Литургична музика от Ян Дисмас Зеленка излиза под заглавие „Сълзи“
В каталога на компанията Supraphon
17 април 2025 г.
Изчистената красота на по-старата музика, поднесена в предверието на голям християнски празник, винаги притежава една особена емоционална сила. А всеки нов запис или премиерно изпълнение на духовна музика, които се появяват тъкмо сега, привличат още повече вниманието ни.
Чешката звукозаписна компания Supraphon включи в каталога си религиозни произведения на големия бароков композитор на Чехия Ян Дисмас Зеленка, които бяха издадени в навечерието на Великден. Идеята за записите принадлежи на ансамбъла за старинна музика от Прага „Колегиум Марианум“, чийто диригент, артистичен директор и солист е флейтистката Яна Семерадова. Тя остава силно впечатлена от гласа на един от съвременните чешки оперни певци с вкус към бароковата музика – бас-баритона Томаш Шелц и пожелава именно с него да вдъхне нов живот на някои от литургичните творби на Зеленка. Така се стига до финалния резултат – албум, който Supraphon издаде в края на март, за да съвпадне с трепетното очакване на предстоящия Великден.

„Именно Томаш Шелц и неговото претворяване на музиката на Зеленка ме завладяха напълно преди няколко години и така се зароди идеята да запиша тези много лични композиции в уникалното му изпълнение“, казва Яна Семерадова. „Когато чуете интерпретацията на Томаш на „Salve Regina“, „Lamentations“ и „Confitebor“ от Зеленка, неговото истинно и искрено пеене, оставате с усещането, че той трябва да е живял по онова време, че може дори да е срещал Ян Дисмас…“, добавя тя.

Композиторът Ян Дисмас Зеленка (1679–1745) е особено почитан в родната си Чехия, като една от най-знаменитите фигури на бароковото музикално изкуство в Централна Европа. Въпреки оскъдните сведения за неговия живот, е известно, че е свирил на цигулка (виола) и контрабас. Бил е музикант в Прага, Виена, Венеция, учил се е от Антонио Лоти, Йохан Фукс, дори и от Алесандро Скарлати в Неапол. Наричан още „Чешкият Бах“, той е прекарал дълги години от живота си в Дрезден, където и завършват дните му. Оставя голям брой духовни партитури, сред които днес са известни около 250 композиции: оратории, кантати, 23 меси, реквиеми и друга музика за заупокойни служби, псалми, антифони, Магнификат, Те Деум, кратки църковни творби и пр. Съществуват и светски вокални композиции, както и инструментални, а достоверността върху авторството на много други негови ноти все още не е потвърдена. Световноизвестният обоист Хайнц Холигер демонстрираше силен интерес към творчеството на Зеленка, което доведе до ценни записи за серията Archiv Production на Deutsche Grammophon още в края на 70-те години на ХХ век.
Албумът „Lacrimae“ („Сълзи“) представя три литургични произведения за бас, композирани от Ян Дисмас Зеленка в Дрезден между 1722 и 1729 г. Музика, говореща за християнското преживяване в дните на Страстната седмица – от атмосферата в тъмните часове на залавянето и Разпятието на Христос, до прославянето на Господа: Lamentation I (Ламенто I) за Велика сряда (1722), Псалм Confitebor tibi Domine („Ще ти се изповядам, Господи“, 1729) и марианския антифон Salve Regina (1724). Supraphon добавя и едно флейтово изпълнение на Яна Семерадова като солист в Концерта за флейта в сол минор от Джузепе Тартини (1692–1770).

Вижте видеото, което Supraphon Classics разпространи, с откъс от творбата Lamentation I: