Театро „Ла Фениче“ стачкува, заради несъгласие с ново назначение
Беатриче Венеци е новият музикален директор, когото музикантите не приемат
14 октомври 2025 г.
Една от най-престижните и стари оперни институции в Италия – венецианският театър „Ла Фениче“ е обзет от противоречия, заради ново назначение. Оркестърът на театъра протестира, за да изрази категоричното си несъгласие да бъде оглавен от младата италианска диригентка Беатриче Венеци. Спорът около нейното назначаване като музикален директор навлиза в нова фаза, след като първата реакция се породи още на 22 септември, когато тя официално зае поста. Срещу 35-годишната пианистка, композиторка и диригентка бяха организирани протестни действия само пет дни по-късно, а сега е обявена и стачка – на 17 октомври, и то в деня на премиерата на операта „Воцек“ от Албан Берг, последната продукция за оперния сезон 2024/2025. Денят не е избран случайно – това е едно от най-очакваните събития за сезона и случващото се неизбежно ще има отзвук както сред публиката, така и върху имиджа на театъра. Но в момента решението е такова, както става ясно и от официалното съобщение – „Ла Фениче“ стачкува и премиерата на „Воцек“ се отменя.
Защо Беатриче Венеци, която е гостувала и у нас по покана на Софийската филхармония, не е желана във венецианския театър?
Според музикантите, тя „не е достойна за ролята на музикален директор – позиция с голяма отговорност в една от най-престижните оперни институции в Италия“. Те смятат също, че процедурата по назначаването й не е била достатъчно прозрачна и дори се прокрадват политически нюанси – предвид близостта на Венеци до премиера Джорджа Мелони и факта, че е дъщеря на политика Габриеле Венеци от крайно дясната партия Forza Nuova („Нова сила“). Синдикатите настояват за нов „прозрачен, основан на заслуги процес на подбор, който да включва артистичната общност и да се придържа към европейските професионални стандарти“, се казва в техния апел, цитиран от Il Messaggero. В организираната интернет петиция се посочва още, че „Театро Ла Фениче не е сцена за немузикални операции; той е една от най-важните оперни институции в света и заслужава лидерство, основано на реален опит, уважение и доказан професионален авторитет.“
Беатриче Венеци има подкрепата на кмета на Венеция, на фондацията „Театро Ла Фениче“, както и на министъра на културата Алесандро Джули, който я определи като „отлична артистка“. Директорът на театъра Никола Колабианки подчерта, че не е имало натиск от Рим за това назначение, а диригентката е била посочена като „интелигентно, ново и проактивно предложение“ и кандидатурата й означава „разбиване на установени модели, които нямат бъдеще“. Градоначалникът Луиджи Бруняро защитава мнението, че става дума за инвестиция в бъдещето: „Убеден съм, че това назначение може да донесе голяма надежда на театъра. Залагането на млад 35-годишен човек, на когото очевидно му липсва опита на 70-годишен, ни изправя пред значителни предизвикателства.“
Така, от началото на есента, разделението по този случай в италианските културни среди се задълбочава и дебатът – модерност в оперния театър или липса на уважение към историята и престижа му, продължава. Очаквано, случаят рефлектира и в социалните медии, а част от публиката заплаши да анулира вече закупените си абонаменти, но в крайна сметка, това не се случи.
Аферата придобива символично значение, което се простира отвъд рамките на венецианския театър. От една страна, има желанието на институциите да се съсредоточат върху млада, медийно позната фигура, способна да привлече нова публика и да даде на „Ла Фениче“ международна видимост. Но от друга, музикантите настояват за уважение към своите умения и артистична автономност, поставяйки под въпрос не само персоналните качества на самата Венеци, но и начина, по който е била избрана“, коментира Informare Online.
Юра Трошанова





