„Нашата епоха е уморена от перфектно свирене и това, което публиката запомня, е преживяването“
Диригентът Петър Димитров за концертите си със Симфониета Видин
ИНТЕРВЮ
9 декември 2024 г.
Симфониета Видин гостува в София, за да изнесе концерт в зала „България“ на 9 декември от 19:00 ч. Една концертна вечер под диригентството на Петър Димитров, с посвещение към музиката на Бетовен и Хендел. Какво ще слушаме? Концерт за пиано и оркестър № 5 „Императорски“ от Лудвиг ван Бетовен със солист Анелия Господинова (пиано) и част I-ва на ораторията „Месия“ от Хендел. Но не само софийската публика ще чуе тази програма – след концерта тази вечер, през следващите дни музикантите ще се насочат към още няколко града: на 17 декември в Операта на Стара Загора, на 18 декември в Епископската базилика на Пловдив и на 20 декември в Синагогата (Културен център „Жул Паскин“) на Видин.
За да разкаже повече за идеята на тези концерти, в радио Класик А гостува Петър Димитров – гост-диригент на Симфониета Видин. Пианист, музиколог и диригент, реставратор на пиана и рояли и създател на Музикална къща „Престо” още през 1991 г., той е организатор на множество концерти и събития, посветени на класическата музика, някои от които с благотворителна цел.
В последните шест години Петър Димитров работи все по-често с музикантите от Симфониета Видин, които за първи път е дирижирал още като студент през 1993 г. „Аз съм изключително благодарен от сътрудничеството си с тях“, признава той и добавя колко важно е за един оркестър да работи усърдно и де се раздава на сцената. „На мен лично това ми носи много голямо удовлетворение, защото това са хора, които полагат огромни усилия и в репетиционния процес, и след това на самата сцена. Лесно е да ги запалиш!“ Заради натрупания си опит от други оркестри, диригентът набляга на един свой важен принцип: „Аз прощавам грешки, прощавам понякога и фалшиво свирене, защото на всеки музикант може да се случи – само по записите не е така! Но не прощавам, когато се минава с валяк върху фразите, няма начало, няма кулминация, няма финал една фраза…“ Това, че на сцената един музикант „трябва да бъде артист и да изпълни с мисъл тези графични знаци – нотите“ е най-важният момент от самото изпълнение, убеден е той.
„Бих казал, че нашата епоха е леко уморена от перфектно свирене, и много технично. Няма кого да впечатлим дори и в България с абсолютно перфектно свирене. Но това, което публиката запомня, е преживяването. А за да има преживяване, трябва някой да е запалил искрата на сцената, за да стигне тя до публиката“.
Симфониета Видин – институция с традиции, която тази година празнува 75 години
За Петър Димитров този оркестър представлява „една хубава сплав, която се обновява, влизат млади и амбициозни хора, включително вече и чужденци“. Но основният дух – фундамента, е от „хора, които живеят във Видин и свирят в този оркестър повече от 20 или 30 години“. Констатацията, че българските музиканти, които някога излизаха масово навън, а днес вече „стават дефицит“ в България, може да се тълкува нееднозначно, според диригента. Сега се наблюдава обратния процес – у нас може да се видят музиканти от Румъния, Албания, Испания, Италия и дори Мексико. „В онези години ние бяхме износител на изключително качествени музиканти, което се създава много трудно, а в днешно време започваме да се превръщаме във вносител“, коментира той. Колкото до състоянието на видинския ансамбъл днес, той подчертава: „Благодарение на блестящия мениджмънт на този оркестър, те обикалят цяла България непрекъснато… Имат по 12, 13, а понякога и 15 концерта на месец!“
Като негов гост-диригент, само в последно време Петър Димитров извежда оркестъра в Ямбол, Петрич, София, Стара Загора, Пловдив и т.н. Концертите във Видин са в наскоро ремонтираната сграда на Синагогата, чиято зала е „изключителна като акустика, цялата е в сводове и вътре звука е магия!“, по думите на диригента, а оркестърът се радва на интелигентна публика. „Интелигенцията е с много здрави корени и това някак си пренася духа от миналото в бъдещето“, подчертава той.
„Месия“ на Хендел в концертите на Симфониета Видин – в партньорство със специалиста по барокова музика Янко Маринов и хор „Кончерто Антико“. Солисти са: Румяна Костова (сопран), Анна Янкова (алт), Андрея Мирчев (тенор) и Валентин Ватев (бас)
„Това не е моя идея, аз си я откраднах“, обяснява Петър Димитров за „разделянето“ на мащабната оратория на Хендел и представянето й на два пъти, спрямо библейския замисъл заложен в нея. „Защото това е произведение, което трае повече от два часа и половина, а нашата епоха е леко истерична и на публиката й досажда толкова дълго представяне. Тя е и много осакатена, поради множеството купюри, т.е. съкращения“, допълва диригентът.
Въпреки желанието му да дирижира цялата партитура, той решава да предложи само първата част на ораторията – сега, преди Коледа. „Понеже текстът на първата част е свързан с надежда и изцяло с фрагменти от Библията, които се отнасят до Рождество Христово, е много подходящо да прозвучи преди Коледа“. И обратно – през пролетта, когато предстои Възкресение Христово, втората и третата част придобиват своята актуалност, защото това са „текстове, свързани със страданията и възкресението на Исус“. Тогава концертите ще бъдат отново в София, Стара Загора, Пловдив и Видин с една и съща програма. А колкото до специфичните практики при изпълнението на този вид музика, диригентът уверява: „Полагаме усилия да сме максимално близко до бароковите традиции в изпълнението!“
Следвайки историята на някогашното първо изпълнение на ораторията „Месия“ в Дъблин, което е било благотворително и самият Хендел не е искал приходи за себе си, представянето сега става част от инициативата „Българската Коледа“.
Цялото интервю на Радостина Узунова с диригента Петър Димитров може да чуете в звуковия файл!
Интервю с Петър Димитров:
Над публикацията работи Юра Трошанова