Камерният оркестър на Баварското радио – обединение на виртуози, което идва през април в София

13 март 2025 г.

През април ще посрещнем в София музиканти, обединени в оркестър с дълга и славна история. Те свирят в един от най-добрите състави на света и носят със себе си духа на германската музикална традиция. На 14 април очакваме Камерния оркестър на Баварското радио, който е съставен от избрани инструменталисти, свирещи в прочутия Симфоничен оркестър на Баварското радио. Камерният оркестър пристига със своя артистичен директор Радослав Шулц, а като солист е поканен българският цигулар Марио Хосен. Това е само едно от ярките международни присъствия в афиша на Европейския музикален фестивал тази година, тъй като по-късно ще видим още Литовския камерен оркестър (20 май), Бароковия оркестър на Вроцлав (8 юни), както и цигуларят Вадим Глузман (16 юни) в новата концертна серия Колекция „Страдивариус“.

Една историческа фигура в диригентското изкуство оформя началото на големия оркестър – на 1 юли 1949 г. немският маестро Ойген Йохум (1902–1987) е назначен за главен диригент на Симфоничния оркестър на Баварското радио (Bayerischer Rundfunk Symphonieorchester, BRSO) и затова именно той е официалният негов създател. В трудните условия на следвоенна Германия Ойген Йохум успява да го структурира като „оркестър от солисти“, подбирайки лично музикантите. Сред тях, например, са известните тогава Квартет „Кьокерт“ (Koeckert-Quartett), които диригентът привлича за водачи на струнните секции. С това висше ръководство Йохум формира един елитен оркестър, който бързо изгражда силна международна репутация – в класическия и романтичния репертоар, и особено в симфониите на Брукнер. След ерата Йохум до 1960 г., оркестърът е оглавяван от цяла редица велики диригенти на ХХ век: Рафаел Кубелик (1914–1996), сър Колин Дейвис (1927–2013), Лорин Маазел (1930–2014), Марис Янсонс (1943–2019), като всеки от тях остава най-малко за десетгодишен период. След всички тези дълги и славни години, днес (от сезон 2023/2024) големият симфоничен състав се ръководи от британския диригент сър Саймън Ратъл, който казва: „Влюбих се в оркестъра, още когато бях тийнейджър… И никога не ми е хрумвало, че един ден ще бъда начело на същия оркестър“. Пред The Washington Post миналата година той призна: „Едва след половин час на първата репетиция, аз вече разбрах, че това е оркестър, с който искам да поддържам връзка!“

С настъпването на новия XXI век и 51 години след създаването на Баварския радиосимфоничен оркестър, се заражда и идеята за камерен оркестър с музиканти от големия състав. Камерният оркестър към Симфоничния оркестър на Баварското радио е основан през 2000 г. от Радослав Шулц и Карл Вагнер, контрабасист в ансамбъла. В оркестровите среди той е възприеман като „променлив състав“, т.е. като едно „обединение на виртуози, което се стреми да култивира духа на ансамблите за камерна музика“ (ccm-international.de). Радослав Шулц, в качеството му на цигулар и диригент, застава начело на новия ансамбъл и поема неговото художествено ръководство. Позицията на Шулц в оркестъра е определяща – той е първи концертмайстор в Симфоничния оркестър на Баварското радио, назначен е от Лорин Маазел, а името му е добре познато и в България от неколкократните му гостувания тук. През 2017 г. заедно с именитата българка Мила Георгиева, концертмайстор на Симфоничния оркестър на Радио Щутгарт, двамата свириха за първи път заедно в София в рамките на цикъла „Концертмайсторите“, организиран от „Кантус Фирмус“.

Не е тайна, че Симфоничният оркестър на Баварското радио (BRSO) е ансамбъл, който във всички класации за оркестрово майсторство се нарежда сред първите най-добри симфонични състави в световен мащаб. А неговите музиканти, съставляващи ядрото на Камерния оркестър, също съумяха да напишат своята стойностна биография. За изминалите 25 години, откакто оркестърът съществува, той намери място в телевизионни и звукозаписни продукции, бе оценен като ансамбъл с хомогенен и характерен звук, а немският вестник Süddeutsche Zeitung го описа като „първокласен“ и притежаващ „максимална прецизност в свиренето“. Камерният оркестър на Баварското радио привлече знаменити съвременни имена за свои солисти, като френската пианистка Елен Гримо или немският цигулар Франк Петер Цимерман, с когото имат записи за ZDF и arte. Именно с Гримо през 2011 г. Deutsche Grammophon издаде два от клавирните концерти на Моцарт и албумът достигна до № 1 в класациите за класическа музика в Америка. За престижната звукозаписна компания оркестърът записа също и някои от цигулковите концерти на Бах, заедно с грузинската цигуларка Лиза Батиашвили. И още – ансамбълът си партнира от години с Ланг Ланг, Юлия Фишер, Миша Майски, Сабине Майер, Пинкас Цукерман, Диана Дамрау, Игор Левит, Вадим Репин, Жанин Янсен, Максим Венгеров. Българският пианист Евгени Божанов, носителят на втора награда от конкурса „Кралица Елизабет“ 2010, също стана солист на оркестъра и заедно записаха албум с музика Моцарт и Шостакович (Profil Edition Günter Hänssler) през 2018 г., отново с диригент Радослав Шулц. Едно от големите имена в концертния афиш на състава от последните години бе легендарният майстор на пианото Иво Погорелич, с когото музикантите свириха през 2023 г., също водени от Шулц.

Родом от Полша, Радослав Шулц идва от семейна среда със стари музикални традиции и е трето поколение цигулар в своя род. Дебютирал е на концертната сцена още на 10-годишна възраст с известния Концерт за цигулка в ми минор на Менделсон. Обучавал се е във Варшава, Хановер и Амстердам, а в Лондон е ученик на легендарния Ифра Нийман в Гилдхол скул. Награждаван е в конкурсите „Виенявски“ в Познан, „Сарасате“ в Памплона, „Шпор“ във Фрайбург, „Сибелиус“ в Хелзинки и „Крайслер“ във Виена. Става лауреат на Международния цигулков конкурс в Схевенинген (Нидерландия) за изпълнението си на Концерта за цигулка на Брамс, а през 1992 г. печели мемориалната награда на името на Хенрик Шеринг (1918–1988) за своя интерпретация на Моцарт. Концертната му соловата му кариера го превръща в международно име и през 1998 г. музикантът е назначен за първи концертмайстор на Симфоничния оркестър на Баварското радио от знаменития Лорин Маазел, тогава главен дирегент на оркестъра. Година по-късно той вече основава Камерния оркестър на Баварското радио (Kammerorchester des Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks) и досега е негов артистичен директор. Работата му с легендарни майстори като Карлос Клайбер, Марис Янсонс и Рикардо Мути е имала вдъхновяваща роля за Радослав Шулц в следването на диригентската кариера, а сър Колин Дейвис го препоръчва в прочутия клас по дирижиране на Леополд Хагер във Виенския музикален университет.


Камерният оркестър на Баварското радио ще гостува със следната програма:

Дж. Тартини – Соната в сол минор „Дяволските трилери“ за цигулка и струнен оркестър; А. Дворжак – Ноктюрно за струнен оркестър в си мажор, оп. 40 (B. 47); А. Вивалди – Концерт за цигулка и струнен оркестър в ре минор, RV 235; П. И. Чайковски – Серенада за струнен оркестър в до мажор оп.48.


25-ото издание на Европейския музикален фестивал се реализира с подкрепата на Министерството на културата и Столичната община.