трети концерт на Бетовен и Концерт на Моцарт (K 450), за който дори представя своя собствена каденца. Възхищението на публиката е категорично и се подсилва от факта, че Сен-Санс свири по памет, противно на възприетата тогава практика. „Току-що станахме свидетели на дебюта на едно очарователно десетгодишно дете… Неговата удивителна памет му позволи да свири, без музиката да е написана пред очите му… Успехът беше огромен!“, пише парижката преса (вестник L’Illustration).

Камий Сен-Санс е любопитен не само към музиката, той се интересува и от литературни изследвания. Надарен с енциклопедичен ум, 13-годишният младеж постъпва в Парижката консерватория през 1848 г., където изучава орган и композиция, но също и отделя време за литература, математика, астрономия, философия и история. Това ще му позволи по-късно да пише за гръко-римската археология, да посвети книга на астрономията, да създава стихове и комедии или пък да ни остави няколкото си труда за музиката – „Хармония и мелодия“, „Портрети и спомени“ и др. Заради преждевременно развития му талант, на творчеството на Сен-Санс винаги се е гледало като на далеч по-зряло – изглежда като да принадлежи към поколението на знаменитите Цезар Франк (1822–1890) или Едуард Лало (1823–1892), въпреки че и двамата са с над десетина години по-възрастни от него.

В органовото изкуство младият Сен-Санс е обучаван от Франсоа Беноа (1794–1878), а в композицията е напътстван от Жак Халеви (1799–1862), получава съвети и от Шарл Гуно (1818–1893). Въпреки че не бива удостоен с мечтаната от всеки композитор по това време „Римска премия“, той е награден за своята „Ода за Света Сесилия“ и бързо става известен, благодарение на някои от ранните си творби от средата на 50-те години: Симфонията във фа мажор „Urbs Roma“ („Град Рим“), която също печели награда, или Клавирния квинтет, опус 14. Сприятелява се с Берлиоз, Гуно, Росини и Лист, който когато го чува как импровизира на органа в църквата „Сент Мари-Мадлен“, го обявява за най-великия органист на света! А именно в тази парижка катедрала Сен-Санс дълго ще заема поста на органист, оставайки там чак до 1877 г. Паралелно с композирането, самият той подпомага делото на други музиканти – сътрудничи в издаването на произведения на Глук, Бетовен, Лист, Моцарт и някои френски клавесинисти. За неговия любопитен ум и разностранни интереси говори и факта, че през 1858 г., когато издателят му изплаща сумата от 500 франка за „Шест дуета за хармониум и пиано“, композиторът не се поколебава да използва сумата, за да си купи телескоп! Десетилетия по-късно, вече през 1893 г., той влиза и във Френското астрономическо дружество.

Поканен да води клас по пиано в Училището на известния педагог Луи Нидермайер (1802–1861), Сен-Санс започва да преподава там от 1861 г. и остава до 1865 г. Обучава и повлиява силно творци като Габриел Форе и Андре Месаже, които са сред неговите най-видни ученици. Форе, например, остава завинаги дълбоко признателен към своя безценен ментор. А за самия Сен-Санс примерът е приятелят му Ференц Лист, заради когото е завладян от идеята да пише симфонични поеми – така се оказва един от първите френски композитори, които създават музика в този жанр: „Младостта на Херкулес“, „Танц на смъртта“, „Чекръкът на Омфала“, „Фаетон“, „Лирата и арфата“ и др. През 1867 г. неговата кантата „Сватбата на Прометей“ печели първа награда в конкурс, чието жури е съставено от плеяда ярки имена: Росини, Обер, Берлиоз, Верди и Гуно. На следващата година се появява Вторият му концерт за пиано и оркестър, за чието композиране пък важна роля изиграва прочутият Антон Рубинщайн (1829–1894).

