ПРЕМИЕРА В ЕФИРА:

Една барокова „Фантазия“ за арфа с Магдалена Хофман

20 януари 2025 г.

„Фантазия“ е име на нов албум, с който Deutsche Grammophon представя възможностите на арфата в репертоар, който не е създаден специално за нея. Инструментът винаги е впечатлявал и думата „фантазия“ действително подхожда, ако трябва да се опише специфичната магичност в неговия звук. Тази колекция съдържа фантазии и прелюдии, които оригинално не са композирани за арфа, а за клавишни инструменти или лютня. Творбите са от Йохан Себастиан Бах (1685–1750) и двама от неговите синове – Вилхелм Фридеман (1710–1784) и Карл Филип Емануел (1714–1788), както и от други двама немски композитори от поколението на великия Бах: Георг Фридрих Хендел (1685–1759) и Силвиус Леополд Вайс (1687–1750). „Fantasia“ излезе в дигитални формати и на компактдиск през септември 2024 г. и е вторият албум на швейцарската арфистка Магдалена Хофман, записан за Deutsche Grammophon.


Тази седмица радио Класик А излъчва премиерно новия албум на Магдалена Хофман, в който тя изпълнава барокова музика за клавир и лютня на своята арфа!


„Избраните от нея композитори може и да не са писали за арфа, но независимо дали са озаглавени като Фантазия, Прелюдия, Увертюра, Ария или Алегро, техните произведения в този жанр идеално подхождат за инструмента“, пише издателят по повод музикалния избор на Магдалена Хофман. А тя вижда друго предимство на своя инструмент в този репертоар: „Арфата притежава това, което би могло да се нарече базисно преимущество, благодарение на естествения й потенциал да свири свободно арпежи и орнаменти, което е така характерно за бароковите прелюдии и фантазии“.

Терминът „фантазия“ в музикален смисъл има дълго историческо развитие. Но независимо от епохата, това е жанр, в чиято форма винаги присъства свободното въображение (phantasia) и импровизацията не е чужда. Барокът има своите строги форми, но пък арфата компенсира, защото може да създаде „нови динамични и пространствени измерения“. Според Магдалена Хофман, нейният инструмент предлага „вид духовна динамика, която има освобождаващ ефект“.

Албумът съдържа някои от ранните клавирни творби на Й. С. Бах, сред които Фантазия в сол минор, BWV 917 и Прелюд (Фантазия) в до минор, BWV 921, а на финала е записана и Sinfonia (Fantasia), BWV 797. Присъстват и три произведения от най-големия син на Бах – Вилхелм Фридеман, а началото е за Фантазия в ми бемол мажор от неговия по-известен брат – композиторът Карл Филип Емануел. Георг Фридрих Хендел е представен чрез няколко кратки произведения за клавесин, вероятно написани с учебна цел. Последният автор, включен във „Fantasia“, е бил едновременно съвременник и приятел на Й. С. Бах. Известен като виртуозен лютнист, Силвиус Леополд Вайс е оставил огромно количество произведения за своя инструмент.

Родена през 1990 г. в Базел, Швейцария, Магдалена Хофман е била арфист в Тиролския симфоничен оркестър в Инсбрук от 2014 г. и е преподавала в Тиролската консерватория в Инсбрук. Като солов изпълнител тя печели две специални награди на престижния Музикален конкурс ARD в Мюнхен през 2016 г. Две години по-късно в баварската столица тя заема водещата позиция на първи арфист в Симфоничния оркестър на Баварското радио. От 2021 г. Хофман е артист на компанията Deutsche Grammophon, а първият й компактдиск за Жълтия лейбъл бе издаден през февруари 2022 г. под името „Nightscapes“. Неговата тема бе нощната музика и танца, с произведения на Бритън, Шопен, Пицети и Респиги. Добре приет от критиката, този албум донесе на Магдалена Хофман наградата Opus Klassik за млад талант на годината през 2022 г. Арфистката е ангажирана и извън музиката – тя е културен посланик на CASA HOGAR, благотворителна инициатива, предлагаща образование и дом за млади момичета в размирния регион Чоко, Колумбия.


ПРЕМИЕРА В ЕФИРА: радио Класик А ви среща с новия албум „Фантазия“ на арфистката Магдалена Хофман – слушайте всеки делничен следобед, малко след 14:00 ч. на 88 MHz!