„КАЛАС И ОНАСИС“ открива Новогодишния музикален фестивал 2023 в НДК
на 13 декември, 19 ч., зала 1, НДК
11 декември 2023 г.
След бравурната световна премиера на операта-мюзикъл „Калас и Онасис“ през лятото, продукцията на Държавна опера Варна ще открие на 13 декември и Новогодишния музикален фестивал 2023 в София.
Животът и любовта на Мария Калас и Аристотел Онасис, две звезди с огромна слава и изпепеляваща съдба, се представя за пръв път на световната музикална сцена. В спектакъла като в древногръцка трагедия се редуват любовта, триумфът, тъгата, предателството и метаморфозите по пътя на божественото сопрано и арогантния финансов магнат. Сюжетът започва с ранните години на Мария, преминава през израстването ѝ като най-великата певица на всички времена, срещата ѝ с Аристотел и кулминацията на тяхната любов, за да стигне до трагичния край и разбитото ѝ сърце. На сцената присъстват също Джаки Кенеди, принц Рение Монакски, Уинстън Чърчил.
„Калас и Онасис“ е най-новата творба на композитора Христос Папагеоргиу, който живее и твори на мюзикълната сцена в Ню Йорк. Забележителното е, че той не използва оперни цитати, а създава оригинална музика, в която елегантно вплита оперно и мюзикълно звучене, сиртаки, джаз, танго. „Вдъхновен от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис, Христос Папагеоргиу посвещава около 6 години на създаването на операта-мюзикъл. Сюжетът, изграден върху действителни факти, показва в по- малка степен професионалните изяви на Мария Калас – като находчивото пресъздаване на оперната сцена на Ла Скала, чрез 3D мапинга на Лора Руневска с арията на Мария във второ действие и в по-голяма степен – личния живот на оперната дива и Онасис.
Динамичната режисура на Петко Бонев е в единство с музикално-драматургичното изграждане, заложено в партитурата. Декорът е изключителна находка – очертанията на яхтата „Кристина“, която чрез 3D мапинга се превръща от бедна стая, в бална зала, офис, оперната сцена на „Ла Скала“, болнична стая и отново на финала в плаваща яхта, от която се разпръсва праха на Мария Калас в Егейско море.
Костюмите на Ася Стоименова са изчистени и много стилни в духа на модата от 60-те години на ХХ век. Балетните сцени, по хореография на Анна Пампулова, изпълнени с елегантност, като единна част от цялото, подсилват изразителността на сценичното действие. Образите на главните герои бяха убедително представени от Ева Перчемлиева и Мариос Андреу. Сопраното притежава разнообразни дарби и има изяви в широк жанров диапазон. Тази опитност ѝ дава възможност да се справи с нелеката вокална партия с увереност и артистичност на базата на добра вокална техника. Като че ли ролята на Онасис е създадена за баритона Мариос Андреу –съблазнителен мек баритонов тембър, с гръцки темперамент, избухващи емоционални приливи, решителност и арогантност, умело предадени в сценичното и вокалното представяне, както и убедителното внушение в изживяване на дълбоката пронизваща болка при загубата на единствения син“, отбелязва в рецензията си за постановката музиковедът Юлияна Караатанасова.
Продукцията на Държавна опера Варна „Калас и Онасис“ бе номинирана от Съюза на българските музикални и танцови дейци за „Кристална лира“ 2023 в категорията „Оперетно изкуство и мюзикъл“. Великата любовна история, пресъздадена със средствата на различни музикални жанрове, покори неотдавна и публиката в албанската столица Тирана, а в спектакъла на 13 декември в НДК към варненския екип ще се присъединят артисти от Националната опера и балет на Албания.
В звуковия файл може да си припомните какво каза режисьорът Петко Бонев в студиото на Радио Класик А пред Радостина Узунова!