ПРЕМИЕРА В ЕФИРА:

Мария Дуеняс се посвещава на цигулковите капричии

„Капричиото предлага огромна гама от цветове и динамика, има и усещане за импровизация

24 март 2025 г.

Младата и вече известна испанка Мария Дуеняс посвещава последния си албум на една голяма тема за цигуларите – капричиите. Не само най-разпознаваемите сред тях, в лицето на известните 24 солови творби на Паганини, но и пиесите на други композитори: Берлиоз, Крайслер, Сен Санс, Сарасате, Виенявски, включително и двама съвременни автори. Една съвсем нова продукция на Deutsche Grammophon, която излезе в средата на февруари 2025 г. и представлява втория общ проект между испанската цигуларка и престижната звукозаписна компания.

Дебютът на Мария Дуеняс за престижния лейбъл се състоя през 2023 г., когато беше издаден албума й „Beethoven and Beyond“ („Бетовен и отвъд“) – нейна интерпретация на Концерта за цигулка от Бетовен, записан на живо с Виенските симфоници и диригента Манфред Хонек. В този албум големият фокус бе върху каденците – цигуларката включи свои собствени каденци към всяка една от частите на концерта, но също така добави и цигулкови творби с оркестър на Крейслер, Сен-Санс, Шпор, Виенявски и Изаи. Мария Дуеняс обогати всичко това и с един придружаващ компактдиск, на който предложи интересна идея – да запише каденците, които същите тези петима композитори са написали за I-та част на Бетовеновия концерт. Така, албумът спечели аплодисменти и получи много насърчителни отзиви. „Дуеняс има красив тон, образцова техника и силен музикален инстинкт“, написа американското списание за класическа музика „Fanfare“, а във Великобритания „Gramophone“ отбеляза с възторг: „Начинът, по който Дуеняс доказва себе си, е забележителен: всяко техническо препятствие е преодоляно с увереност, без пропуски в тона или интонацията, а интерпретацията е уверена и убедителна… Какъв изпълнител само и какъв начин да започнеш звукозаписната си кариера!“

Почти две години след успеха на този първи албум, Deutsche Grammophon предлага следващо „доказателство“ за извънредния талант на Мария Дуеняс с компактдиска „24 капричии от Паганини и други композитори“. Тук също има предизвикателство, а ключът е онази инструментална виртуозна пиеса в свободна форма, която италианците наричат „capriccio“ („капричио“), а французите – „caprice („каприз“). Съчетани са пиеси, познати в литературата като едни от най-трудните за изпълнение на цигулка, а самата Дуеняс е предпочела по-късни творби, вдъхновени от Паганини – музиката на Ектор Берлиоз, Фриц Крайслер, Хенрик Виенявски и др. Когато изпълненията не са солови, като камерни партньори на Мария Дуеняс се присъединяват: цигуларят Борис Кушнир, пианистите Итамар Голан и Александър Малофеев, както и китаристът Рафаел Фейятр. В записите на оркестровите капричии участва Германският симфоничен оркестър – Берлин, воден от естонския диригент Михаил Герц.

В новия албум на първо място е Николо Паганини (1782–1840) с неговите прочути 24 Капричии за соло цигулка op. 1. Както припомня самата Мария Дуеняс, Паганини е написал тези капризи като техническо упражнение не само за себе си, а и за своите колеги професионалисти. „Те са един добър начин да се работи върху конкретни техники, както за лявата ръка, така и за лъка –  рикоше, стакато, спикато… всеки малък детайл е там“.

Пабло де Сарасате (1844–1908) е представен със своя „Баски каприз“ op. 24 за цигулка и пиано, а Фриц Крайслер (1875–1962) – с „Речитатив & Скерцо-каприз“ op. 6 за соло цигулка и „Виенски каприз“ op. 2. Името на Хенрик Виенявски (1835–1880) тук се свързва с включения „Етюд-каприз“ op. 18/2 за две цигулки, а на Камий Сен-Санс (1835–1921) е отделено повече място: „Андалуски каприз“ op. 122 за цигулка и оркестър, заедно с много популярната творба „Интродукция & Рондо капричиозо“ op. 28. Присъства и Ектор Берлиоз (1803–1869) с неговата композиция „Мечтание & каприз“ op. 8, също от репертоара за цигулка с оркестър. Поместени са и съвременни автори, като каталунският композитор Жорди Сервельо (1935–2022) с неговия „Милщайн каприз“ за соло цигулка, за който Мария Дуеняс казва: „Горда съм, че включвам произведение на мой сънародник и се надявам да успея да върна душата му с моята музика“. Мексиканската авторка Габриела Ортис (род. 1964), която в момента е резидентен композитор на Карнеги хол в Ню Йорк, получава специално внимание – нейният Каприз за цигулка и пиано („De cuerda y madera“) тук има своята световна звукозаписна премиера.

„24-те капричии на Паганини са важен момент за всеки цигулар. Аз съм израснала, слушайки ги и изпълнявайки ги, и когато чуем думата „каприз“, веднага се сещаме за Паганини, но има още толкова други – от „Rondo capriccioso“ на Сен-Санс до произведения на съвременни композитори като Сервельо. Исках да покажа как малки моменти от света на музиката се обединяват в едно цяло“.

Мария Дуеняс е все още само на 23 – родена е през декември 2002 г. в Гранада. Започнала да свири на шестгодишна възраст, тя е записана в консерваторията на Гранада година по-късно. През 2014 г. получава стипендия за обучение в чужбина от Juventudes Musicales Madrid и се премества в Дрезден, за да учи във Висшето училище за музика „Карл Мария фон Вебер“. Забелязана е от цигуларя Волфганг Хентрих и от диригента Марек Яновски, по чиято покана по-късно ще дебютира със Симфоничния оркестър на Сан Франциско. През 2016 г. се мести в Австрия, по препоръка на нейния ментор Владимир Спиваков, за да може да учи в университетите във Виена и Грац. Успехите на Мария Дуеняс от последните няколко години провокираха „The Strad“ да напише, че устремът й „изглежда неудържим“, след като младата цигуларка победи в цяла поредица от международни конкурси. Един от най-запомнящите се моменти бе победата й на Конкурса „Менухин“ през 2021 г., когато спечели Първа награда и Награда на публиката, но също спечели и многомилионни онлайн последователи, защото изпълнението й бе предавано на живо в интернет. Едва година по-късно, през 2022-ра, тя вече имаше подписан ексклузивен договор с Deutsche Grammophon.

„Капричиото предлага огромна гама от цветове и динамика, а освен това, има и усещане за импровизация. То означава нещо повече от фойерверки в техниката. Става дума за рапсодична свобода, колорит и творчество – всичко, което помага на цигулката да бъде толкова омагьосващ инструмент“, коментира тя по повод темата на новото издание.


ПРЕМИЕРА В ЕФИРА: Слушайте новите записи от двойния албум „MARÍA DUEÑAS – PAGANINI: 24 CAPRICES“ всеки делничен ден през тази седмица, веднага след Новините в 14:00!