Актьорът Рафаел Персонас: „Всички познават „Болеро“, но за Равел знаем по-малко“
КИНОМАНИЯ показва новия филм за Морис Равел
7 ноември 2024 г.
Филмът „Болеро“, посветен на великия френски композитор Морис Равел (1875–1937), идва вече в България и ще бъде показан съвсем скоро в рамките на Киномания. Филмовата творба, за която radioclassica.bg писа още в края на 2023 г., ще има премиерната си прожекция у нас на 15 ноември. С „Болеро“ тази година се открива Фестивалът на френското кино, който е традиционна част от най-старата кинопанорама у нас.
Световната премиера на филма беше през март 2024 г. във Франция. Както подсказва самото заглавие, фокусът е върху раждането на гениалното „Болеро“, на фона на биографичния разказ за живота на Равел. Това е напомняне за бурните времена на 20-те години на ХХ век, когато една от най-важните фигури в изкуството на цяла Европа е именно френският композитор. С 30-годишна кариера зад гърба си и име, което свързваме преди всичко с филма й „Коко преди Шанел“ от 2009 г., режисьорката Ан Фонтен избира за главната роля актьора Рафаел Персонас (Морис Равел).
„Познаваме музиката му повече, отколкото лицето му“, казва той. За него композиторът е едновременно „известен и непознат“ и „много мистериозен герой“. Пред френското издание l’Éclaireur Fnac Рафаел Персонас споделя: „Всички познават „Болеро“, но за Морис Равел знаем по-малко. Дори не съм сигурен, че днес действително знаем как е изглеждал той физически. Беше доста освобождаващо да имаме свобода за маневриране и интерпретации, без непременно да се придържаме към реалност, която да ни ограничи“. Френският актьор признава, че по-скоро отговорността да изгради един реалистичен образ произтича от музикалната общност: „Когато говорим с музиканти за Равел, осъзнаваме неговата значимост. И натискът идва основно от там, в крайна сметка!“
Паралелът, който би могъл да се направи с големи кинопродукции на музикална тематика, припомня скорошни заглавия като „Тар“ (Кейт Бланшет) и „Маестро“ (Брадли Купър). „Работих много върху образа му на диригент. А има и само едно видео на Морис Равел как свири на пианото. Много е скован, дори малко краен в това“, разказва Персонас за изграждането на своя герой. „Всъщност, Маргьорит Лонг – героинята на Еманюел Девос, го е смятала за доста лош пианист. Аз трябваше да пресъздам тази „твърдост“ на пианото, но също и да дирижирам оркестър. В този случай, това беше много сложно и отне седем-осем месеца работа само за заснемането на две сцени. Донякъде напомня за Кейт Бланшет в „Тар“ (2022) или Брадли Купър в „Маестро“ (2023). Още повече, че Бърнстейн е един много добър пример: той е бил много изразителен, докато Равел е бил доста по-обран“.
Актьорът коментира и образа на Ида Рубинщайн, основен персонаж в сценария, тъй като по нейна молба Равел създава творбата си: „Изборът на Жан Балибар в тази роля е изключителен. Всеки дубъл беше изпълнен с изненади!“
„Харесвам биографични филми, които позволяват истинска интерпретация. Къде се крие истината за Равел? Не знаем, тъй като имаме само три негови архива… И усещаме, че той се смущава от камерата, запазвайки една лека фасадна усмивка“
Премиерата на оркестровата творба „Болеро“ на Морис Равел ни връща близо 100 години назад. Тя се е състояла на 22 ноември 1928 г. в Париж, а композиторът описва със собствени думи музиката си така: „Това е танц в много умерено темпо, съвършено непроменящ се както като мелодия, така и като хармония и ритъм, при това ритъмът непрекъснато се отмерва от барабан. Единственият елемент на разнообразие внася оркестровото „кресчендо“.
***
А българската премиера на филма „Болеро“ в рамките на 38-ото издание на Киномания се очаква на 15 ноември – паралелно в кино „Люмиер” в София и в Lucky Дом на киното, Пловдив.