Андреас Отензамер напуска Берлинската филхармония, за да се посвети на дирижирането
29.01.2025 г
Първият кларинет на Берлинската филхармония и един от най-известните кларинетисти в света Андреас Отензамер обяви, че напуска оркестъра, за да се посвети изцяло на дирижирането. Австрийският музикант ще се оттегли от престижната и отговорна позиция в състава, на който служеше в продължение на 14 години. Във видео, което е публикувал в профила си във Фейсбук, той обявява решението си и уточнява: „Кларинетът ще остане част от моя музикален живот – като камерен музикант и солист“. Прекараните години с музикантите от Берлинската филхармония той оценява като „преживяване за цял живот“, което завинаги ще пази в сърцето си и специално подчертава: „Техният различен начин на музициране се превърна в част от моето собствено музикално ДНК“, с което ще бъде горд да продължи като диригент.
През пролетта на 2021 г. Андреас Отензамер дирижира Симфоничния оркестър на Борнмут, Англия, и това беше неговият дебют с палка в ръка. Той използва застоя в музикалния живот по време на пандемията, за да развие уменията си в тази отдавна желана от него посока. Дирижирал е също Токийския симфоничен оркестър, Симфоничния оркестър на MDR в Лайпциг, два от съставите на Базел – Камерния и Симфоничния оркестър на швейцарския град, Оркестър „Гулбенкян“ в Лисабон и др. През 2021 г. Академията по дирижиране на Фестивала в Гщаад го удостои с наградата „Нееме Ярви“.

Андреас Отензамер, снимка: © Katja Ruge / Decca, източник: deutschegrammophon.com
След 14 години в Берлинската филхармония, днес той работи все повече в родината си Австрия и по-конкретно – Залцбург, където съвсем скоро има обявен концерт. На 2 февруари Андреас Отензамер ще гостува на фестивала „Седмицата на Моцарт“ (Mozartwoche) като диригент, което за него е особено важен момент: „Това ще бъде още един много специален дебют – завръщане в родината ми Австрия и, за първи път като диригент, на прекрасния @mozartwoche2025 в Залцбург“, написа музикантът в социалната мрежа. Той споделя още, че очаква с нетърпение да работи с „великия Оркестър Моцартеум върху произведения на Бах, Хайдн и Моцарт (разбира се!)“

Източник: Andreas Ottensamer/Facebook
Андреас Отензамер започва с пиано като дете, на 10-годишна възраст свири и на виолончело, а накрая избира кларинета – инструментът, който му носи международна слава и който „винаги е бил много естествен елемент от живота ми“, по собствените му думи. Неговата фамилия е добре позната на всеки класически музикант – баща му бе прочутият кларинетист Ернст Отензамер (1955–2017), дългогодишен водач на кларинетите във Виенската филхармония от 1983 г., неведнъж свирил заедно с двамата си синове – Андреас (роден 1989 г.) и по-големият Даниел (роден 1986 г.), който също е кларинетист (Виенската филхармония). Бащата Отензамер създаде с тях известното фамилно трио The Clarinotts, наричано „виенското кралско семейство на кларинета“, което остана активно до последната година в неговия живот. Двамата именити братя гостуваха у нас през септември 2023 г., когато Даниел бе солист, а Андреас – диригент на Софийската филхармония.

Една от последните снимки на трио The Clarinotts – Андреас, Ернст и Даниел Отензамер, източник: The Clarinotts/Facebook
Андреас Отензамер казва: „Не беше голяма изненада, че поисках да опитам този инструмент в даден момент. А след като започнах, вече не можех да се откажа и постигнах бърз напредък“. Израснал сред доминиращия кларинетен звук, в едно старо свое интервю (за „Fifteen Questions“от 2013 г.) той споделя следното:
„Започнах първите си уроци по пиано, когато бях на четири – вярвам, че това е идеалното начало за едно дете да се докосне до музиката. Също така, по-късно ви дава възможност наистина да разберете хармоничните структури. Вторият ми избор беше виолончелото – моят любим струнен инструмент. Обичам тъмния, плътен звук. Много съм благодарен, че имах шанса да придобия опит с различни инструменти, това помага много да разберете трудностите и възможностите на струнния инструмент или на пианото и разширява вашето въображение относно звука и интерпретацията. Днес все още обичам да свиря на пиано от време на време и го намирам за много релаксиращо“.
Оркестровата кариера на Андреас Отензамер се развива предимно в Германия – в Берлинската филхармония като водач е от 2011 г., след като преди това е заемал същата позиция и в Немския симфоничен оркестър в Берлин. През 2013 г. той стана първият кларинетист, подписал ексклузивен договор за запис с компанията Deutsche Grammophon, а от сезон 2020/2021 името му вече е сред търсените диригенти. В Германия работи не само в Берлин, но и в Мюнхен, като асистент на сър Саймън Ратъл, главният диригент на Симфоничния оркестър на Баварското радио, дирижира също и Мюнхенския камерен оркестър.
Запитан как оценява факта, че самият той идва от света на оркестрантите и познава оркестъра „отвътре“, в интервю за BR-KLASSIK Андреас Отензамер отговаря: „Диригентската професия е и едно голямо търсене на компромис, за съжаление, трябва да се каже. Приоритетите на някого, който идва от оркестъра, може да са различни от приоритетите на този, който идва „отвън“. И двете имат своите предимства и недостатъци“. Потомственият австрийски музикант добавя също, че дирижирането не е повлияло на начина му на свирене, но е променило неговата „гледна точка или музикални възгледи“.