Фестивалът „Доницети“ в Бергамо избра диригента Рикардо Фрица
18 декември 2024 г.
Бергамо до скоро бе огласян от музиката на Гаетано Доницети (1797–1848), който е не само родом от живописния италиански град, но и завършва дните си там. На 1 декември приключи десетото издание на Оперния фестивал „Доницети“ (от 14 ноември до 1 декември 2024 г.) с акценти тази година върху две заглавия – оперите „Роберто Деверьо“ и „Дон Паскуале“, които бяха поставени в Театър „Доницети“. Фестивалът се провежда винаги по това време от годината в знак на почит към най-известния композитор на Бергамо и неговата рождена дата – 29 ноември.
Само няколко дни след края на фестивала стана ясно, че оперният форум ще има ново художествено ръководство в лицето на диригента Рикардо Фрица. Познат отдавна с вкуса си към белкантовия репертоар, той става новият артистичен директор, но и запазва досегашната си позиция на музикален директор. Решението е на Борда на директорите на Фондацията Teatro Donizetti, която съобщи за избора. Фрица работи с FESTIVAL DONIZETTI OPERA още от 2017 г. и познава отлично оперното наследство на Доницети, а сега той вече поема и двата поста – едновременно на артистичен и музикален директор.
„Днес, в двойната роля на артистичен и музикален директор, приемам това ново предизвикателство с ентусиазъм и с целта да проектирам Оперния фестивал на Доницети във все по-широко международно измерение“, заяви италианският маестро.
Роден в Бреша през 1971 г., Фрица има богата международна кариера като оперен диригент. Дирижирал е в Парижката опера, Lyric Opera в Чикаго, Метрополитън опера в Ню Йорк, Баварската държавна опера в Мюнхен, Teatro alla Scala в Милано, Teatro Real в Мадрид, на Оперния фестивал „Росини“ в Пезаро, Фестивала „Верди“ в Парма и на сцените на още много други италиански и международни оперни центрове. Той нарича Доницети „резервоар от музика“ и има големи планове за разгръщането на фестивала в Бергамо, които тепърва ще представи. „Скоро ще разкрия моя проект“, обещава той.
„Тези, които като мен познават и изучават неговите партитури цял живот, са наясно, че този автентичен „резервоар от музика“ трябва да бъде трансформиран в артистични проекти, които да отговарят на ръста на едно такова съкровище…“, казва Рикардо Фрица, цитиран от OperaWire. Диригентът пледира за по-голяма осведоменост относно музикалното наследство на Доницети и силно подкрепя изследователската работа на фондацията. Изследванията върху музиката на Доницети бяха обособени в научен център, създаден още през 90-те години от друг италиански диригент, също роден и починал в Бергамо – прочутият Джанандреа Гавацени (1909–1996).