Да звучи класическа музика по време на война е истински акт на съпротива
24 февруари 2025 г.
Три години след началото на войната в Украйна класическата музика там не спира да звучи, но при какви условия? Щетите в нападнатата от Русия страна са ужасяващи, загубени са вече десетки животи на музиканти, загинали или на фронта, или като жертви на ракетните удари по населените места. Според Министерството на културата и стратегическите комуникации на Украйна, от 22 февруари 2022 г. до октомври 2024 г. в страната са били убити повече от 130 културни дейци, включително композитори, изпълнители, оперни певци, диригенти и музикални мениджъри. Най-малко 2109 части от културната инфраструктура са били повредени и други 368 унищожени, включително оперни театри, концертни зали и музикални образователни институции. Реалните цифри са още по-високи, защото войната всъщност започна през февруари 2014 г. Тези данни бяха публикувани от UN Chronicle, дигиталното издание на ООН, още през декември 2024 г. и за съжаление, не останаха окончателни. Съвсем скоро под руска атака се оказаха още исторически сгради с висока архитектурна стойност – общо около 15 обекта на културното наследство в Одеса, сред които и концертната зала на Одеската областна филхармония. Всички те пострадаха при поредния масиран ракетен удар в града от 31 януари 2025 г.

„Историческият център на Одеса“, включен в списъка на световното наследство на ЮНЕСКО, отново беше обект на ракетна атака“, съобщи кметът на града Генадий Труханов още в деня на атаката, когато пострада и сградата на Филхармонията. „Взривната вълна е изкъртила автентичната дограма на главния вход, повредила е витражите и вътрешната декорация на помещенията“, уточни той. Според общата оценка на щетите в града, най-ценната от архитектурна и обществена гледна точка, сред всички пострадали сгради, е тази на Одеската филхармония. От 2023 г. тя е под засилена защита от ЮНЕСКО в съответствие с Втория протокол от 1999 г. към Хагската конвенция от 1954 г. „За защита на културните ценности в случай на въоръжен конфликт“, пише още Суспільне Одеса.
Одеската областна филхармония има дълга и стара история. Неин предшественик е Одеското филхармонично общество, което съществува още от 1842 г. – годината, в която е основана Виенската филхармония, а отвъд океана се създава Нюйоркската филхармония. То обединява не само музиканти, но и известни градски дейци, писатели и фигури от военния елит. Организирани са благотворителни концерти, оказва се финансова подкрепа на артисти, а през 40-те години на 19 век братята Виенявски свирят тук – прочутият полски цигулар Хенрик и неговият по-малък брат и пианист Юзеф. Името на великия Ференц Лист също е записано в историята на музикална Одеса с неговите шест изнесени концерта тук.

През 20 век вече се провеждат и концерти със симфонична музика, а официално Одеската филхармония е основана в началото на 30-те години, когато се сформира и симфоничният оркестър на институцията. От 1946 г. се помещава в една от най-красивите сгради на Одеса – бившата Нова търговска борса, построена през 1899 г. и заслуга за нейния превъзходен вид имат архитектите Прохаска и Бернардаци. Намираща се в историческия център на града, тя впечатлява с архитектурния си стил, съчетаващ елементи на барок и ренесанс, отразявайки многообразието на културното наследство на самия град. Дървеният таван на основната зала е направен без нито един пирон от ливански кедър, позлатен и боядисан, а самата зала е смятана за една от най-добрите в Европа не само заради красотата си, но и заради акустичните качества, които притежава. Преди войната Филхармонията бе организатор на „Дните на Давид Ойстрах в Одеса“ (патронът на филхармонията е легендарният цигулар Давид Ойстрах, роден именно в Одеса през 1908 г.), Международния конкурс за пианисти в памет на Емил Гилелс, Международния конкурс за цигулари на името на Давид Ойстрах и още много други събития в класическата музика.

Концертната зала на Одеската филхармония още през 2022 г., източник: Одеська обласна філармонія ім. Давида Ойстраха
„Концертите в Украйна се провеждат под постоянна заплаха от унищожение, което принуждава институциите да правят събития в метрото или в специални убежища, когато не са отменени напълно“, казва Анна Ставиченко, музиколог от Украйна. Специално за UN Chronicle тя пресъздава картината на музикалния живот, доколкото е възможно да го има във военна ситуация и споделя за усилията си в опазването на украинското нотно наследство. „Събитията, които се случват, често са прекъсвани от спирания на тока или аларми за въздушно нападение, тъй като изпълнителите и публиката трябва да бъдат изпратени в бомбоубежища. Музиканти, мениджъри, изследователи и музикални критици се бият на фронтовата линия и често биват ранявани или дават живота си за свободата на страната си. За хиляди украинци в Украйна, чийто живот е преобърнат и които всеки ден са изправени пред заплахата от смърт, да поддържат културния живот на страната по време на война е истински акт на съпротива“.
Още от 2022 г. заедно със свои колеги Анна Ставиченко се опитва да събира в дигитален формат партитури с украинска музика, за да се съхрани музикалното наследство на родината й. С повреждането на материалната база във всяка една поразена музикална институция, за съжаление, биват унищожавани стотици нотни листове и множество партитури изчезват безвъзвратно.
„Нашият храм на музиката пострада, но душата му е жива. Вярваме, че скоро ще започне реставрация и музиката отново ще изпълни стените му“, изразяват надеждата си музикантите от Одеската филхармония.