Един след друг, успехите показват, че 60-те години на XIX век са славно време за композитора и известността му расте, въпреки че все още не е навършил 30. През 1863 г. написва „Интродукция и Рондо капричиозо“ за цигулка и оркестър, като посвещава творбата на Пабло де Сарасате (1844–1908), чието майсторство е било истински впечатляващо. Няколко години по-късно двамата заедно – като солист и диригент, я представят вече и пред публика. „Ако музиката ми за цигулка бе толкова успешна, то аз дължа това на него, защото за известно време той беше най-прочутият цигулар в света и свиреше мои произведения, които все още бяха непознати“, пише авторът. Това е времето, когато Сен-Санс съчинява симфонии и първите си концерти за пиано и цигулка, защитава естетиката на Вагнер и Лист, чиито симфонични поеми се наема да дирижира за първи път във Франция. А в началото на 1870 г. той вече е поканен в Англия, за да свири пред кралицата и изучава партитурите на Хендел в библиотеката на Бъкингамския дворец.

Постепенно обаче, след войната от 1870 г. между Франция и Прусия, възгледите на Сен-Санс започват да се променят, той се отдалечава от Вагнер и се обявява в защита на френската музика. Заедно с други автори, сред които Форе и Франк, през 1871 г. застава в основата на Националното музикално общество (Société Nationale de Musique), което се създава с идеята за насърчаване на френските музиканти. Национализмът, който все по-силно изповядва Камий Сен-Санс, ще става все по-яростен към края на столетието и началото на новия XX век, когато Дебюси и Дюка са в разцвета на силите си, но техният предшественик все още се противопоставя на новите идеи… Всичко това му изгражда образа на Патриарха на френската музика по времето на Belle Époque.

За първи път Сен-Санс посещава Алжир през 1873 г., а малко по-късно ще напише своята „Алжирска сюита“ от 1880 г. Композиторът пътува много, обикновено за концертни турнета из Европа, Южна Америка, където дори пише химн за националния празник на Уругвай. Пребивава в Азия, на Канарските острови, пътува до Скандинавия и Русия, където изнася серия концерти за Червения кръст и се запознава с Чайковски. В очите на света Камий Сен-Санс е най-великият жив френски композитор! И именно извън Франция, но не и като работно посещение свързано с концерт, той съчинява гениалния си „Карнавал на животните“, като му дава подзаглавието „Голяма зоологическа фантазия“. Това става по време на почивка в Австрия, и то само за няколко дни, когато се ражда колоритната поредица от 14 музикални номера, от които с № 13 е шедьовърът „Лебедът“. Невероятно е, но Сен-Санс забранява публичното изпълнение на произведението си докато е жив, защото смята, че лекомисления му характер би навредил на собствената му репутация на сериозен композитор. Забраната обаче, не се е отнасяла единствено до „Лебедът“! Затова и сюитата за две пиана и камерен ансамбъл е издадена чак през 1922-ра, година след неговата смърт.

Операта „Самсон и Далила“ е другата знаменита партитура, която и до ден днешен говори много за гения на майстора. Замислена първоначално като оратория, сюжетът й се обръща назад към библейската легенда, вдъхновила преди това и други композитори, сред които Рамо и Хендел. Премиерата е във Ваймар на 2 декември 1877 г., под диригентството на Лист, след като преди това е била отхвърлена в Париж, заради изобразяването на библейски сюжет. Нейната екзотична и внушителна „Вакханалия“ – най-известният откъс от партитурата, често влиза в концертните програми на оркестрите самостоятелно. Операта се радва на голям успех в Германия – поставяна е в Хамбург, Кьолн, Дрезден. Играна е също и в Прага, но в Париж съдбата й е трудна, защото едва 15 г. след немската премиера тя се завръща подобаващо във френската столица, през 1892 г. На следващата година композиторът се заема с поставянето на творбата си и в „Ковънт Гардън“, но като оратория, тъй като английското духовенство също не позволява библейски сюжети да бъдат показвани в операта. 1893-та е и годината, в която Сен-Санс получава почетна докторска степен от Университета в Кеймбридж.

