Баховият архив в Лайпциг придоби непозната до края на ХХ век творба на Менделсон
22 ноември 2024 г.
„Това съкровище на музикалния Лайпциг е за феновете на Бах и Менделсон!“, съобщиха радостно от Архива на Бах в Лайпциг, когато към колекцията си добавиха пореден ценен експонат. Само преди десетина дни институцията, отговорна за съхранението на наследството на фамилията Бах, придоби нотите на оригиналния клавир, който Менделсон е съчинил към Партита за соло цигулка в ми мажор, BWV 1006, на Й. С. Бах. Любопитна подробност е, че за тази клавирна композиция се знае едва от края на миналия век, а дотогава нотите са били в частни ръце в Лондон.
Историята на творбата е свързана с датата 11 ноември 1846 г., когато Феликс Менделсон – Бартолди (1809–1847) написва клавирен съпровод към соловата цигулкова партита на Бах. По това време Менделсон е диригент на Гевандхаус оркестър в Лайпциг, а клавирния акомпанимент той съчинява за цигуларя и негов приятел Фердинанд Давид (1810–1873), концертмайстор на състава.
Днес статутът на Баховата музика е безусловен, но само преди по-малко от два века Менделсон е бил този, който я „спасява“ от забрава, осъзнавайки истинските измерения на гения. Най-красноречивият пример идва още през 1829 г., когато младият Менделсон е дирижирал за първи път след смъртта на Й. С. Бах (1685–1750) едно от най-грандиозните му творения – „Матеус пасион“, създаден век по-рано.