„Смисълът на нашата работа е да споделяме красотата на бароковата музика“
Интервю с Анджей Косендяк, диригент на Вроцлавския бароков ансамбъл

30 май 2025 г.
„Хармония на континента – полска музика за Европа“ е озаглавено следващото събитие от програмата на 25-ия Европейски музикален фестивал. В София ще гостува един от най-прочутите вокално-инструментални състави на Полша – Вроцлавският бароков ансамбъл, посветил дейността си на старинната музика. Концертът ще бъде на 8 юни от 19:30 ч. в залата на Централния военен клуб, а публиката ще има шанса да чуе почти непозната за българския слушател програма.
Вроцлавският бароков ансамбъл е вокално-инструментален състав, в чийто репертоар звучат по-стари музикални образци. Съществува от 2012 г., когато е основан от диригента Анджей Косендяк и от създаването си до днес музицира под неговото артистично ръководство. Музикантите гостуват в София с интересен подбор на творби, които едва ли могат да се чуят в друг концерт на наша сцена – програмата е посветена на полското кралско семейство. Самата формация от години представя предимно полска музика – ренесансова и барокова, от камерни композиции до оратории и кантати. Партитурите се изпълняват през гледната точка на историческата автентичност, затова и музикантите използват старинни инструменти. Те поддържат и една друга съществена линия в работата си – откриват и представят малко познат репертоар от Централна Европа.
Членове на Вроцлавския бароков ансамбъл са изключителни инструменталисти и певци, които идват от няколко европейски страни: Полша, Чехия, Великобритания, Нидерландия и Германия. Към момента техният дом е Националния музикален форум „Витолд Лютославски“ във Вроцлав, едно от най-големите и модерни музикални средища на територията на Полша. Завършен през 2015 г., форумът разполага с голяма концертна зала и три камерни пространства, а освен Вроцлавския бароков ансамбъл приютява още състави и фестивали. До скоро Анджей Косендяк бе директор на институцията, като един от главните инициатори за обособяването й в специално място за култура във Вроцлав. Когато през 2016 г. полският град бе избран за Европейска столица на културата, Националният музикален форум изигра ключова роля в представянето на града-домакин.
„Идваме в София, за да представим композитори, които не са познати на българската публика, но смятам, че тяхната музика заслужава да бъде преоткрита“, казва Анджей Косендяк. Произведения на двама полски автори от 17 и 18 век, както и една кантата от Йохан Себастиан Бах, ще бъдат изпълнени на оригинали барокови инструменти или копия: виола да гамба, цигулка, виолончело, лютня, бароков обой, барокова флейта, както и малък орган. „Това, което правим, е наша професия, но също така и наша страст. Смисълът на работата ни е да споделяме красотата на тази музика и нашите емоции“, категоричен е диригентът Анджей Косендяк.
„Хармония на континента – полска музика за Европа“
Програма:
Каспар Фьорстер – син (1616–1673): Credo quod redemptor
Гжегож Горчицки (1665/1667–1734): Conductus funebris
Каспар Фьорстер – син (1616–1673): Quanta fecisti Domine
Йохан Себастиан Бах (1685–1750): Кантата Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl, BWV 198
Билети за концерта ще намерите ТУК!

За авторите в програмата:
Каспар Фьорстер – син (1616 – 1673), композитор, който е роден и работил в Полша, но повлиян от слънчевата хармония на италианския Ренесанс. „Животът му е много интересен“, разказва Анджей Косендяк. „Той е роден в Гданск, но прекарва известен период от време в Рим, където е ученик на италианския майстор Джакомо Карисими, там пише ранните си оратории. След това се завръща в Полша, а после дълги години работи в кралския двор на Дания в Копенхаген. Произведенията му са издавани в различни европейски страни, а нотите на композицията, която ще изпълним в София, се намират в библиотеката на Упсала в Швеция. Можем да кажем, че Фьорстер е истински европеец – контактувал е с много творци от своето време, бил е известен и канен, като особено изтъкнат композитор. А в края на живота си се завръща в своя роден град, Гданск.“
Гжегож Горчицки (1665/1667 – 1734) е наричан също „полският Хендел“. „Живял и творил в Краков, той е бил ръководител на кралския оркестър и създава редица религиозни творби. Днес в кралския замък на хълма Вавел има паметна плоча, посветена на него“, допълва още диригентът.
