Джон Уилямс и Стивън Спилбърг – историята продължава

31 октомври 2025 г.

Композиторът Джон Уилямс, който въпреки своите 93 години все още няма намерение да се пенсионира, ще напише музиката към нов филм на режисьора Стивън Спилбърг, съобщава Variety. Ако тази продукция бъде осъществена, то това ще отбележи един изключителен юбилей за двамата творци – техният 30-и общ филмов проект. Тематиката на бъдещия филм ще бъде обвързана с НЛО, въпреки че детайлите около сюжета все още не са оповестени. Продукцията би трябвало да излезе по кината през 2026 г. и засега се споменават някои актьорски имена, като Емили Блънт, Джош О’Конър, Колин Фърт, Ив Хюсън и Колман Доминго, според Universal Pictures.

Variety пише, че легендата на филмовата музика Джон Уилямс е потвърдил участието си в новия проект на Спилбърг, като се позовава на президента на „Джулард скул“ Деймиън Вьотцел. Той е съобщил „радостната новина“ по време на специално събитие, посветено на Уилямс в прочутото нюйоркско висше училище по музика, театрално и танцово изкуство. Самият Уилямс е възпитаник на „Джулиард“ и в негова чест е била организирана среща с автора на новоиздадената книга „Джон Уилямс: Животът на композитора“ – първата голяма биография на емблематичния филмов творец.

Книгата е написана от Тим Грийвинг, музикален журналист, писател и специалист по история на изкуството и съдържа повече от 20 часа нови интервюта с композитора. Проследява произхода и ранните му години, добавя и други архивни интервюта, за да оформи цялата документирана история на неговия живот. „Защото неговата филмова музика, по думите на режисьора Оливър Стоун, „се превръща в символ на американската култура“, подчертава авторът. А когато Стивън Спилбърг срещна Джон Уилямс, „всичко се промени“, се казва още в новото биографично издание.

В събитието е участвал и един от големите съвременни пианисти и преподаватели в „Джулиард“ – Емануел Акс, на когото композиторът посвети своя първи и единствен Концерт за пиано и оркестър. Това е жанр, към който Уилямс се обърна за първи път в живота си едва сега, а Емануел Акс изнесе премиерата заедно с Бостънския симфоничен оркестър през юли т.г. в летния дом на оркестъра – на фестивала Тангълууд, в щата Масачузетс, под диригентството на Андрис Нелсонс.

Не е необичайно, когато Джон Уилямс композира извън киното, да се обръща към световни класически имена – неговите партитури са били посвещавани на музиканти като Ане-Софи Мутер или Гил Шахам в цигулковия репертоар, докато Концертът му за виолончело бе написан за Йо-Йо Ма.

Партньорството на Уилямс и Спилбърг започва през 1974 г. с „Шугърланд Експрес“ и оттогава двамата оставят незабравима следа в киното. Работят заедно върху десетки заглавия и в действителност с всеки следващ филм те пишеха историята на киноиндустрията за последните 50 години: „Челюсти“ (1975), „Близки срещи от трети вид“ (1977), „Извънземното“ (1982), поредицата „Индиана Джоунс“, „Джурасик парк“ (1993), „Списъкът на Шиндлер“ (1993), „Амистад“ (1997), „Спасяването на редник Райън“ (1998), „Хвани ме, ако можеш“ (2002), „Терминалът“ (2004), „Мюнхен“ (2005), „Боен кон“ (2011), „Линкълн“ (2012) и още много, много други. Днес всеки зрител – съвременник на тяхното изкуство пази емоционален спомен за поне един от тези филми, а музиката към тях вече е навлязла дълбоко в концертния репертоар.


Юра Трошанова