ПРЕМИЕРА В ЕФИРА:

Корейският челист Сънг-Уон Янг представя „Echoes of Romance“

С музика на Роберт Шуман, Клара Шуман и Йоханес Брамс

2 декември 2024 г.

Този албум е посветен на легендарния унгарски майстор на челото Янош Щаркер (1924–2013) и бе издаден по повод неговата юбилейна година. Емигрирал в САЩ още в края 40-те години на ХХ век, виолончелистът остави след себе си забележителни ученици, на чиито умения днес светът се възхищава. Един от тях е роденият в Южна Корея Сънг-Уон Янг, завършил Парижката консерватория преди да замине за Съединените щати, за да учи при Щаркер в Университета на Индиана, където става и негов асистент. Концертиращ солист и камерен музикант, свирил под диригентството на Кристоф Ешенбах, Мюнг-Вун Чунг и Петер Йотвьош, Сънг-Уон Янг е изградил кариера, благодарение на която е привлечен в журито на важни международни конкурси. Той е част от Международния виолончелов конкурс „Андре Навара“ във Франция или конкурса „Касадо“ в Япония, а Франция призна заслугите му, отличавайки го като Кавалер на Ордена на изкуствата и литературата. Музикантът записва за компаниите EMI и Decca и дейността му е свързана с различни институции: той е професор по виолончело към Университета Йонсей в Сеул, гост-професор в Кралската музикална академия в Лондон за определен период, артистичен директор на фестивала Beethoven à Beaune във Франция, както и на Music In PyeongChang, един от най-големите фестивали за класическа музика в Южна Корея.


„В памет на моя скъп учител и вдъхновител за цял живот Янош Щаркер, за стогодишния му юбилей (1924–2013)“, е написал Сънг-Уон Янг на една от страниците в книжката към албума.


Echoes of Romance“ е фин отзвук от романсите, така характерни за музикалната естетика на XIX век. В него има композиции на трима автори: Роберт Шуман (1810–1856), съпругата му Клара Шуман (1819–1896) и Йоханес Брамс (1833– 1897). Записан е с участието на Лондонския симфоничен оркестър и австрийския диригент Ханс Граф. Някои от творбите са камерни, а други – големи оркестрови платна, като прочутия Концерт за виолончело и оркестър, оp.129, в ла минор на Роберт Шуман, създаден едва за две седмици през есента на 1850 г. Преди десет години Сънг-Уон Янг издаде друг албум, в който също се спря на Брамс и Шуман, но тогава избра само композиции за чело и пиано („Brahms & Schumann: Complete Works for Cello and Piano“, 2014). Този път репертоарът е не просто разширен – сега е добавено и името на великолепната пианистка и композиторка на XIX век Клара Шуман. „Echoes of Romance“ е на музикалния пазар от половин година и е деветият, който Сънг-Уон Янг издава под синьо-червената емблема на Decca.

Три романса оp.22 на Клара Шуман от 1853 г., чиито оригинали са за цигулка, тук са представени в аранжименти на японския пианист Хироаки Ямагучи. За тези изпълнения е поканен френският пианист Емануел Щросер, с когото виолончелистът редовно свири камерна музика. Той взима участие и в следващата камерна творба от албума – Кларинетно трио в ла минор, оp.114 (Трио за кларинет, виолончело и пиано), една рядка като инструментална комбинация творба, която Брамс композира през 1891 г. В партията на кларинета чуваме младият южнокорейски изпълнител Хан Ким, първи кларинетист в Оркестъра на Парижката опера, наричан „младото корейско чудо на кларинета“, който спечели престижния международен конкурс ARD в Мюнхен едва на 23-годишна възраст.


ПРЕМИЕРА В ЕФИРА: тази седмица слушаме виолончелиста Сънг-Уон Янг в неговия нов албум „Echoes of Romance“. Ще откриете новите записи в програмата на радио Класик А всеки делничен следобед, малко след 14:00 ч. на 88 MHz!