На концерта ще прозвучи и една от кантатите на Йохан Себастиан Бах (1685 – 1750), създадена в чест на саксонския владетел Август II, крал на Полша.
Преди гостуването у нас, основателят на Вроцлавския бароков ансамбъл Анджей Косендяк даде интервю за Радио Класик А. С него разговаря Радостина Узунова, в превод на Светла Каранешева от Полския институт в София. Цялото интервю с полския диригент може да чуете в звуковия файл!
Интервю с Анджей Косендяк, в превод на Светла Каранешева:
За Вроцлавския бароков ансамбъл:
Артистичната дейност на състава включва над 20 концерта годишно в Полша и гостувания в почти всички европейски държави, както и записи на 15 албума, с висока оценка от критиката. Изпълнителите намират призвание в това да вдъхнат нов живот на непознати за широката аудитория музикални творби. Ансамбълът се специализира в областта на автентична за епохата изпълнителска практика, с основен фокус върху изследването на малко познат репертоар от творчеството на композитори от Централна Европа. Формацията представя разнообразна ранна музика, от камерни творби до оратории и кантати, запазвайки особен интерес към наследството на полския ренесанс и барок.
Музикантите притежават богат каталог от записи, включително серия от албуми, посветени на произведенията на полските барокови композитори: Гжегож Гервази Горчицки, Бартломей Пенкел, Марчин Мелчевски, Станислав Силвестър Шажински, Миколай Желенски, Яцек Ружицки, Марчин Леополита и Каспар Фьорстер (CD Accord). Албумите са достъпни в Spotify и се разпространяват по целия свят от компанията Naxos; получават положителни отзиви в сайтове като MusicWeb International, ClassicsToday.com и Fanfare Archive. Първият албум, с музика от Горчицки, получава Музикалната награда на Вроцлав през 2013 г.; Следващите са номинирани за наградата „Фридерик“ (през 2013, 2015, 2017–2021, 2023), албумът „Мелчевски II“ печели тази награда през 2019 г., а през 2021 г. отличието е за изданието „Миколай Желенски“ (и двата албума са в категорията „Албум на годината – Старинна музика“).
През 2015 г. е издаден запис на литургична музика от Моцарт, записана с Момчешкия хор на Националния музикален форум на Вроцлав под диригентството на Анджей Косендяк. През 2022 г. ансамбълът издава първата си винилова плоча с композицията Completorium от Г. Горчицки и албума на Марчин Йозеф Жебровски – Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis (отличен с наградата „Фридерик 2023“ и номиниран за Opus Klassik 2023). През септември 2024 г. е осъществена премиера на най-новия албум на Вроцлавския бароков ансамбъл под диригентството на Анджей Косендяк, включващ Requiem Liturgy и Canon of the Resurrection от Микола Дилецки.
Ансамбълът е участвал в значими международни фестивали като „Вратиславия Кантанс“, „Охридско лято“, фестивала „Емилия-Романя“, Музикален фестивал „Узедом“, фестивала в Любляна, Международния музикален фестивал „Варненско лято“, Музикален фестивал на Силезия, Международния музикален фестивал „Леош Яначек“, „Моравска есен“, музикалния фестивал „Леричи“ и Фестивала за старинна музика в Голуей.
***
Концертът на Вроцлавския бароков ансамбъл се реализира по повод Полското председателство на Съвета на ЕС и с цялостната си програма и мултинационален изпълнителски състав носи послание за хармония на европейския континент. Събитието е съфинансирано от Министерството на културата и националното наследство на Полша като част от програмата „Вдъхновяваща култура“ 2025-2026. Важен партньор на събитието е и Полският институт в София. 25-ият Европейски музикален фестивал е организиран от „Кантус Фирмус“ с финансовата подкрепа на Министерството на културата и Столичната община – Календар на културните събития на Столична община за 2025.
Над публикацията работиха: Ирена Данкова и Юра Трошанова