Симфонията, която днес възприемаме като емблемата на френския симфонизъм изобщо в размаха на своята оригиналност, е написана именно от Камий Сен-Санс – Симфония № 3 с орган от 1886 г. Но тя е поръчана не в родината на композитора, а в Англия. Поръчката идва от Кралското филхармонично дружество, поради което и първото й изпълнение е в Лондон – на 19 май 1886 г. под диригентството на автора. Това е музика, дълбоко свързана с Ференц Лист (1811–1886), неговият скъп приятел и ментор, след чиято кончина Сен-Санс без колебание я посвещава на паметта му. Известни са думите на композитора, в които той признава: „Дадох всичко, което можах. Това, което успях да направя тук, няма никога повече да го постигна“. А само два месеца преди премиерата, той пише на Кралското филхармонично дружество: „Работата по симфонията е в разгара си. Но ви предупреждавам, ще бъде ужасно!… За щастие, няма арфи. За съжаление, ще бъде трудно. Правя каквото мога, за да смекча трудностите…Тази дяволска симфония се пропълзя нагоре с полутон – не искаше да остане в си минор и сега е в до минор. За мен ще бъде удоволствие да я дирижирам. Но дали ще е удоволствие за другите да я чуят? Това е въпросът.“

„Органовата“ симфония в до минор му носи голям и заслужен успех още приживе, но какъв би бил нейният живот занапред, все още никой не е могъл да предскаже – освен сънародникът и признателният ученик Габриел Форе. Ето какво пише той на своя учител: „Скъпи мой композитор на известна симфония, никога няма да може да си представите какво удоволствие изпитах миналата неделя [при второто изпълнение на 16 януари 1887 г.]! И аз държах партитурата и не пропуснах нито една нота от тази Симфония, която ще живее много по-дълго от нас двамата, дори и да обединим нашите два живота!”

Когато настъпва новият ХХ век, Сен-Санс се радва на редица почести, с които бива удостоен  – повишен е във „Велик офицер на Почетния легион“, получава „Кръста за заслуги“ от император Вилхелм II и пр. Редом с почестите, по време на Световното изложение през 1900 г. се изпълнява премиерно и неговата кантата „Небесен огън“ (Le feu ciel), написана в прослава на електричеството. Самият Сен-Санс, с присъщата му изследователска нагласа, е бил привърженик на еволюционните тези, наследени от Чарлз Дарвин. Ето защо написва и една любопитна брошура, озаглавена „Родството на растенията и животните“. Интересува се живо от новите изобретения, настъпващи бързо с новия век и особено силно е запленен от звукозаписа. А след като братята Люмиер вече са изобретили кинематографа през 1895 г., той е първият голям композитор, който работи за киното – през 1908 г. пише музика за филма „Убийството на херцога на Гиз“. 

С душа на неуморен пътешественик, Сен-Санс обикаля света, но винаги с мисълта да бъде посланик на френската музика и култура. Неговите пътувания до близки и далечни земи, като Алжир, Египет, Канарските острови, Индокитай, Африка, Южна Америка, Съединените щати и др., са извор на вдъхновение за произведения като „Алжирска сюита“ или оркестровата пиеса „Нощ в Лисабон“. Не случайно през 1891 г. в писмо до свой приятел той споделя: „Аз съм толкова номадски настроен, че е трудно да ме хванеш!“ Почти 80-годишен, през 1915 г. пътува до Сан Франциско за Световното изложение и по този повод специално композира творба за оркестър, озаглавена „Здравей! Калифорния“ (Hail! California). Към края на живота си, а и вече по здравословни причини, композиторът все по-често търси топлината на Африка, което за пореден път го отвежда в Алжир. Така Камий Сен-Санс, един от великите архитекти на френския музикален ренесанс, завършва дните си именно там – композиторът умира в Алжир, на 86-годишна възраст, на 16 декември 1921 г.


Юра Трошанова