В София започна Международният цигулков конкурс „Cantus Firmus“
Красива цигулкова класика звучи в различни изпълнения
10 май 2025 г.
В момента София е средище на млади цигулари от цял свят, пристигнали, за да участват в първото издание на Международния цигулков конкурс „Cantus Firmus“. Тук са и пет авторитетни имена от европейската цигулкова педагогика, които се включват в международното жури: проф. Марио Хосен (председател), проф. Михаел Фришеншлагер, проф. Павел Верников, проф. Рута Липинайтите-Савицкене и проф. Филип Драганов. Младите изпълнители идват от Австрия, Германия, Италия, Китай, Полша, Португалия, САЩ, Швейцария, Южна Корея и Япония, като България също е представена.
Красива цигулкова класика звучи в различни изпълнения по време на конкурсните прослушвания. В рамките на два дни – вчера и днес, всеки от кандидатите свири в Концертната зала на НМУ „Любомир Пипков“, показвайки своята интерпретация на едни от най-стойностните произведения за цигулка. Репертоарът, който се изисква не е лек, затова и летвата е вдиганата високо. Подкрепени от трима професионални акомпанятори в лицето на пианистките Ивелина Казандживеа, Мария-Елена Средева и Зорница Радионова, младите цигулари изпълняват следния репертоар: сонатите за цигулка на Бетовен, Равел или Дебюси, една виртуозна по характер пиеса от творчеството на Паганини, Виенявски, Изаи, Сарасате, Равел или Сен-Санс, както и творба на Фриц Крайслер (1875–1962). Изборът на пиеса от прочутия австрийски цигулков виртуоз и композитор е посветен на актуалната 150-годишнина от неговото рождение. А освен това, по идея на проф. Михаел Фришеншлагер, който е президент на конкурса „Фриц Крайслер“ във Виена и дори се е срещал с легендарния цигулар, една от специалните награди ще бъде за най-добро изпълнение на негова творба.
С напрегнато вълнение, присъщо за атмосферата на всяко едно състезание, цигуларите излизат на сцената и днес, във втория ден на конкурса. 11 от участниците вече се представиха вчера, а в днешния ден надпреварата продължава с още петима кандидати. След това конкурсната програма продължава с полуфинал, за който журито ще трябва да избере само шестима, а до финала ще бъдат допуснати едва трима. Така, във всеки следващ етап репертоарът ще става все по-труден – за полуфинал, например, се изискват части от големите цигулкови концерти на Бетовен, Брамс, Паганини, Сибелиус, Чайковски, Менделсон, Виенявски, Прокофиев, както и Първия цигулков концерт на Панчо Владигеров. На финала най-добрите ще свирят вече и с оркестър пред публика.
Кулминацията на състезанието ще дойде в неделната вечер на 11 май в зала „България“ с финалния галаконцерт, който започва от 19:30 ч. На сцената ще бъдат тримата финалисти, за да ги чуем като солисти на оркестър Камерата „Орфика“ НБУ с диригент Кристиян Шулц. Тук фокусът ще бъде върху често свирените и добре познати Моцартови концерти (№ 3, № 4 и № 5), но и върху една съвсем нова творба, създадена от съвременния български композитор Георги Арнаудов – Canticum за цигулка и оркестър. Вечерта ще остане запомнена и заради още нещо – емоционалният момент на награждаването, когато не само най-добрите цигулари от международната секция на конкурса ще бъдат възнаградени, но и по-младите им български колеги от младежката група.
И тук припомняме думите на доайена в цигулковата педагогика проф. Фришеншлагер, които могат да са изключително полезни за кандидатите тъкмо сега, в дните на надпреварата:
„Много е важно да има правилната нагласа за един конкурс – крайната цел не би следвало да е печеленето на награда, защото ако това не се случи, следва голямо разочарование. Важното е за младите музиканти да се явяват на конкурси, за да сверяват нивото си със своите връстници и да развиват самочувствието си. Така че, в крайна сметка – да, смятам, че конкурсите са важни“.
На добър час на всички млади дарования, избрали София и Международния цигулков конкурс „Cantus Firmus“ за изява на своя талант!