ПРЕМИЕРА В ЕФИРА:
Пианистката Алис Сара От и непознатите ноктюрни на Джон Фийлд
„Надявам се, че този цялостен запис на всички ноктюрни – първият, който сам по себе си намери място в каталога на Deutsche Grammophon – би могъл да вдъхнови незапознатия слушател и той сам да открие музиката на Фийлд. Защото, в крайна сметка, това е човекът, който завеща Ноктюрното за поколенията“
17 февруари 2025 г.
Немско-японската пианистка Алис Сара От изпълнява всички ноктюрни на ирландския композитор Джон Фийлд в нови записи, които Deutsche Grammophon издаде съвсем скоро. В албума „John Field ∙ Complete Nocturnes“ има най-малко два интересни исторически акцента, за които си струва да научим – самата фигура на композитора и мястото на записите. Новото издание излезе на 7 февруари, а от днес клавирната музика на Фийлд вече е в програмата на радио Класик А: изпълненията на Алис Сара От ще звучат всеки делничен ден в ефира!
Алис Сара От е артист, който притежава по-различен подход към музиката и начина, по който я представя на публиката си. „Ню Йорк Таймс“ написа за нея: „Тя разтърсва класическата музика“, предвид новаторското й виждане за мултимедийните преживявания, които създава. Пианистката избира да работи с визуални артисти, режисьори и дизайнери, за да изгради един по-цялостен образ на музиката, която изпълнява. Тя е сред онези, които обичат да преосмислят репертоара за своя инструмент и това я довежда до идеята на най-новия й албум – непознатите ноктюрни за пиано на ирландския композитор Джон Фийлд, също толкова непознат на съвременния свят…

Джон Фийлд (1782–1837) е име недостатъчно известно днес – роден в Дъблин, Ирландия, но починал в Русия, той е пианист, композитор и педагог, който остава в историята най-вече като „основоположникът на ноктюрното“. Ученик е на Муцио Клементи в Лондон, с когото заедно са организирали своите концертни турнета в Париж, Виена и Санкт Петербург, където Фийлд в крайна сметка решава да се установи. Остава в Русия от 1804 г. до края на живота си, а един от учениците му там е Михаил Глинка. Прославя се като изключителен клавирен педагог, а в последното десетилетие на живота си отново се впуска в концертни обиколки и се завръща към Лондон, Париж, Брюксел, Лион, Милано и други европейски центрове. След този интензивен концертен период, здравето му се разклаща и умира в Москва, където е и погребан.
Джон Фийлд е свързван с клавирното ноктюрно, но в съвременния смисъл на жанра, тъй както го познаваме от 19 век – като малка едночастна пиеса в умерено или бавно темпо, винаги с напевен характер. Именно в това е специфичността на романтичното ноктюрно, което Фредерик Шопен ще доразвие по своя гениален начин – красива мечтателна музика, към която ще се обърнат почти всички велики композитори: Лист, Шуман, Бородин, Чайковски, дори и по-късно Дебюси с неговите оркестрови ноктюрни. 18-те ноктюрни на Джон Фийлд за пиано му носят голяма популярност и в продължение на години, заедно със седемте му клавирни концерта с оркестър, не слизат от изпълнителския репертоар. Композирал е още сонати, вариации, фантазии, танци, етюди и пр. творби за пиано. Приживе е познат като „виртуозен пианист и ученикът на Клементи“, а признание като композитор получава далеч след смъртта си, и то едва през късния 20 век. Неговите многобройни ноктюрни са били високо оценени от съвременниците му Шопен, Лист и Шуман, но въпреки това, музиката на Джон Фийлд някак остава в сянката на неизвестността.

„Ангажирането ми с тези ноктюрни беше изключително удовлетворяващо преживяване. Докато се подготвях за този запис, тяхната красота и изящество ми повлияха дълбоко и обогатиха живота ми“, споделя Алис Сара От. „Надявам се, че този цялостен запис на всички ноктюрни – първият, който сам по себе си намери място в каталога на Deutsche Grammophon – би могъл да вдъхнови незапознатия слушател и той сам да открие музиката на Фийлд. Защото, в крайна сметка, това е човекът, който завеща Ноктюрното за поколенията“, допълва тя.
Алис Сара От прави записите на всички 18 ноктюрни в историческата концертна зала Meistersaal в Берлин, открита през 1913 г. и известна с прекрасната си акустика. Тази красива камерна зала, служеща и като звукозаписно студио, оцелява през бурните времена на 20 век и днес е едно от специалните музикални места със статут на защитена сграда. През 60-те години там са записвали прочути музикални фигури, като композиторът и диригент Роберт Щолц, тенорът Рене Коло или шведската певица и актриса Зара Леандър, през 70-те Дейвид Боуи записва два свои албума, а групата Depeche Mode също работи там през 80-те.

Пианистката създаде и 50-минутния музикален филм NOCTURNE, за да разкаже за „пътуването на един изпълнител през музиката на един пренебрегван композитор“. Тя работи заедно с Андрю Стейпълс, режисьор и тенор с международна известност, а филмът е заснет в мюнхенското студио Hyperbowl LED и се разпространява чрез стрийминг услугата на Deutsche Grammophon STAGE+. След издаването на албума, сега Алис Сара От предприема голямо концертно турне из Европа, за да го представи в 17 града, преди да посети и Япония със същата програма – ноктюрните на Джон Фийлд. Тя е артист на Deutsche Grammophon от 15 години и едновременно с музикалната си кариера се изявава още като илюстратор и дизайнер, а името й е свързано с немската модна индустрия, както и с някои марки луксозни бижута във Франция и Германия.
ПРЕМИЕРА В ЕФИРА: Клавирните ноктюрни на Джон Фийлд тази седмица звучат в новите записи на Алис Сара От в програмата на радио Класик А. Слушайте ги всеки делничен ден веднага след Новините в 14:00!