Цигулката на легендарния Яша Хайфец се продава

24 април 2025 г.

Историите около собствеността на старите музикални инструменти винаги са интересни. Понякога те разкриват неподозирани подробности за живота на даден инструмент и обратите, през които той е преминал. Някои инструменти престояват с десетилетия в една и съща частна колекция и дори остават в забвение, докато други често сменят собственика си. Но за да остане в историята като особено ценен, почти винаги е нужно едно условие – инструментът да е бил в ръцете на някой от най-големите майстори-изпълнители и да е „попил“ неговия дух.

Такъв е случая със старинна цигулка, изработена в Кремона от Антонио Страдивари в началото на 30-те години на 18 век, която тази пролет ще бъде предложена за продан от Tarisio. Водещата компания-експерт в областта на струнните инструменти и лъкове обяви продажбата на „Страдивариус“ от 1731 г., принадлежал някога на Яша Хайфец (1901–1987). Инструментът („Heifetz, Piel“ Antonio Stradivari, Cremona, c.1731) носи името не само на знаменития цигулар, но и на немско-американския предприемач и известен пивовар Михаел Пиел (1849–1915). През 1908 г. той купува цигулката за своя син Рудолф, който пък от своя страна я дава назаем на тогава младия Хейфец, вече направил сензационния си дебют в Карнеги Хол през 1917 г. Виртуозът остава толкова силно запленен от инструмента, че решава да го купи през 1922 г. и свири на него до 1950 г.

Цигулката е била в ръцете на Хайфец в най-важните му години, но след това е останала извън обсега на общественото внимание за повече от седем десетилетия, пише The Strad, позовавайки се на информацията от Tarisio. Тъй като е била притежание на легендарния музикант в продължение на почти 30 години е възможно да се предположи, че това е инструментът, чрез който се оформя специфичния изпълнителски почерк на Яша Хайфец. Експертът Джейсън Прайс, един от основателите и днешен собственик на Tarisio, коментира:

„Тази цигулка представлява необикновено сливане между майстор и музикант: Антонио Страдивари беше най-добрият майстор на цигулки в историята на човечеството, а Хайфец се смята от мнозина за най-добрия цигулар на всички времена. Сам по себе си, „Heifetz, Piel“ е забележителен инструмент, но притежава и една допълнителната отличителна черта – че е избран от Хайфец по време на най-силния му период в кариерата“.

Пътят на цигулката обхваща цели три века. Тя е изработена през последното десетилетие от живота на Антонио Страдивари (1644–1737) и е преминала през известни ръце, включително и на Луиджи Тарисио (1796–1854), италиански търговец на струнни инструменти и колекционер. След като Яша Хайфец я купува през 1922 г., именно с нея той създава някои от най-забележителните си интерпретации – еталони за съвременното цигулково майсторство. На този инструмент той свири Концерта на Брамс в прочутия му запис от 1939 г., акомпаниран от Бостънския симфоничен оркестър под диригентството на Сергей Кусевицки. Десетилетие по-късно, през 1950 г. Хайфец вече се разделя с цигулката и я продава на видния американски колекционер и авиоинженер Сам Блумфийлд. А след това инструментът отново е продаден – този път на анонимен колекционер, който сам я съхранява в продължение на повече от петдесет години.

„Никога повече няма да имаме възможността да притежаваме част от наследството на Хайфец. Би било красива следваща глава да можем видим как тази цигулка отключва таланта на някой, който е способен да продължи наследството на Хайфец, вдъхновявайки бъдещите поколения“, казва директорът на Tarisio Карлос Томе.