25 нови компактдиска, посветени на жените в композицията
7 януари 2025 г.
Огромна колекция със записи, правени в период от 30 години – между 1994 и 2024, представя внушителен набор от дамски имена в композицията. Амбициозното начинание е дело на звукозаписната компания Brilliant Classics, която е събрала творби на десетки жени, чийто творчески живот е преминавал в различни епохи. Така се стига до колекцията „Жени композитори“ („Female Composers“) от 25 компактдиска, издадена буквално преди дни, в която участват изпълнители от различни националности.
„Възраждането на интереса към жените класически композитори отразява нарастващото признание за техния пренебрегван принос към музикалната история“, пише компанията издател. „Векове наред жените композитори са били маргинализирани, а произведенията им – засенчвани от техните колеги мъже. Неотдавнашните усилия на музиканти, учени и институции обаче поставиха тези композитори под светлината на прожекторите, подчертавайки богатството и разнообразието на техните композиции”. Звукозаписният проект се разглежда и като една отдавна дължима “почит към изкуството и гласа на жените композитори, от почти хиляда години назад“.
В колекцията преобладават записи на италиански формации, като вокално-инструменталния Ensemble San Felice от Флоренция, изцяло женската Cappella Artemisia, чиято работа е насочена към църковната музика на Италия от 17 век или фамилното клавирно Trio Rigamonti. От друга страна, има записи и на известната британска струнна четворка The Allegri Quartet, активна още от 1953 г., а от Вилнюс (Литва) присъстват музикантите от Canto Fiorito, които са специалисти в ранната музика.
Brilliant Classics са включили произведения на жени композитори още от Средновековието в лицето на мистичната Хилдегард фон Бинген (1098–-1179). Достигайки до нашето съвремие, тук има имена като Галина Устволская (1919–2006), Гражина Бацевич (1909–1969) или София Губайдулина (род. 1931). Поместени са също творби на италианските барокови композиторки Изабела Леонарда (1620–1704), Франческа Качини (1587–1640) и Барбара Строци (1619–1677), които имат неоценим принос към вокалната музика. Разбира се, в сборника е подчертан и таланта на прочутите родственици или съпруги на някои от големите композитори, като Фани Менделсон (1805–1847), Клара Шуман (1819–1896) и Алма Малер (1879–1964). Не е забравена и музиката на французойката Сесил Шаминад (1857–1944), както и на американката Ейми Бийч (1867–1944), всяка от които е изиграла извънредна роля в културата на своята страна. Всички тези жени, заедно с още много по-непознати имена, векове наред са разкъсвали предубеждението, че класическата музика може и трябва да бъде създавана единствено от мъже. Те заслужават нашия поклон!
„Какво би означавало да „композираш като жена“? – това е въпросът, който поражда смисъла на самия проект. Задават го издателите и той стои още в първите редове от описанието на колекцията: „В социален и исторически план, това означава да можете да се наслаждавате на привилегии като възпитание, образование и/или богатство, които са били отказвани на огромното мнозинство от жените“. Но от гледната точка на жените, представени в колекцията, това означава, че те са притежавали „целенасочена решимост в преследването на тяхното призвание”. Но най-голямото им достойнство е преодоляването на предразсъдъците и сексизма в “една културна, социална и политическа среда, която постоянно им е отказвала да намират и изразяват своя собствен глас в музиката“.