В Парма ще изследват „фабриката за опери на Верди“
11 август 2025 г.
Пътят на една опера е дълъг – той започва от партитурата и либретото, за да завърши на сцената пред публиката. От усамотението на композитора, докато той пише музиката си, се стига до многолюдните екипи, които по-късно осъществяват сценичния живот на неговата творба. Затова съществуват понятия като „оперна индустрия“ и „оперно производство“, които често имат решаваща роля за крайния резултат в представянето на всяко едно оперно заглавие.
В началото на септември в италианския град Парма ще бъде разискван интересния въпрос за „задкулисието“ в един оперен спектакъл, който често остава скрит за общественото внимание. Но през призмата на наследството, завещано от един единствен композитор – Верди и неговите опери като индустрия. Така ще бъде разгледан колосалния практически принос към оперното изкуство на великия син на Италия Джузепе Верди (1813–1901). Тук е неговото родно място – село Ронколе (днес известно като Ронколе Верди), в провинция Парма (регион Емилия-Романя), а в основата на събитието е известният Национален институт за изследвания върху творчеството на Верди (Istituto Nazionale di Studi Verdiani), намиращ се в Парма. Институтът организира международна конференция, наречена „Фабриката за опери на Верди: вчера и днес“, в партньорство с Театро Реджо ди Парма и Университета в Палермо.
Верди в оперния свят на 19 век е огромна тема за изследване, разбира се, но сега целта е по-различна – фокусът не пада върху неговия гений като композитор, а „изследва задкулисните аспекти на операта“, както пише Институтът. Или казано на кратко: как са били поставяни някога оперите на Верди от чисто организационна гледна точка и как това се прави днес, т.е. какво всъщност представлява „фабриката за опери на Верди“.
„Конференцията ще се фокусира не толкова върху творческия акт, колкото върху организационния механизъм на операта… и върху работата на технически фигури като меценати, агенти, издатели, юристи и журналисти, които трябва да се справят с въпроси от чисто практично естество, свързани с икономически, правни и политически теми“, съобщава италианското издание Il Giornale della Musica. Постановките на Вердиевите опери ще бъдат разглеждани в широк хронологичен период, като се започне още от средата на 19 век, та до наши дни.
Поканени са учени от различни дисциплини, като музикология, история на театъра, история и право. В Парма ще присъстват и професионалисти от съвременната оперна индустрия, за да осветят широк кръг от теми: политики за финансиране, механизми за посредничество между различните участващи екипи, законодателство в сценичните изкуства, ролята на издателската дейност, взаимоотношенията с медийната индустрия и пр. Дискусията ще се проведе на 2 и 3 септември в Дома на музиката в Парма (Casa della Musica di Parma), красиво старинно музейно пространство и място за провеждане на културни събития.





