Златният период на Антонио Страдивари оживява в ръцете на Мила Георгиева

„Колекция Stradivarius“ започва на 28 октомври

16 октомври 2025 г.

Изработена в Кремона най-вероятно през 1703 г., а според някои експертни мнения и дори по-рано, тя е една от най-ценните цигулки на майстора лютиер Антонио Страдивари. Има над 300-годишна история и следите й понякога са били изгубвани, но когато попада в ръцете на една българка, това отгръща нова страница за инструмента. Страдивариусът „Montbel“ днес принадлежи на великолепната Мила Георгиева, чието майсторство ни възхищава още от детските й години. Да свири на тази реликва е шанс, който тя получава преди близо четвърт век, след като заема позицията на първи концертмайстор в Симфоничния оркестър на Радио Щутгарт.

Цигулката е от 1703 г. – Златния период. Дадена ми е да я използвам от немска банка. За мен ежедневното свирене на този инструмент е докосване до красота, изтънченост и история“, признава Мила Георгиева.

Когато през 2002 г. печели конкурс за Симфоничния оркестър на Радио Щутгарт (днес SWR Symphonieorchester), тогава едва 26-годишната Мила Георгиева става най-младият концертмайстор в историята на ансамбъла. И като първи цигулар в оркестъра тъкмо на нея се пада честта да продължи една вече наложила се традиция на приемственост – от по-възрастните към по-младите колеги на този пост. Така историческата цигулка преминава в ръцете на новия концертмайстор – младата Мила Георгиева, която я наследява от своя пенсиониран предшественик. Инструментът й е предоставен от немска банка, която от своя страна го придобива в края на 80-те години на миналия век.

Датата на производство на цигулката „Montbel“ често е била обект на големи спорове. Сведенията за нейния дълъг живот, както и за името, са оскъдни, но според проучванията, тя е изработена малко по-рано от съществуващия надпис върху корпуса й. Най-вероятно Страдивариусът „Montbel“ датира буквално от последните години на XVII век, а в експертното становище се казва: „Въпреки че оригиналният етикет посочва 1703 г. като дата, повечето експерти са на мнение, че реалната година на изработка е 1697/1698, въз основа на използвания тесен модел при нейната конструкция“, според авторитетната аукционна къща и архив за италиански ценни исторически струнни инструменти Tarisio.

Данните сочат още, че след 1872 г. цигулката е преминавала от една собственост в друга, но пък за времето преди това сведения липсват. Впоследствие, вече през ХХ век тя е сменяла собствеността си близо седем пъти – до 1988 г., когато инструментът става притежание на регионалната банка Landeskreditbank Baden Württemberg със седалище в Щутгарт. Така стига и до симфоничния оркестър и неговите концертмайстори, сред които е и българката Мила Георгиева. А това, което прави цигулката „Montbel“ още по-ценна, е фактът, че тя принадлежи към т.нар. „Златен период“ – върхът в кариерата на Антонио Страдивари, продължил приблизително от около 1700 до 1720 г.

Изкуството и кариерата на Мила Георгиева са ни вълнували още от времето, когато я наричахме „дете чудо“. Родена в семейство на музиканти, нейни преподаватели бяха легендарни имена в Ню Йорк и Лондон: Дороти Дилей и Чо Лианг Лин в „Джулиард скул“, както и Ифра Нийман в „Гилдхол скул“. Била е солистка на Гевандхаус оркестър в Лайпциг под диригентството на Курт Мазур и Херберт Бломстед, на Бамбергските симфоници с маестро Жорж Претр, на Тонхале оркестър под диригентството на Ричард Хикокс, както и на оркестрите на Белгийското радио, Нидерландското радио и телевизия, Цюрихския камерен оркестър и Камерния оркестър „Ференц Лист“ в Будапеща, Симфоничния оркестър RIAS и още много други.

От сезон 2002/2003 Мила Георгиева е първи концертмайстор на Симфоничния оркестър на Радио Щутгарт (SWR Symphonieorchester), а в България през последните две десетилетия кариерата й е тясно свързана с Оркестър Cantus Firmus (преди Оркестър на Класик ФМ радио). За първи път свири като солист на състава през 2004 г. в емблематичния цикъл „Концертмайсторите“ и през следващите години изпълнява с оркестъра повечето от най-значимите концерти в цигулковия репертоар: Брамс, Бетовен, Чайковски, Сибелиус, Моцарт и др. С голям интерес бяха посрещнати и проектите ѝ от последните няколко сезона: „Танго и Кампанела“, „Кино и класика“, както и камерните програми с пианиста Георги Черкин, цигуларката Зорница Иларионова, певицата Гергана Николаева и др.

Във вечерта на 28 октомври публиката ще чуе: Адажио от Томазо Албинони, Дивертименто в ре мажор, KV 136 от Волфганг Амадеус Моцарт и Соната № 1 в сол мажор от Джоакино Росини. Във втората част Мила Георгиева ще изпълни прочутия цикъл „Годишните времена на Буенос Айрес“ от Астор Пиацола – четири пиеси, създадени по различни поводи в периода 1965–1970 г. На концерта ще прозвучи транскрипцията за цигулка и струнен оркестър на руския композитор Леонид Десятников, който, търсейки аналогиите с „Годишните времена“ на Вивалди, вплита във всяка част кратки цитати от бароковия цикъл.

Билети за концерта на 28 октомври в зала „България“ от 19:30 ч. ще намерите на Ticketsbg.com и на касата в залата. До деня на събитието (28 октомври) може да бъде закупен абонамент и за трите концерта от „Колекция Stradivarius“, който предоставя 20% отстъпка от стандартната цена на билетите.

***

Европейският музикален фестивал 2025 се организира от „Кантус Фирмус” с финансовата подкрепа на Министерството на културата и Столичната община – Календар на културните събития на Столична община за 2025 г. Почетен патрон на „Колекция Stradivarius“ е г-н Росен Желязков, министър-председател на Република България.