Сабине Майер: „Трябва да спрете, докато все още можете да свирите“
Прочутата кларинетистка се оттегля от сцената в края на годината
20 октомври 2025 г.
Сабине Майер, световно име в кларинетното изкуство, е решена да сложи край на сценичната си кариера. Нейният последен концерт ще бъде изнесен в швейцарския град Берн на 15 декември – финална дата в европейското й турне от тази есен. Немската кларинетистка избира да свири само камерна музика на прощалните си концерти и в някои от тях ще бъде придружена от съпруга си Райнер Веле, също именит кларинетист. До края на годината турнето ще я отведе в големи концертни зали, за да излезе пред публиката си в Германия, Дания, Нидерландия и Швейцария.
Почти на всеки от концертите и във всеки град Сабине Майер ще се представя с различна програма и различен състав музиканти. Поканила е струнните квартети „Армида“ и „Голдмунд“, виолиста Нилс Мьонкемайер с пианиста Уилям Юн, кларинетистът Райнер Веле ще свири на басетхорн, а в последните концерти ще се включи и известният саксофонен квинтет „Алиаж“ (Alliage Quintett, съставен от четири саксофона и пиано), с които заедно издадоха албума „Фантазия“ (Sony Classical, 2016). Някои от програмите й имат заглавия като „Зимна магия“ и „Покана за танц“, а в други са представени базисните творби в камерния репертоар за кларинет и струнни – музика на В. А. Моцарт, Макс Брух и Роберт Шуман.
Мисля, че трябва да спрете, докато все още можете да свирите и когато все още се чувствате добре на сцената“, сподели 66-годишната кларинетистка още през пролетта, когато обяви пред медиите, че ще се оттегли в края на 2025 г. „Аз постъпвам така – все още имам невероятна енергия и се наслаждавам на свиренето, но мускулите на устата се влошават и това е напълно естествено. А и почти петдесет години е невероятно дълго време“. И въпреки решението си, тя е осъзнала за себе си: „Имам нужда от публиката!“, разбирайки, че свири много по-добре по време на концерт, отколкото в звукозаписно студио.
„Свирила съм Концерта на Моцарт може би 550 или 600 пъти“, признава Сабине пред немското издание concerti.de и уточнява, че тази статистика не я води тя, а по-скоро нейният съпруг Райнер Веле. Като основна композиция в литературата за кларинет, Концертът в ла мажор (KV 622) е крайъгълен камък за всеки, посветил се на дървения духов инструмент, а Сабине Майер го е записвала няколко пъти.
„Продължавам да откривам нови неща в концерта на Моцарт, защото е толкова дълбок и е невероятно сложно произведение. За мен той никога не се превръща в рутина, тъй като го свиря на басет кларинет от много дълго време – оригиналният инструмент, за който Моцарт го е написал. И винаги е предизвикателство – физически, технически и музикално – в сравнение със свиренето на стандартен кларинет, разбира се. Горкият Моцарт би се обърнал в гроба, ако чуеше колко често концертът му се изпълнява на стандартен кларинет днес…“
Когато в началото на 80-те се заговори за Сабине Майер, Херберт фон Караян вече я бе поканил в Берлинската филхармония за поста на първи кларинетист. Несъгласието на оркестъра, обаче, бе последвано от нейното напускане и отдаването й на солова кариера, въпреки че дотогава не е обмисляла тази перспектива. А преди Берлинската филхармония от ерата на Караян, тя е водач на кларинетите в друг първокласен немски състав – Симфоничния оркестър на Баварското радио. Така оркестровата й кариера бива заменена в следващите години вече от самостоятелни ангажименти – на търсен солист и камерен музикант.
„Никога не съм искала да бъда солист“, категорична е тя, но „репертоарът за кларинет е много по-ограничен от този за пианисти или струнни музиканти“. Сабине Майер казва, че „публиката иска да бъде предизвикана“, когато става въпрос за нови попълнения в репертоара, но от друга страна смята, че съвременната музика все още е трудна за възприемане.
За мен е трудно, когато от теб вече не се очаква да изсвириш нормален тон, а вместо това да произвеждаш шумове или да прескачаш с бясна скорост по различните регистри. Това няма нищо общо с класическото свирене на кларинет!“
„Няма да ми липсват пътуванията и хотелският живот!“
Зад оттеглянето на Сабине Майер стои не само добре премисления подходящ момент да слезе от сцената, но и онова, което винаги е чувствала, че не й достига: „Най-накрая ще имам повече време за всички неща, които така и не успяха да стигнат до пръстите ми… Вероятно ще свиря на пиано, ще яздя коня си и ще копая в градината…“
Юра Трошанова
ВИЖТЕ ОЩЕ:



