Как Фестивалът в Люцерн допринася значително за региона в Швейцария

22 януари 2025 г.

Всяка година известният Фестивал в Люцерн носи не само културна, но и икономическа полза за региона, в който се провежда. Фестивалът генерира икономически принос от около 45–50 милиона швейцарски франка (48–53 милиона евро) и по този начин създава приблизително 230 –270 работни места. Това сочи ново цялостно проучване на международна консултантска компания (McKinsey & Company), оповестено от швейцарския музикален форум преди седмица. Музикалният фестивал в Люцерн е един от най-старите в Европа и съществува още от края на 30-те години на ХХ век, а легендарният Артуро Тосканини е сред неговите създатели, включително и на известния фестивален оркестър. Основан през 1938 г., той може да се похвали с повече от 95 000 посетители годишно и централните му музикални събития се провеждат през лятото (август и септември), предимно в Културния и конгресен център на Люцерн (KKL), проектиран от Жан Нувел. Организира се и „Пролетен фестивал“, също експерименталният формат „Lucerne Festival Forward“ за съвременна музика, както и Клавирен фестивал, зад който стои пианистът Игор Левит.

Гостите на фестивала в Люцерн остават в града два пъти по-дълго и харчат над два пъти повече от обикновените туристи, сочат данните. Положителният ефект от въздействието на фестивала се изразява още и в „укрепване на връзките в бизнеса, в културата и политиката“. Той има значителен принос и за популяризиране на младите артисти и възможността изкуството им да достигне до младежка аудитория. „В допълнение, има повишаване на националния и международен имидж, заради медийното присъствие на фестивала и може да бъде измерено на около четири до пет милиона швейцарски франка – в печата, онлайн изданията и в социалните медии“, са част от изводите на проучването.

Фестивалът в Люцерн е най-големият форум за класическа музика в Швейцария и един от водещите световни организатори на събития в класическия жанр. Ето защо, би било интересно да надникнем в неговия бюджет:

„С годишни приходи от около 18 милиона швейцарски франка (приблизително 19 милиона евро), фестивалът постига ниво на самофинансиране от 91%. Най-големият принос идва от приходите от спонсори, фондации и частни поддръжници, около 47%. Концертният бизнес, който включва основно продажбата на билети, допринася с около 44% за високото ниво на самофинансиране. Фестивалът получава 1,7 милиона швейцарски франка субсидии от града и кантона, което съответства на около десет процента от целия му бюджет. Приблизително четири процента от общите приходи се връщат обратно в града под формата на данъци върху билетите“, се казва в доклада.

Посочените резултати се основават на информация от фестивала, който редовно провежда свои анкети сред повече от 2000 посетители. Използвани са публикации от пресата, официални данни от организациите Luzern Statistik (LUSTAT) и Luzern Tourismus, Университета в Санкт Гален, Швейцарската национална банка и други източници.