„България трябва да влезе в картата на големите международни конкурси“

Интервю с Марио Хосен, председател на журито на Международния цигулков конкурс „Кантус Фирмус“

11 февруари 2025 г.

Именитият български цигулар Марио Хосен ще оглави журито на първия Международен цигулков конкурс Cantus Firmus, който ще се проведе през май 2025 г. в София. Галафиналът на състезанието ще бъде в зала „България“ с Оркестър „Камерата Орфика“ на Нов български университет, в който проф. Хосен преподава от години. Музикантът успешно съчетава кариерата на солист и камерен музикант с преподавателската си дейност и често бива канен като жури на престижни конкурси по света. Най-скорошният е „Яша Хайфец“ във Вилнюс, но преди това ще изнесе концерт в Генуа – родното място на любимия му композитор Николо Паганини.

„България има необходимост да влезе в картата на големите международни конкурси и събития, които дават възможност на младите да получат сцена, знания и оценка. И това да бъде като един вид възможност ние да им покажем, че вярваме в тях“, казва той. Идеята у нас да се създаде подобна музикална надпревара се заражда в разговор с изпълнителния директор на „Кантус Фирмус“ Васил Димитров и постепенно става ясно, че 2025-та би могла да бъде годината на първото издание в София. „Макар и да има много регионални конкурси, някои от тях дори с международен характер, все пак ние нямаме конкурс на световно ниво“, посочва цигуларят.

По негова покана в България ще дойдат някои от най-уважаваните имена на съвременното цигулково преподавателско поприще: австрийският проф. Михаел Фришеншлагер „доайенът на голямата цигулкова педагогика на ХХ век“ и проф. Павел Верников „големият украински цигулар, един от педагозите, който, заедно със Захар Брон, е дал най-много лауреати на международни конкурси“. В тяхно лице „ние имаме две светила на международната педагогическа цигулкова общност“, подчертава Марио Хосен. Българската концертмайсторка на Филхармонията в Хамбург Йоанна Каменарска се присъединява към тях, както и успешният педагог в Швейцария с български произход Филип Драганов, а член на журито ще бъде и водещата балтийска преподавателка Рута Липинайтите-Савицкене, която Марио Хосен определя като „стожер на цигулковата школа в балтийските републики – шеф на катедрата на Университета във Вилнюс“. За всички тях той е категоричен: „Това са бележити педагози, които от десетилетия са част от журитата на най-големите международни конкурси“.

Познанството с проф. Фришеншлагер е отдавнашно – това е неговият учител от Виенския музикален университет, с когото „от 30 години сме и близки приятели“, признава Марио Хосен. С почти всички от членовете на журито се познават добре и поддържат топли колегиални отношения. По думите му, това са „хора с висок морал и етика“, което е много важно не само за добрия работен климат на конкурса, но и младите кандидати „да чувстват, че ще да бъдат оценени от хора, чийто морал и етика не се поставят под съмнение“. С всички тях проф. Хосен се е срещал неведнъж на конкурси по света, а съвсем скоро самият той заминава за Вилнюс, за да бъде част от журито на конкурса „Яша Хайфец“. През лятото ще журира и в Германия, където, заради продължаващата война в Украйна, ще се проведе Международното цигулково състезание Одеса.

Защо е важно едно събитие с международно участие в професионалния свят на подрастващия музикант? Проф. Хосен разсъждава за ползите от подобен международен конкурс тук в София и проблемите, които той би се опитал да разреши в една по-мащабна сфера. Пред младите цигулари изникват най-малко две възможности – конкурсът като шанс „да се представят пред експертно жури“ и като „начален старт на кариерата им“. Но, освен това, така България би дала сигнал към Европа и света, че мястото й е в голямото световно класическо семейство, и то от десетилетия насам.

„Аз съм реалист и виждам точно в „Кантус Фирмус“ един партньор, който може да промени това тежко статукво, в което през последните 20 години се намират родните музикални образователни институции“, смята цигуларят – една тема, която трябва да бъде назована – „престъпното отношение към десетките талантливи деца“. Марио Хосен припомня, че България винаги е имала, има и ще има големи таланти, „но какво се случва с тях, къде са резултатите?“, пита музикантът. Обезпокоен, че за последните 30 години са се откроили „само двама-трима реални солисти“ сред младите цигулари, той си задава въпроса – защо най-добрите от децата още в крехка възраст са „мотивирани от менторите си да избягат в чужбина? И реално там те не са подготвени за голямото изкуство. Застрашават ли тези талантливи деца някого в България или може би посредствеността на статуквото?“ Всичко това, според проф. Хосен, говори за един сериозен проблем в музикалните училища, за който трябва да се инициира широка дискусия. И отправя апел към младите цигулари на България: „Да кандидатстват в конкурса, за да минат и тежката предварителна селекция с кандидати от цял свят!“ Неговата надежда: „Иска ми се да видя в бъдеще млади топ солисти и професионалисти, но първо трябва да ги видим разгърнати в музикалните училища!“

Проф. Марио Хосен беше гост на Радостина Узунова в предаването „Съботно кафе“, в което сподели още от възгледите, идеите и дори личните си спомени, провокирани от предстоящия Международен конкурс „Кантус Фирмус“. Цялото интервю с него може да чуете в звуковия файл!

Интервю с проф. Марио Хосен:


Над публикацията работи Юра Трошанова