ПРЕМИЕРА В ЕФИРА

„Да пея със струните…“

Нов албум на Сол Габета и Бертран Шамаю с поклон към Менделсон

28 октомври 2024 г.

„Да пея със струните“ е първото изречение, с което Сол Габета представя новия си албум. Изданието е от началото на 2024 г. и отваря нова страница в партньорството на аржентинската виолончелистка с именития френски пианист Бертран Шамаю. След като двамата вече създадоха съвместни проекти, посветени на Шопен и Шуман (издания на всички композиции за чело и пиано), тяхната обща следваща стъпка в изследването на романтичния репертоар е новият албум „Менделсон“ (Sony Classical).  Записите представят цялото наследство на Феликс Менделсон-Бартолди за двата инструмента, но съчетават неговата музика от XIX век с тази на четирима наши съвременници, макар и от различни поколения: Йорг Видман, Хайнц Холигер, Франсиско Кол и вече покойния Волфганг Рим.

Двамата музиканти решават да направят записите си на различни инструменти – на исторически, когато записват творбите на Менделсон, и на модерни, когато свирят новите пиеси. За Менделсон Сол Габета използва виолончело с марка Stradivari, изработено в Кремона през 1717 г., а Бертран Шамаю сяда на роял Blüthner, произведен в Лайпциг през 1856 г. Виолончелото на Сол Габета е с интересна и стара история, то е познато с името „Bonamy Dobrée, Suggia“, заради своя притежател английския джентълмен Бонами Добре (1818–1907), а в последствие на него свири повече от 30 г. прочутата португалска челистка Гилермина Суджа (1885–1950). Трябва да се отбележи, че съвременните произведения са записани на други инструменти – Сол Габета взима виолончело Matteo Goffriller, а пианистът Бертран Шамаю също сменя рояла си с модерен инструмент Steinway & Sons.

За краткия си живот, продължил едва 38 години, Феликс Менделсон-Бартолди (1809-1847) е написал общо пет произведения за тази комбинация от инструменти. Най-напред се появяват неговите Концертни вариации ор. 17, композирани през 1829 г., а две години преди края на живота си той пише и „Песен без думи“ op. 109, през 1845 г. Между тези творби идват двете големи Сонати за виолончелоСоната № 1 в си бемол мажор, ор. 45 от 1838 г. и Соната № 2 в ре мажор, ор. 58 от 1843 г., както и рядко изпълняваната творба Assai tranquillo от 1838 г. За виолончелистите това наследство е ценна възможност да проследят еволюцията в стила на композитора, тъй като той е писал за техния инструмент на практика в продължение на целия си живот.

„Формално погледнато, в изкуството Песен без думи винаги е една миниатюра като форма. Това, което за мен бе особено вдъхновяващо, бе да работя върху тази форма с четирима живи композитори“, казва Сол Габета.

В този албум е осъществена една интересна идея – Сол Габета кани четирима изключителни композитори от нашето съвремие, за да напишат свои собствени „Песни без думи“, по примера на великия Менделсон. Това са: именитият швейцарски обоист и композитор Хайнц Холигер (род. 1939), германецът Йорг Видман (род. 1973), един от най-често изпълняваните автори днес и известен кларинетист, младият испански композитор Франсиско Кол (род. 1985), който специално е посвещавал своя музика на Сол Габета, включително и починалият това лято немски композитор, музиколог и есеист Волфганг Рим (1952–2024), високоуважавано име в съвременната класическа музика. В резултат, албумът представя една романтично-модерна колекция от петте произведения на Менделсон, заедно с четири напълно нови пиеси, чиято световна премиера е именно тук.

„Имаме привилегията да отдадем почит не само на Менделсон и онези, които са вдъхновени от неговия пример, но и на двама изключителни изпълнители във върхова форма“, написа списанието Gramophone.

Албумът е записан във Филхармонията на Париж – известната нова концертна зала, за която неотдавна бе създаден специален роял, представен именно от френския пианист Бертран Шамаю.

ПРЕМИЕРА В ЕФИРА: Слушайте новите записи на Сол Габета и Бертран Шамаю (виолончело и пиано) тази седмица всеки следобед след 14:00 ч.!